Wat doen bij schulden?

DDFs
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wat doen bij schulden?

#1 , 02 nov 2016 14:20

Hallo allemaal.

Graag had ik wat advies gekregen over de toestand waarin men vader zich bevindt, en wat ik kan ondernemen.

Het probleem is begonnen bij een eerste afrekening van de sociale zekerheid, hierdoor moest men vader een bedrag van 25.000,00€ afbetalen excl de verhogingen. Op dat moment stond hij op de rand van het faillissement. Mijn vader kenende, hij is een vechter en wou hier echter niets van weten, en ging akkoord met een afbetalingsplan van 1.000,00€/maand. Best veel als je weet dat hier de auto, de huishuur, elektriciteit, water, telefoon nog bijkomen. Dit resulteerde in een kaskrediet van om en bij de 15.000,00€ op termijn.

De auto werd uiteindelijk afbetaalt, en op aanraden van de boekhouder leek het verstandig meteen een nieuwe wagen te leasen, de oude wagen werd verkocht en het kaskrediet werd aangezuiverd tot 3000,00€.

Maar sinds enkele maanden zijn de problemen echt begonnen.
De vennootschapsbelasting kwam binnen (3000,00€) --> afbetalingsplan van 500€/maand.
De verkeersbelasting kwam ook binnen (2400,00€) --> afbetalingsplan van 500€/maand.
De sociale zekerheid die we nog staan hadden is bijna volledig aangezuiverd (nog 1000,00€) --> afbetaling 500€/maand
De leasingwagen 550€/maand
+ de kosten de gemaakt worden in privésfeer; opnieuw huishuur,water elektriciteit, telefoon...

Dus er gaat per maand zeker een slordige 3500,00€ de deur uit.

Nu stapelen de problemen zich pas echt op, je kan deze toestand een maand volhouden, misschien 2 maand, maar vanaf maand 3 zakt de moed recht naar je schoenen.

Het kaskrediet; 5000,00€ (wat nu de limiet is)
Een achterstand bij de lease maatschappij van 2.500,00€
Openstaand bij de belasting;
- 900,00€ vennootschapsbelasting
- 1400,00€ verkeersbelasting.

Hier komt bij dat de klanten van men vader niet op tijd betalen, en hierdoor niet voldaan kan worden aan de maandelijkse afspraken... De toestand wordt stilaan onhoudbaar, ook is de spanning die thuis heerst geen ideale plek om als student de cursussen vanbuiten te blokken.

Het komt zelf zo ver dat ik men vader te hulp schiet door met mijn geld verdiend door het uitoefenen van een studentenjob bij spring. (echter lopen we hier niet ver mee)

Zijn er zaken die kunnen ondernomen worden?

Is er geen mogelijkheid om bepaalde schulden in de wacht te zetten zodat je bv; eerst de volledige vennootschapsbelasting betaalt, hierna de volledige verkeersbelasting, sociale zekerheid? Op die manier kunnen de achterstanden bij de bank en de leasingmaatschappij weggewerkt worden?

Ook hebben we reeds gevraagd bij de bank om eventueel een voorschot op de facturen te ontvangen (zodat de bank ze dan later int).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 nov 2016 14:29

Het is niet leuk, maar soms is een faillissement echt wel de beste oplossing..

denlowie

#3 , 02 nov 2016 14:34

Eerst met de boekhouder praten of het nog zin heeft om verder te doen !

Heeft het zin, laat hem dan een WCO aanvragen bij de rechtbank van koophandel, dan kunnen schuldeisers niks doen en heb je tijd om een plan op te stellen voor het terug normaal maken van de zaak.

Heeft het geen zin de boeken neerleggen, beter de korte pijn dan een paar jaar miserie te verkopen en dan toch het te moeten doen.

Ik hoop voor u dat het nog zin heeft en dat je het meteen W.C.O (wet op de continiteit van de onderneming )kan oplossen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW

#4 , 02 nov 2016 14:37

WCO is slecht uitstel van executie als er een structureel probleem is. Dat werkt voor mensen die even pech hebben door een grote onbetaalde factuur, maar als je overal betaalachterstanden hebt, zit je zoals 90% van de WCO's over een jaar met een faillissement.

denlowie

#5 , 02 nov 2016 14:53

Leen dit is juist, maar daarom adviseerde ik TS wel om dit met de boekhouder eens te overleggen, wij weten de reden van de schulden niet.

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 nov 2016 15:08

het probleem bij een WCO is dat die meestal gewoon véél te laat aangevraagd wordt. Als de WCO op tijd aangevraagd wordt, kan dit perfect te doen zijn. Zonder een zicht te hebben op de boekhouding (inkomsten/uitgaven), is het moeilijk te zien.

DDFs
Topic Starter

#7 , 02 nov 2016 15:16

Wanneer de WCO wordt doorgevoerd, komt er dan een publicatie in het staatsblad? krijg je bij de WCO ook uitstel op staatsschulden?
Bovendien in een faillissement geen optie omdat men vader in het bezit is van een GCV, hierdoor is hij aansprakelijk voor zijn schuldeisers.

Het probleem is dat als de facturen op tijd en stond betaalt worden, de situatie houdbaar is (niet prettig, maar het kan wel).

denlowie

#8 , 02 nov 2016 15:19

Bij een WCO komt er minstens 2 publicaties in het staatsblad, en dit geld ook voor staats schulden zoals de rsz, maar om dit te krijgen moeten ook de schuldeisers zich daarvoor hun akkoord geven.

DDFs
Topic Starter

#9 , 02 nov 2016 15:36

Een "factoring" overeenkomst bij de bank? Zodat de bank een bepaald % van je facturen op je rekening storten binnen de X aantal dagen? Zou dit een goede zet zijn?

En is het eventueel mogelijk een ander afbetalingsplan met 1 van de ontvangers aan te vragen? Bv; i.p.v. 500,00€ slechts 250,00€? En eventueel als de betalingen op tijd gebeuren vrijwillig meer dan 250,00€ te betalen?
Laatst gewijzigd door DDFs op 02 nov 2016 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie

#10 , 02 nov 2016 15:44

Dit kost veel geld en je heeft er nu al tekort, je heeft natuurlijk na 3 dagen je geld op de rekening, wij weten je toestand niet, daarom zou je dringend met je boekhouder dit eens moeten uitpraten

DDFs
Topic Starter

#11 , 02 nov 2016 16:06

En is het eventueel mogelijk een ander afbetalingsplan met 1 van de ontvangers aan te vragen? Bv; i.p.v. 500,00€ slechts 250,00€? En eventueel als de betalingen op tijd gebeuren vrijwillig meer dan 250,00€ te betalen?

denlowie

#12 , 02 nov 2016 16:11

Als er al een afbetaling plan is zullen ze dit niet meer willen wijzigen, daar zij dit wettelijk niet hoeven te doen.

DDFs
Topic Starter

#13 , 02 nov 2016 16:24

Oké, alvast bedankt voor de adviezen.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?

denlowie

#14 , 02 nov 2016 16:37

Wij hebben geen glazen bol en kennen de zaak niet !

Het beste advies is je boekhouder raadplegen en de zaak grondig bekijken, kan een WCO of kan het niet ?

lachertje

#15 , 03 nov 2016 08:37

ik weet hier weinig van, weet alleen dat ik iemand naar dit heb gestuurd en zij is daar heel goed geholpen geweest.

de eerste is http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... llissement

de tweede is http://www.dyzo.be/

ik weet dat zij toen verschoonbaar is gewest en dat zij gewoon de draad terug kon oppikken na 1 jaar.

succes er mee

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”