Ondertekenen compromis

Elfje78
Topic Starter

Ondertekenen compromis

#1 , 30 dec 2007 15:37

Ik ben grensarbeider in Belgie en ga mijn eerste aankoop doen. We hebben een eerste bod uitgebracht en woensdag gaan we dit op papier laten zetten, de zogenaamde compromis denk ik.

- wat gebeurt er met de 10 % voorschot, naar wie gaat dit geld?
- is het zo dat de verkoper de woning niet aan een ander mag verkopen vanaf het moment dat wij de compromis ondertekend hebben?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 30 dec 2007 16:27

Het voorschot gaat soms rechtstreeks naar de verkoper en soms houdt de notaris het in bewaring. Dat is althans wat ik uit eigen ervaring en de ervaring van bekenden weet.

Een compromis is in principe bindend voor beide partijen. Indien één van beide partijen er nog onderuit wil geraken, moet die inderdaad een schadevergoeding betalen en dat is meestal die 10%. In een compromis kunnen wel clausules staan die één of beide partijen respijt kunnen geven. Bv. als de koper geen lening krijgt, is hij geen schadevergoeding verschuldigd. Lees dus goed de compromis na en laat u eventueel adviseren door een notaris.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Elfje78
Topic Starter

#3 , 31 dec 2007 13:43

Het voorschot gaat soms rechtstreeks naar de verkoper en soms houdt de notaris het in bewaring. Dat is althans wat ik uit eigen ervaring en de ervaring van bekenden weet.

Een compromis is in principe bindend voor beide partijen. Indien één van beide partijen er nog onderuit wil geraken, moet die inderdaad een schadevergoeding betalen en dat is meestal die 10%. In een compromis kunnen wel clausules staan die één of beide partijen respijt kunnen geven. Bv. als de koper geen lening krijgt, is hij geen schadevergoeding verschuldigd. Lees dus goed de compromis na en laat u eventueel adviseren door een notaris.

Lenny
Bedankt voor de heldere uitleg, het is een stuk duidelijker!

Reclame

djanodive

#4 , 25 apr 2008 15:21

Wel een kleine bemerking: als de verkoper bijvoorbeeld aan een ander wil verkopen, is het niet voldoende met die 10% te betalen. Want meestal staat in de compromis dat de partijen de koop nog steeds via de rechtbank kunnen laten uitvoeren.

Wil dus zeggen dat als dit laatste er niet in zou staan dat je ook de uitvoering van de overeenkomst kan eisen via de rechtbank.

Ze kunnen dus niet verkopen aan een ander. En eventueel zijn ze die 10% kwijt aan jou...hun probleem dan hé...

dieke

#5 , 25 apr 2008 21:54

Nog even deze tip: als koper heeft u er belang bij te eisen dat de compromis ondertekend wordt op een notariskantoor. Indien u immers het voorschot van minimum 5 procent van de aankoopprijs, bij die notaris in bewaring geeft tot op het moment van verlijden van akte, geniet u kosteloos van een verzekering bij overlijden in die tussentijd.

U heeft als koper ook het recht uw eigen notaris aan te duiden. Ook dat zou ik u aanraden te doen.

djanodive

#6 , 25 apr 2008 22:37

Bovenstaand eis zeker aan te raden.

Helaas, als je als koper zéér geïnteresseerd bent is het soms moeilijk, zeker als er een makelaar tussen zit. Je moet dus zeker de compromis laten zien aan jouw notaris vooraleer je tekent.

In mijn geval wou de notaris ook dat dit geld bij de notaris van de tegenpartij werd bewaard, maar de verkopers wilden dit niet (althans de volmachtdrager). Ze vonden het ook niet nodig dat ik verzekerd was als ik nog rap evnetjes zou doodgaan. Alhoewel dat dit belangrijker is voor mijn ergenamen (heb er voorlopig gene aan wie ik het zou willen geven... :cry: , dus kon me niet veel uitmaken).

Het voorschot zou al gegeven worden aan de verkopers, maar achteraf bleek dat het toch nog bij de makelaar was gebleven. Ik vermoed dat de makelaar een leugentje om bestwil maakte, om zo het geld al te laten opbrengen en zeker te zijn van zijn commissie, want in de akte stond er inderdaad dat de makelaar zijn deel mocht afhouden van het voorschot bij het tekenen van de akte;

Altijd goed opletten...ik heb ondertussen ook veel bjigeleerd, hoewel ik geen échte problemen gehad heb tegenover vele ander forum-bezoekers.

dieke

#7 , 26 apr 2008 08:54

Een argument om de verkopers op dat vlak over de streep te krijgen: zij krijgen natuurlijk wel interesten op dat voorschot, voor de termijn dat het in bewaring is geweest. Dus hebben ze het geld niet onmiddellijk nodig, is er weinig reden voor hen om te eisen dat ze het onmiddellijk krijgen.

Besef verder ook dat meestal niet alleen de koper enthousiast is over de verkoop, maar ook de verkoper hoor. Wij waren alleszins blij eindelijk een koper te hebben en hebben dan ook in de mate van het mogelijke toegegeven in de voorwaarden van de koper. Verkopers hebben nu eenmaal vaak ook toekomstplannen die afhangen van het tijdstip van de verkoop, dus niet te snel als koper afwijken van die dingen die je toch echt wel wil bedingen.

Terug naar “Kopen”