Wettelijk samenwonen met persoon die failliet is verklaard

Jokekoekie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonen met persoon die failliet is verklaard

#1 , 14 mar 2016 13:42

Hallo iedereen,

Ik heb een VOF opgericht. In 2015 is de VOF failliet verklaard en ik ben persoonlijk failliet verklaard. De curator heeft mijn bezittingen al in beslag genomen. Ik zou met mijn partner wettelijk samenwonen, maar de zaak is nog niet afgerond. Ik kom bij hem in wonen. Zou er beslag kunnen gelegd worden op zijn bezittingen?. Omdat hij met mij een wettelijk samenwonen getekend heeft ? Omdat mijn faillissement die nog niet afgerond is. Hij kan alles bewijzen dat het van hem is.

Graag jullie advies

Dank u

Joke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 mar 2016 20:17

Wettelijk samenwonenden leven in een stelsel van scheiding van goederen. Dat wil zeggen dat het vermogen van uw partner buiten uw faillissement blijft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jokekoekie
Topic Starter

#3 , 16 mar 2016 00:16

Dank u voor uw advies ;)

Reclame

Xenophon

#4 , 16 mar 2016 05:19

Maar let wel op voor uw goederen: zeggen dat men een eigendomsbewijs heeft is makkelijker dan een eventuele deurwaarder overtuigen. Men heeft van alles een factuur op naam + een betalingsbewijs nodig. Uiteraard indien het ooit zover mocht komen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie

#5 , 16 mar 2016 07:25

Wat men soms ook doet, dit is een gerechtsdeurwaarder vragen om een inventaris te komen opmaken ,voor je daar gaat wonen, daar vroeg een deurwaarder 10 jaar geleden 25€ voor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jokekoekie
Topic Starter

#6 , 16 mar 2016 13:47

We hebben het al aan de deurwaarder zelf gevraagd, maar hij vertelde dat men nog altijd zou kunnen betwisten op het moment dat ze komen. Dus dat inventaris bewijs heeft geen effect. Het kost alleen maar geld om het te laten registreren en we zouden alleen maar kwaad op hem zijn als het geen nut heeft. Maar we hebben van alles een factuur op naam en met rekening die hij zelf heeft betaald.

Kunnen ze eigenlijk nog langs komen als ze alles al in beslag heeft genomen. Kunnen ze de 2 de keer komen voor een ander huis? omdat het nog niet afgerond is.

Xenophon

#7 , 16 mar 2016 13:58

Ik weet niet welke de status van dat faillissement is (afgerond, verschoonbaarheid....) maar indien er ergens een uitvoerbare titel bestaat en de uitvoerbaarheid niet opgeschort is dan kan een GDW meerdere keren langskomen indien u ergens gedomicilieerd bent.

Die deurwaarder heeft u correct advies gegeven; m.i. zijn er maar 2 'foolproof' verdedigingen nl ofwel facturen op naam en betalingsbewijzen, ofwel de inventaris van een openbare verkoop gehouden door dezelfde deurwaarder waar een andere koper dan de schuldenaar aangeduid wordt als eigenaar van de goederen. Alle andere methoden (inventaris, notariële akte) bieden geen garantie. Dat gezegd zijnde: een slimme deurwaarder zal slechts bewarend en zeker uitvoerend beslag leggen indien hij/zij meent dat er effectief iets te rapen valt of een cliënt heeft die aandringt en bereid is zijn broek te scheuren aan de operatie, hetgeen nogal eens voorkomt op het einde van de rit.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Jokekoekie
Topic Starter

#8 , 16 mar 2016 15:56

De zaak is nog niet afgerond het is nog 2 maanden voor de verschoonbaarheid.
Ik begrijp dit niet heel goed.

"cliënt heeft die aandringt en bereid is zijn broek te scheuren aan de operatie, hetgeen nogal eens voorkomt op het einde van de rit."

U bedoelde dat de failliet persoon het zelf wilt dat de GDW beslag legt op zijn goederen ?

Xenophon

#9 , 16 mar 2016 16:12

Neen, dat een schuldeiser een deurwaarder zendt die beslag legt, de boel uiteindelijk laat verkopen maar waar de opbrengst van de verkoop lager is dan de kosten van het beslag en de uitvoering. Om het kort door de bocht te formuleren: wie deurwaarders op bezoek krijgt heeft meestal weinig zeer waardevolle roerende goederen en oude rommel verkoopt niet goed.

Jokekoekie
Topic Starter

#10 , 16 mar 2016 16:24

Ah zo :D dank u voor de verklaring.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”