Erkenning zoon ongedaan maken

Leen_1980
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erkenning zoon ongedaan maken

#1 , 02 jun 2016 12:38

Mijn broer heeft een zoon van 7 jaar die hij door omstandigheden niet meer ziet of wilt zien sinds zo'n 4 jaar. Zijn ex en hij zijn dat zo overeengekomen. Hij betaald wel iedere maand alimentatiegeld. Mijn broer is de biologische vader en dus zijn zoon ook erkent op het gemeentehuis.

Nu vraagt zijn ex sinds vorig jaar of mijn broer zijn zoon wilt laten schrappen op zijn naam. Na te vragen waarom ze dat wilt, zegt ze dat mijn broer en zijn zoon toch geen band hebben, hij ziet hem ook niet meer en zijn zoon wilt zelf zijn papa niet meer zien ... Wat ik zelf betwijfel dat een kind zoiets kan denken omdat hij nog maar 7 is ...

Ze wilt het echt zo graag, daarom denk ik dat mijn vermoeden (ik denk dat het kind niet van mijn broer is) klopt. Maar dit kunnen we natuurlijk alleen maar aantonen via een DNA test ?

Na wat opzoekingswerk, zie ik dat zij hun zoon niet zomaar zal kunnen laten schrappen van mijn broer zijn naam ...

Nu dreigt ze om veel argumenten naar boven te halen zodat ze hun zoon toch zal kunnen laten schrappen ... maar persoonlijk denk ik dat dit niet kan.

Mijn broer zegt als zij het echt wil, die schrapping, dat het oké is voor hem, maar dat hij hiervoor niks wilt gaan betalen. Zij beweert dat ze beiden de helft moeten betalen.

Hij heeft met zijn ex echt een verschrikkelijk verleden waardoor hij gewoon wilt dat alles gewoon stopt en zodat kan doorgaan met zijn leven.

Kan zijn ex de erkenning laten ongedaan maken zonder dat mijn broer hier iets voor moet betalen ?

Ik heb haar ook gevraagd om een vaderschapstest te laten doen. Ze zegt hier in in te stemmen, maar voorlopig is het stil. Dus dit bevestigd alleen maar mijn vermoeden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 09 jun 2016 15:26

Uw broer moet niets doen, aangezien hij geen vragende partij is. Laat haar maar stappen ondernemen.

Nu, een erkenning ongedaan maken, zoals je zelf al zegt, is niet simpel. Het kind heeft momenteel een vader en zou er dan plots geen meer hebben. Het is niet omdat je je kind niet ziet of niet mag/wil zien, dat je plots geen vader meer bent. Dit draait niet om de mama en niet om de papa, maar om het kind. Je moet kunnen aantonen dat het in het belang van het kind zou zijn, wat ik hier absoluut niet zie. Er zijn zo veel kinderen die een ouder lange tijd niet zien. Of die wettelijke band er dan is of niet, maakt niet uit.

Dus: Waarom wil ze dit? Welke argument gaat ze gebruiken om een rechter te overtuigen dat haar kind beter af is met geen vader dan met een afwezig vader? Wat als het kind ouder wordt en zelf zou kiezen om contact te zoeken met zijn vader? Wat dan?

eylis

#3 , 09 jun 2016 21:07

enne even een begripsverwarring rechtzetten: als een vader een kind erkend heeft, is hij de wetttelijke vader met ouderlijke rechten. een biologische vader is een man die een kind verwekt en bij de gemeente wordt die vader niet kenbaar gemaakt. hij is dan enkel de biologische vader.

Reclame

Terug naar “Andere”