#14 , 27 sep 2025 18:44
Beste Thomas Morus,
op welke basis baseert u zich om te oordelen dat ik "abnormaal paniekerig doe", kent u mij dan zo goed?. En vraagt u zich af of er meer aan de hand is? In mijn Topic start ik met de vraag van hoe ik deze brief/factuur kan protesteren, zonder dat ik een adres of e-mailadres heb, of wie mij kan helpen aan het adres. Ervan uitgaan dat wanneer je iets dergelijks ontvangt er je niet op reageert, je stilzwijgend akkoord bent met wat men in de brief/factuur schrijft. En dan ben ik misschien een doemdenker en kijk ik in de richting van dat ik misschien een advocaat onder de arm zal moeten nemen om mij te verdedigen voor iets die al in orde is, met als gevolg dat de advocaat mij uiteindelijk meer gaat kosten dan de zogenaamde openstaande factuur, en tweemaal betalen voor hetzelfde is ook niet normaal.
Men spreekt in België van recht, maar enorm veel is hier het recht heel krom.
En ja, ik heb vermeld dat ik verjaring zou inroepen, maar dat was een eerste gedacht zonder dat ik al antwoorden had gekregen van mensen hier. Dus bij deze weet ik nu meer en zal ten gepaste tijd de bewijzen voorleggen van mijn betaling aan incassobureau of wie weet ik nog, als ze mij aanschrijven.
Ik geef u een voorbeeld van wat ik een paar jaar geleden wel degelijk heb meegemaakt. Ik koop een sectionale poort van het merk Hormann bij Frans Vlaminck. Deze wordt geleverd en gemonteerd door een onderaanneming van Frans Vlaminck. Na 1 maand werkt de poort niet meer, ik heb een mail en aangetekende brief gestuurd. Binnen de week komt er een technieker langs en deze oordeelt dat het door de handzenders komt en geeft mij nieuwe handzenders. 2 weken nadien werkt de poort opnieuw niet meer. Weer hetzelfde gedaan, dus gemaild en aangetekend geschreven. Dezelfde week komt er een technieker langs, en deze zegt dat het de motor is en dat deze al moest vervangen geweest zijn de eerste keer. Nu hij vervangt de motor en alles werkt prima, verder geen vuiltje aan de lucht. Tot 1 maand later, krijg ik een factuur voor de werkuren van de technieker voor herstel plus zijn verplaatsingskosten tot bij mij. Op al mijn briefwisseling (aangetekend factuur geprotesteerd onmiddellijk) naar hen toe dat de poort nog geen zes maanden in mijn bezit was en dat men mij onmogelijk kan kosten aanrekenen voor iets in garantie(ik heb alles wel gedetailleerd gemotiveerd in mijn betwisting), hielp allemaal niet. Ik werd gedagvaard voor niet betalen van de factuur. Ik heb dan een advocaat moeten inschakelen. Dus eind van het verhaal, ik heb geld moeten betalen voor iets waar ik volgens de Belgische wetgeving volledig in mijn gelijk en recht stond. De factuur was 160€, de advocaat 560€. Welke zou u kiezen om te betalen? De factuur waarvan je denkt te weten dat je volgens de wet niet zal moeten betalen of de advocaat die je inschakelt, omdat je aan het wankelen bent gebracht door de wet die zegt zo en je wordt toch gedagvaard. Ik kon ook de factuur betaald hebben en nadien mijn geld terugvragen, Zelfde resultaat via gerecht, dus wederom duurdere kost.
Vriendelijke groet
Rietje