Hallo,
We tekenen een offerte opgesteld door de architect voor een verbouwing met onze aannemer.
Er staan bepaalde codes in. Al wat de maken had met gyprocwerken en bepleistering waren vaste prijzen volgens de plannen en de afmetingen e.d.
(Heb de architect de codes laten vertalen en bij deze code zei hij dat deze in principe niet meer konden wijzigen.)
Ruwweg geschat ging dit budget 5000 euro zijn.
Enkele dagen geleden kregen we de factuur. 7000 euro.
We hadden 1000 euro budget voorzien om extra werken te laten doen.
Maar de aannemer trekt de 'vaste' hoeveelheid voor pleisterwerken ineens met 25% op.
Als ik hem daarnaar vraag (want meerprijs van 700 euro) zegt hij dat dit werkelijk verbruik is en dat hij daaraan niks kan veranderen.
Euh? Kan goed zijn, denk ik dan. Maar als ik voor een hoeveelheid teken, en hij ook, en hij verbruikt toch meer zonder ons dat te zeggen, is het dan niet zijn probleem? Ik heb elk muurke uitgerekend, elke doorgang, op de grootte, heb alles opgeteld en kom zelfs niet op het aantal dat de architect had berekend, en hij kletst er nog 25% bij. Waarom?
De andere meerwerken die we hadden gevraagd zijn netjes extra aangerekend op de factuur.
Daarbovenop rekent hij rustig door met de werkuren van zijn onderaannemer. Zo beweert hij dat ze 14 uren hebben gewerkt aan een stuk muur dat hoop en al 2 meter op 2 meter was. Mijn man was die dag thuis en het was op 1 namiddag afgewerkt. Door 1 persoon.
Rekening houdende met het feit dat deze onderaannemer voor 10 uur niet te zien was en om 16.00h al weer vertrok kunnen dat onmogelijk 14 uren geweest zijn.
We krijgen onze facturen altijd per mail. Ik heb direct gereageerd op de hoeveelheid en de uren. Over het eerste zei hij dat dit niet kon gewijzigd worden en over 2 zei dat hij de onderaannemer daarover ging contacteren.
Ik heb opnieuw geantwoord met een grotere uiteenzetting, maar wat kan ik nu nog doen?
Moet ik ook een aangetekend schrijven opsturen? Op gelden mails ook als bewijsmateriaal? In onze overeenkomst staat daarover niks op papier.
Maar dit wil ik niet zo laten. Ik ben een redelijk mens, ik heb op bepaalde zaken al meer betaald maar doe dit ook als dit gerechtvaardigd is. Bij deze specifieke onderaannemer voelen we ons dik in het zak gezet. Temeer daar zijn afwerking nog op niet veel trekt ook.
Maar zijn we nu goed bezig of zien we iets over het hoofd?
Bedankt.