Werkelijk verbruik tgo. offerte?

evgoeth
Topic Starter

Werkelijk verbruik tgo. offerte?

#1 , 04 jul 2016 09:39

Hallo,

We tekenen een offerte opgesteld door de architect voor een verbouwing met onze aannemer.
Er staan bepaalde codes in. Al wat de maken had met gyprocwerken en bepleistering waren vaste prijzen volgens de plannen en de afmetingen e.d.
(Heb de architect de codes laten vertalen en bij deze code zei hij dat deze in principe niet meer konden wijzigen.)

Ruwweg geschat ging dit budget 5000 euro zijn.

Enkele dagen geleden kregen we de factuur. 7000 euro.
We hadden 1000 euro budget voorzien om extra werken te laten doen.

Maar de aannemer trekt de 'vaste' hoeveelheid voor pleisterwerken ineens met 25% op.
Als ik hem daarnaar vraag (want meerprijs van 700 euro) zegt hij dat dit werkelijk verbruik is en dat hij daaraan niks kan veranderen.
Euh? Kan goed zijn, denk ik dan. Maar als ik voor een hoeveelheid teken, en hij ook, en hij verbruikt toch meer zonder ons dat te zeggen, is het dan niet zijn probleem? Ik heb elk muurke uitgerekend, elke doorgang, op de grootte, heb alles opgeteld en kom zelfs niet op het aantal dat de architect had berekend, en hij kletst er nog 25% bij. Waarom?

De andere meerwerken die we hadden gevraagd zijn netjes extra aangerekend op de factuur.

Daarbovenop rekent hij rustig door met de werkuren van zijn onderaannemer. Zo beweert hij dat ze 14 uren hebben gewerkt aan een stuk muur dat hoop en al 2 meter op 2 meter was. Mijn man was die dag thuis en het was op 1 namiddag afgewerkt. Door 1 persoon.
Rekening houdende met het feit dat deze onderaannemer voor 10 uur niet te zien was en om 16.00h al weer vertrok kunnen dat onmogelijk 14 uren geweest zijn.

We krijgen onze facturen altijd per mail. Ik heb direct gereageerd op de hoeveelheid en de uren. Over het eerste zei hij dat dit niet kon gewijzigd worden en over 2 zei dat hij de onderaannemer daarover ging contacteren.

Ik heb opnieuw geantwoord met een grotere uiteenzetting, maar wat kan ik nu nog doen?
Moet ik ook een aangetekend schrijven opsturen? Op gelden mails ook als bewijsmateriaal? In onze overeenkomst staat daarover niks op papier.

Maar dit wil ik niet zo laten. Ik ben een redelijk mens, ik heb op bepaalde zaken al meer betaald maar doe dit ook als dit gerechtvaardigd is. Bij deze specifieke onderaannemer voelen we ons dik in het zak gezet. Temeer daar zijn afwerking nog op niet veel trekt ook.

Maar zijn we nu goed bezig of zien we iets over het hoofd?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2016 12:36

Heb jij soms bijkomende pleisterwerken gevraagd?
Indien er staat VH (vermoedelijke hoeveelheid) dan wordt het opgemeten na uitvoering van de werken en moet er natuurlijk ook een eenheidsprijs gekend zijn.
Indien er echter een forfaitair bedrag vermeld is, is het dus dat en niet anders meer.

Spreek er uw architect over om dit na te willen zien.
Indien aannemer fout zit, hem een AS sturen en dat deel van de factuur betwisten. De rest betalen (indien er geen opmerkingen over zijn).

sloeberken

#3 , 04 jul 2016 14:32

Als je niet eens bent met sommige kosten, protesteer de factuur met een AS voor dat bedrag en betaal het andere deel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

evgoeth
Topic Starter

#4 , 04 jul 2016 15:16

Ik heb inderdaad wel bijkomende pleisterwerken gevraagd ja.
Maar deze zijn bijgekomend afgerekend in aparte lijnen op de factuur.

Waar het nu om gaat zijn de werken die op voorhand werden besproken, opgemeten en voor akkoord verklaard werden in de meetstaat die mee goedgekeurd werden.
We gaan van 58 naar 78 m².

Ik heb nu het plan erbij gepakt, heb elke muur aangeduid waar bepleistering tegen gekomen is, heb dat uitgerekend en kom in de buurt van het aantal dat de architect had berekend.
Voor alle duidelijkheid, ik gebruik het plan van de architect met zijn afmetingen op. Bij de meetstaat stond er VA bij deze afkortingen, die ik natuurlijk heb nagevraagd, en de architect zei letterlijk : vaste hoeveelheden, deze kunnen in principe niet meer wijzigen.

Voor de aannemer heb ik ook op het plan aangeduid welke hoeveelheden hij aanrekent, en er staan zaken op die mij niet duidelijk zijn.
Hij gebruikt ook andere waarden, rondt al eens af naar boven of beneden.

Enfin, onze afmetingen komen niet overeen.
Ik ga het doorspelen aan de architect en ondertussen het gebudgetteerde bedrag al betalen.

We zijn ook helemaal niet tevreden van het verrichte werk. Ronde koepels die niet mooi afgewerkt zijn, deuropeningen die scheef naar beneden lopen (3 van de 4). Ze moeten maar terugkomen en terugkomen om hun werk te herstellen ...

Hoeveel tijd heb ik na het ontvangen van een factuur om een AS te sturen?

Terug naar “Aanneming”