#1 , 02 nov 2016 14:20
Hallo allemaal.
Graag had ik wat advies gekregen over de toestand waarin men vader zich bevindt, en wat ik kan ondernemen.
Het probleem is begonnen bij een eerste afrekening van de sociale zekerheid, hierdoor moest men vader een bedrag van 25.000,00€ afbetalen excl de verhogingen. Op dat moment stond hij op de rand van het faillissement. Mijn vader kenende, hij is een vechter en wou hier echter niets van weten, en ging akkoord met een afbetalingsplan van 1.000,00€/maand. Best veel als je weet dat hier de auto, de huishuur, elektriciteit, water, telefoon nog bijkomen. Dit resulteerde in een kaskrediet van om en bij de 15.000,00€ op termijn.
De auto werd uiteindelijk afbetaalt, en op aanraden van de boekhouder leek het verstandig meteen een nieuwe wagen te leasen, de oude wagen werd verkocht en het kaskrediet werd aangezuiverd tot 3000,00€.
Maar sinds enkele maanden zijn de problemen echt begonnen.
De vennootschapsbelasting kwam binnen (3000,00€) --> afbetalingsplan van 500€/maand.
De verkeersbelasting kwam ook binnen (2400,00€) --> afbetalingsplan van 500€/maand.
De sociale zekerheid die we nog staan hadden is bijna volledig aangezuiverd (nog 1000,00€) --> afbetaling 500€/maand
De leasingwagen 550€/maand
+ de kosten de gemaakt worden in privésfeer; opnieuw huishuur,water elektriciteit, telefoon...
Dus er gaat per maand zeker een slordige 3500,00€ de deur uit.
Nu stapelen de problemen zich pas echt op, je kan deze toestand een maand volhouden, misschien 2 maand, maar vanaf maand 3 zakt de moed recht naar je schoenen.
Het kaskrediet; 5000,00€ (wat nu de limiet is)
Een achterstand bij de lease maatschappij van 2.500,00€
Openstaand bij de belasting;
- 900,00€ vennootschapsbelasting
- 1400,00€ verkeersbelasting.
Hier komt bij dat de klanten van men vader niet op tijd betalen, en hierdoor niet voldaan kan worden aan de maandelijkse afspraken... De toestand wordt stilaan onhoudbaar, ook is de spanning die thuis heerst geen ideale plek om als student de cursussen vanbuiten te blokken.
Het komt zelf zo ver dat ik men vader te hulp schiet door met mijn geld verdiend door het uitoefenen van een studentenjob bij spring. (echter lopen we hier niet ver mee)
Zijn er zaken die kunnen ondernomen worden?
Is er geen mogelijkheid om bepaalde schulden in de wacht te zetten zodat je bv; eerst de volledige vennootschapsbelasting betaalt, hierna de volledige verkeersbelasting, sociale zekerheid? Op die manier kunnen de achterstanden bij de bank en de leasingmaatschappij weggewerkt worden?
Ook hebben we reeds gevraagd bij de bank om eventueel een voorschot op de facturen te ontvangen (zodat de bank ze dan later int).