DRINGENDE VRAAG

oeps
Topic Starter

DRINGENDE VRAAG

#1 , 19 mar 2008 07:24

Hallo,

Laatst ben ik met een verkoper overeengekomen aan een bepaalde prijs
een huis te kopen.
Hij heeft toen een document geschreven waarin staat:
Verkoper (hij) verkoopt aan koper(mij) :een huis (adres) aan de prijs van X euro.
En hij heeft dat ondertekend,er zijn 2 exemplaren van.Er staat GEEN datum op.
Daarna ging ik nadenken en vond het toch te duur en mailde hem dat(ik was NOG WEL geinteresseerd en hoopte zo dat de prijs wat zou zakken) maar hij bleef (via mail) voet bij stuk houden dat dit zijn prijs was.
Toen mailde ik dat hij het verder mocht verkopen maar ondertussen bleef ik geinteresseerd en hoopte toch steeds nog op een prijsverlaging.
Die prijsverlaging kwam er maar niet dus ik besloot TOCH TE KOPEN en belde hem om te zeggen dat ik toch voortga met de koop.
Nu doet hij uit de hoogte en antwoordde dat hij met ANDERE KOPERS in onderhandeling is en dat die 1 ste keus hebben.
Toen ik zei dat hij met mij een getekende verkoopsbelofte had antwoordde hij dat ik nadien via mail gezegd heb dat ik het te duur vond en dat hij het toch maar beter verder tracht te verkopen .Hij heeft echter nooit zijn advertenties verwijderd,in tegendeel,vlak nadat ik met hem die verkoopsbelofte getekend heb probeerde hij op verscheidene websites zijn huis voor een hogere prijs te koop te zetten.

Nu is mijn vraag: Kan hij zomaar aan andere partijen verkopen zonder
eerst schriftelijk deze verkoopsbelofte te ontbinden?
Ik wil kopen en hij weet dat duidelijk maar wil me nu pesten.

groetjes,
oeps

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 19 mar 2008 10:55

U heeft een geschreven overeenkomst om het huis te kopen. In principe is dat bindend.

U heeft het echter de verkoper niet makkelijk gemaakt want volgens mij had die de indruk dat u helemaal niet wist wat u wilde. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat hij andere kopers heeft gezocht.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

oeps
Topic Starter

#3 , 19 mar 2008 11:12

en hoe moet het nu verder? Kan deze verkoopsbelofte tot uitvoering
gedwongen worden? Kan ik schadevergoeding eisen als hij toch aan
een andere partij zou verkopen?

Reclame

mapleleiah

#4 , 19 mar 2008 11:19

Er zal hier nog wel een kenner reageren.

Maar u kunt ook eens de zoekfunctie van het forum gebruiken want dit onderwerp is al vaak aan bod gekomen.

Ik vermoed dat u het misschien moeilijk gaat hebben omdat u ook mails gestuurd hebt naar de verkoper waarin u voorlopig van de koop afziet. Hij zou die wel eens tegen u kunnen gebruiken.

Lenny

oeps
Topic Starter

#5 , 19 mar 2008 11:26

Ja maar in mails kan je de tegenpartij zijn antwoorden ook aanpassen ,uitwissen in je eigen voordeel dus ik denk niet dat mails zo betrouwbaar zijn als de geschreven en ondertekende verkoopsbelofte die er al was.

mapleleiah

#6 , 19 mar 2008 11:36

Ja maar in mails kan je de tegenpartij zijn antwoorden ook aanpassen ,uitwissen in je eigen voordeel dus ik denk niet dat mails zo betrouwbaar zijn als de geschreven en ondertekende verkoopsbelofte die er al was.
Ik had het over de originele mails die hij van u gekregen heeft en die hij vermoedelijk wel bewaard zal hebben. Bovendien worden mails ook een deel op de server van de Provider bewaard en kunnen op bevel van het gerecht opgevraagd worden.

Mails hebben inderdaad niet dezelfde kracht als geschreven en getekende documenten, maar ze worden blijkbaar toch meer en meer aanvaard in rechtzaken.

Ik zou toch proberen om persoonlijk met de verkoper tot een vergelijk te komen. Want jullie hebben het elkaar minstens evenveel ambetant gemaakt.

Lenny

j.demoor

#7 , 20 mar 2008 11:37

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Verkoper (hij) verkoopt aan koper(mij) :een huis (adres) aan de prijs van X euro’ IS zulke VERKOOP,ook al is de authentieke akte nog niet verleden.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.).

Uit wat u meedeelt kan niet afgeleid worden dat zulke WEDERZIJDSE toestemming tot stand kwam die de koop ontbond.

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig; hij kan grond tot schadevergoeding opleveren, wanneer de koper niet geweten heeft dat de zaak aan een ander toebehoorde.”(B.W.).

‘De nietigheid van de verkoop van andermans zaak kan slechts door de koper worden ingeroepen.‘(Cass. 30 januari 1941,Pas.1941,I,24).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Kopen”