Bod aanvaard, maar geen reactie meer

Purple
Topic Starter

Bod aanvaard, maar geen reactie meer

#1 , 08 mar 2016 18:10

Wat raad U mij aan om te doen in onderstaand geval?

Ik bied iets aan op een 2dehands-site.
Object heeft enige verzamelwaarde, dus niet echt een vast prijs.

Ik kleef er een prijs op en direct erna vraagt een geïnteresseerde wat meer info.
Na wat heen en weer gemail bied hij iets onder mijn vraagprijs.

Ik antwoord dat dit voor mij OK is en vraag wanneer we afspreken voor de transactie.

Vanop dat moment krijg ik geen antwoord meer.
(de eerste mails werden binnen enkele minuten beantwoord)

Nu heb ik ondertussen al andere geïnteresseerden. (hogere bedragen)

Ik ben niet uit op meer winst (al is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen)

Ik ben akkoord gegaan met het eerste bod, dus pech voor mij. Ik ben bereid om aan de afgesproken prijs te verkopen aan diegene aan wie ik heb toegezegd.

Maar als die niets meer van zich laat horen, blijf ik er misschien mee zitten.

Wat is een redelijke termijn om dit toch aan iemand anders te verkopen?
Kan ik hem zomaar mailen dat de verkoop niet doorgaat?

Niet dat ik het aan iemand anders verkoop en hij volgende week zijn product eist.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 mar 2016 18:19

Meldt hem dat hij nog 10 dagen geeft om de koop af te ronden, zo niet gaat u er van uit dat hij de koop verbreekt.

Purple
Topic Starter

#3 , 08 mar 2016 19:11

Van de verkoopsite had ik volgend antwoord gekregen:

De regels van het bieden zijn als volgt:

· Een bod is niet bindend
· De adverteerder is niet verplicht in te gaan op het hoogste bod
· De bieder mag zijn bod te allen tijde intrekken
· De adverteerder mag een bod op zijn zoekertje te allen tijde verwijderen

Niet echt toepasbaar op mijn geval denk ik (volgens mij is de koop gesloten)

Dacht ook een tijdje geleden een soortgelijk geval gelezen te hebben, waarbij de verkoper na een tijdje niets meer gehoord te hebben uiteindelijk aan iemand anders heeft verkocht.

Van zodra het zoekertje als 'verkocht' online stond, kwam die originele koper plots boven water om zijn product op te eisen.
En omdat het niet meer voorhanden was, zou de verkoper verplicht zijn om hem een gelijkaardig product te leveren of een schadevergoeding.
Weet niet hoe dit is afgelopen.

Heb hem net nog eens gemaild:

Geachte,

Kan U mij iets laten weten of U nog interesse hebt?
Indien dit niet het geval is, is dat geen probleem, maar laat het me aub weten.

Ik zou graag de verkoop ten laatste nu vrijdag afgerond hebben.

Zaterdag is er immers een beurs waar ik naartoe ga.
Een beurs met soortgelijke producten.
De reden dat ik dit (voor mij dubbele object) verkocht, was om op die beurs mijn verzameling te kunnen uitbreiden.
De andere geïnteresseerden (ondertussen al 7) gaan ook naar die beurs en daar zou de verkoop kunnen plaatsvinden.

Als U mij pas na het weekend laat weten dat U van de koop afziet, heb ik dus minder budget en geen andere kopers meer.

Reclame

Adriana

#4 , 08 mar 2016 20:37

Ik begrijp uw probleem eigenlijk niet...Er staat duidelijk op de site dat je een bod kan verwijderen, dan een bod niet bindend is...enz.
Jouw potentiële koper laat niets meer weten (gebeurt dikwijls op 2dehands.be en andere online gratis sites) en je hebt al nieuwe kopers die bovendien nog meer willen betalen.

Euh...ik zou echt geen tijd meer investeren in mails sturen naar "kopers" die ineens geen tijd hebben om je mail te beantwoorden. Lees tussen de regels ;-)

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2016 12:09

Ik begrijp uw probleem eigenlijk niet...Er staat duidelijk op de site dat je een bod kan verwijderen, dan een bod niet bindend is...enz.
Jouw potentiële koper laat niets meer weten (gebeurt dikwijls op 2dehands.be en andere online gratis sites) en je hebt al nieuwe kopers die bovendien nog meer willen betalen.

Euh...ik zou echt geen tijd meer investeren in mails sturen naar "kopers" die ineens geen tijd hebben om je mail te beantwoorden. Lees tussen de regels ;-)
TS heeft het bod niet geweigerd maar aanvaard. Er is dus geen sprake meer van een bod maar van een overeenkomst.

sloeberken

#6 , 09 mar 2016 12:47

Waarschijnlijk is er geen adres of naam bekend, dat is het probleem met die koopjessite.
Mails verlopen meestal via deze site, en dus vrij anoniem, waardoor de bewijslast zeer moeilijk is.
Je kan evengoed met een koper uit gelijk welk land bezig zijn.
Je moet al een goed bewijs hebben van aanvaarding van aankoop, met alle wettelijke vermeldingen erop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#7 , 09 mar 2016 13:07

Zie antwoord van Lanox... De voorwaarden op de site passen eigenlijk gewoon de geldende wetgeving toe.
Best opletten met dergelijke raad, kan TS serieus in de problemen mee komen.
Laatst gewijzigd door mjers op 09 mar 2016 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers

#8 , 09 mar 2016 13:09

Van de verkoopsite had ik volgend antwoord gekregen:

De regels van het bieden zijn als volgt:

· Een bod is niet bindend
· De adverteerder is niet verplicht in te gaan op het hoogste bod
· De bieder mag zijn bod te allen tijde intrekken
· De adverteerder mag een bod op zijn zoekertje te allen tijde verwijderen

Niet echt toepasbaar op mijn geval denk ik (volgens mij is de koop gesloten)

Dacht ook een tijdje geleden een soortgelijk geval gelezen te hebben, waarbij de verkoper na een tijdje niets meer gehoord te hebben uiteindelijk aan iemand anders heeft verkocht.

Van zodra het zoekertje als 'verkocht' online stond, kwam die originele koper plots boven water om zijn product op te eisen.
En omdat het niet meer voorhanden was, zou de verkoper verplicht zijn om hem een gelijkaardig product te leveren of een schadevergoeding.
Weet niet hoe dit is afgelopen.

Heb hem net nog eens gemaild:

Geachte,

Kan U mij iets laten weten of U nog interesse hebt?
Indien dit niet het geval is, is dat geen probleem, maar laat het me aub weten.

Ik zou graag de verkoop ten laatste nu vrijdag afgerond hebben.

Zaterdag is er immers een beurs waar ik naartoe ga.
Een beurs met soortgelijke producten.
De reden dat ik dit (voor mij dubbele object) verkocht, was om op die beurs mijn verzameling te kunnen uitbreiden.
De andere geïnteresseerden (ondertussen al 7) gaan ook naar die beurs en daar zou de verkoop kunnen plaatsvinden.

Als U mij pas na het weekend laat weten dat U van de koop afziet, heb ik dus minder budget en geen andere kopers meer.
Uw mail is OK maar er staat wat veel irrelevante info in.

Best nog eens kordaat terugsturen dat, indien de verkoper geen bevestiging stuurt voor vrijdag, u ervan uitgaat dat hij de overeenkomst verbreekt. En u een andere koper zal zoeken.

sloeberken

#9 , 09 mar 2016 13:14

Best nog eens kordaat terugsturen dat, indien de verkoper geen bevestiging stuurt voor vrijdag, u ervan uitgaat dat hij de overeenkomst verbreekt. En u een andere koper zal zoeken.
Deze raad zou ik opvolgen, zodat je u volledig veilig stelt, hou het kort en zakelijk zonder overbodige woorden.

Purple
Topic Starter

#10 , 09 mar 2016 13:54

Vandaag terug contact gehad met de "koper".

Bleek een prille tiener te zijn die uiteindelijk geen centjes kreeg van de mama/pappa en niet me niet durfde inlichten.

Toch bedankt voor jullie antwoorden.

sloeberken

#11 , 09 mar 2016 14:14

Bleek een prille tiener te zijn die uiteindelijk geen centjes kreeg van de mama/pappa en niet me niet durfde inlichten.

Zo zie je nog eens dat je via die tweedehandssite, nooit weet wie of vanwaar de koper is.

mjers

#12 , 09 mar 2016 14:30

En als je het nu smerig wil spelen... :)
Kan een juridische snelcursus worden voor die tiener.

Grapje natuurlijk...

sloeberken

#13 , 09 mar 2016 14:45

Het feit is ook als je advertenties plaatst op die site, je hun voorwaarden aanvaard.

1.1 Minderjarigen
De Dienst is slechts toegankelijk voor personen die juridisch bindende overeenkomsten kunnen sluiten (de "Bezoeker" of “u”). Onverminderd het voorgaande, is de Dienst slechts toegankelijk voor minderjarige Bezoekers, indien zij daarvoor toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger hebben gekregen of indien het een rechtshandeling betreft waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een bepaalde minderjarige van deze leeftijd de betrokken handeling zelfstandig verricht.

2.4 Biedingen
2.4.1 Tenzij in de Gebruiksvoorwaarden anders bepaald wordt, is een bod op een product of dienst in een Zoekertje niet bindend.

2.4.2 De Adverteerder is niet verplicht een redelijk bod te aanvaarden. Indien een bod door de Adverteerder wordt aanvaard, verplicht dit de bieder niet tot aankoop.

2.4.3 Het is niet toegestaan biedingen bij Zoekertjes te plaatsen met als enig doel het biedingsproces te verstoren (bijvoorbeeld 'funbieden').

2.4.4 Indien een Zoekertje vanwege het verlopen van de plaatsingstermijn of om enige andere reden verwijderd wordt, zullen de bijhorende biedingen ook verwijderd worden.

Adriana

#14 , 09 mar 2016 15:10

Jullie hebben natuurlijk de juiste juridische raad gegeven, maar als een bieder ineens nies meer laat weten, dan is het meestal duidelijk dat die niet meer geïnteresseerd is, daarom dat ik zei dat TS tussen de regels moest lezen.

eind goed, al goed :-)

mjers

#15 , 09 mar 2016 15:15

Het feit is ook als je advertenties plaatst op die site, je hun voorwaarden aanvaard.

1.1 Minderjarigen
De Dienst is slechts toegankelijk voor personen die juridisch bindende overeenkomsten kunnen sluiten (de "Bezoeker" of “u”). Onverminderd het voorgaande, is de Dienst slechts toegankelijk voor minderjarige Bezoekers, indien zij daarvoor toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger hebben gekregen of indien het een rechtshandeling betreft waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een bepaalde minderjarige van deze leeftijd de betrokken handeling zelfstandig verricht.

2.4 Biedingen
2.4.1 Tenzij in de Gebruiksvoorwaarden anders bepaald wordt, is een bod op een product of dienst in een Zoekertje niet bindend.

2.4.2 De Adverteerder is niet verplicht een redelijk bod te aanvaarden. Indien een bod door de Adverteerder wordt aanvaard, verplicht dit de bieder niet tot aankoop.

2.4.3 Het is niet toegestaan biedingen bij Zoekertjes te plaatsen met als enig doel het biedingsproces te verstoren (bijvoorbeeld 'funbieden').

2.4.4 Indien een Zoekertje vanwege het verlopen van de plaatsingstermijn of om enige andere reden verwijderd wordt, zullen de bijhorende biedingen ook verwijderd worden.
1.1 Minderjarigen
Als TS nu een overeenkomst sluit met een ,voor TS onbekende, koper. Die blijkt een kind van 12 jaar te zijn, dan kan TS die ouders dagvaardigen en uitvoering van de overeenkomst eisen. Ongeacht de leeftijd van de koper, want dat kan TS niet weten. Dan zijn die ouders verantwoordelijk.

2.4Biedingen
2.4.1 Heeft 0.0% waarde. Laat u niet misleiden, een bod is in de strikte zin van de betekenis inderdaad niet bindend. Maar van zodra er een akkoord is van de adverteerder is de overeenkomst wel degelijk bindend.

2.4.2 Adverteerder is inderdaad niet verplicht een bod te aanvaarden. Echter de rest is ongeldig, gaat in tegen de geldende wetgeving.

Het is schering en inslag dat men in de rechtbank komt zwaaien met de algemene voorwaarden van de "zoekertjessite". Slaat uiteraard nergens op.
Men zou beter ingrijpen tegen willekeurige "algemene voorwaarden" die zowel adverteerder als koper misleiden.
Laatst gewijzigd door mjers op 09 mar 2016 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Consumenten Koop”