opzeg gsm-provider

Darliiien
Topic Starter

opzeg gsm-provider

#1 , 28 jun 2016 12:13

Beste,
Ik heb reeds jaren een gsm-abonnement bij provider X, maar in oktober 2015 merkte ik dat eht bedrag van mijn abonnement net te laag was voor wat ik verbruikte, dus liet ik het verhogen.
Dit is gebeurd in een gewone winkel met een gsm-afdeling. Toen ik daar meldde dat ik het tarief van mijn abonnement wou laten verhogen, zei men mij, dat ik, omdat ik al zo lang vaste klant ben en omdat ik naar 20 per maand ging, dat ik voor €19 een gsm (twv 99.99) erbij zou krijgen. Dit heb ik dus, na lang twijfelen, ook aangenomen. Op 17 december 2015 ben ik dan terug gegaan om mijn abonnement officieel te laten veranderen en voor het gsm-toestel.
Na een tijdje kom ik erachter dat ook die 20 euro niet genoeg is en ga ik op zoek naar een beter alternatief. Zo kom ik uit bij provider Y.
Ik twijfel nog even, maar besluit dan toch de overstap te maken. Op 24/05/2016 stap ik officieel over naar providor Y. Deze zorgt er dan ook emteen voor dat mijn abonnement bij provider X wordt stopgezet.
Nu, vandaag, 28/06/2016, krijg ik van provider X een mail binnen met een factuur van 89, met de mededeling deze te betalen voor 8/07. Ik bekijk de factuur meteen, aangezien deze is voor de periode 18/05/2016-17/06/2016.
In de factuur staat dan een 'Phone-Advantage-kosten contractverbreking' van €105 (-16 van de niet verbruikte belwaarde), waardoor de factuur nu dus 89 euro bedraagt.
Nu beweren ze dus, dat ik op een nieuw contract had ingetekend voor 24 maanden en dat ik die 105 euro moet betalen als vergoeding voor de contractbreuk, omdat ik dat toestel heb gekregen. Maar ze vragen €105 euro vergoediing, voor een toestel van €99 euro!
En ik had me, voor ik naar provider Y ging, laten inlichten dat ik na 6 maanden van provider kon overstappen zonder contractbreuk-vergoeding te moeten betalen?
Kan iemand me helpen, wat is juist en wat niet? En wat kan ik eventueel doen hiertegen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2016 12:52

Het klopt inderdaad dat ze u de restwaarde van het toestel kunnen aanrekenen. Normaal moet je bij het contract destijds een terugbetalingstabel gekregen hebben waarop de restwaarde van het toestel per maand wordt weergegeven. U zult bijgevolg uw toestel moeten betalen.

Darliiien
Topic Starter

#3 , 28 jun 2016 13:01

Het klopt inderdaad dat ze u de restwaarde van het toestel kunnen aanrekenen. Normaal moet je bij het contract destijds een terugbetalingstabel gekregen hebben waarop de restwaarde van het toestel per maand wordt weergegeven. U zult bijgevolg uw toestel moeten betalen.
Probleem is, ik heb destijds geen nieuw contract ondertekend, en dus ook geen afbetalingstabel gekregen.

Reclame

Maxime03

#4 , 28 jun 2016 13:59

U kan altijd uw contract online raadplegen of opvragen bij de provider. Indien het ontbreekt aan een afbetalingstabel, dan zal de vergoeding als volgt worden berekend:
U krijgt van uw provider een gsm van €500 voor de prijs van €100, wanneer u uw contract van 2 jaar naleeft is het na die 2 jaar dan ook uw gsm. Wanneer u na 6 maanden het contract verbreekt, dan kunnen zij het verschil terugvorderen p. Dit maakt dat u (€400/24maanden=16,67 x18maanden= €300) €300 moet betalen voor het toestel.
Er zit volgens mij niets anders op dan te betalen wat ze vragen, maar bel naar de klantendienst of controleer online wat uw afbetalingstabel zegt.

Darliiien
Topic Starter

#5 , 28 jun 2016 14:05

U kan altijd uw contract online raadplegen of opvragen bij de provider. Indien het ontbreekt aan een afbetalingstabel, dan zal de vergoeding als volgt worden berekend:
U krijgt van uw provider een gsm van €500 voor de prijs van €100, wanneer u uw contract van 2 jaar naleeft is het na die 2 jaar dan ook uw gsm. Wanneer u na 6 maanden het contract verbreekt, dan kunnen zij het verschil terugvorderen p. Dit maakt dat u (€400/24maanden=16,67 x18maanden= €300) €300 moet betalen voor het toestel.
Er zit volgens mij niets anders op dan te betalen wat ze vragen, maar bel naar de klantendienst of controleer online wat uw afbetalingstabel zegt.
Maar dit zou alleszins beteken (99.99 - 19 =) 80.99/24maanden= 3.37 x18maanden= 60.74
Ze kunnen toch geen 105 euro afbetaling eisen voor een toestel van 99.99 waar al 19 euro van betaald is?!
Ik kan online nergens een afbetalingstabel terugvinden?

Maxime03

#6 , 28 jun 2016 14:15

Neem dan contact op met de klantendienst en vraag hen uw contract samen met de tabel op te sturen of door te mailen.

Terug naar “Consumenten Koop”