Bovenstaand eis zeker aan te raden.
Helaas, als je als koper zéér geïnteresseerd bent is het soms moeilijk, zeker als er een makelaar tussen zit. Je moet dus zeker de compromis laten zien aan jouw notaris vooraleer je tekent.
In mijn geval wou de notaris ook dat dit geld bij de notaris van de tegenpartij werd bewaard, maar de verkopers wilden dit niet (althans de volmachtdrager). Ze vonden het ook niet nodig dat ik verzekerd was als ik nog rap evnetjes zou doodgaan. Alhoewel dat dit belangrijker is voor mijn ergenamen (heb er voorlopig gene aan wie ik het zou willen geven...

, dus kon me niet veel uitmaken).
Het voorschot zou al gegeven worden aan de verkopers, maar achteraf bleek dat het toch nog bij de makelaar was gebleven. Ik vermoed dat de makelaar een leugentje om bestwil maakte, om zo het geld al te laten opbrengen en zeker te zijn van zijn commissie, want in de akte stond er inderdaad dat de makelaar zijn deel mocht afhouden van het voorschot bij het tekenen van de akte;
Altijd goed opletten...ik heb ondertussen ook veel bjigeleerd, hoewel ik geen échte problemen gehad heb tegenover vele ander forum-bezoekers.