Gezinshereniging

Wartime
Topic Starter

Gezinshereniging

#1 , 02 mar 2016 09:48

Beste behulpzame zielen

Ik zal kort mijn situatie schetsen:
Ik heb 3 jaren gewerkt in de malediven, heb daar mijn huidige vrouw leren kennen (we zijn dit jaar getrouwd in Sri Lanka), ze heeft ook nog een minderjarig zoontje onder haar hoede.
Een passende, langdurige job vinden als LO-leerkracht is moeilijk, ik ben al bijna een jaar werkloos, maar nu zoek ik veel breder en ik heb er goeie hoop in dat ik snel een vaste job zal hebben (een aantal veelbelovende sollicitaties zijn lopende, zou dus maar een kwestie van dagen kunnen zijn).

Ik heb 3 vrij concrete vragen:

1) Ik heb in een andere topic gelezen dat ik geen eigen woning moet huren of te bezitten. Ik woon momenteel in bij mijn vader die eigenaar is van het huis. Is het voldoende om zijn notariële eigendomsakte voor te leggen? Eens ik een vast inkomen heb, is huren niet echt een probleem, maar het is toch handiger om samen iets te vinden.

2) Ik heb hier ook al gelezen dat die 12 maanden loonfiches maar een manier is om voldoende inkomen te bewijzen. Nu is het niet de bedoeling om nog een jaar te wachten, dus vanaf welke termijn maken we een goeie kans om een succesvolle gezinsherenigingsaanvraag te doen? Als mijn vrouw de aanvraag doet na 4 maanden waarbij ik het minimuminkomen haal, maken we dan een goeie kans? Ook als mijn contract een contract van bepaalde duur (9 maanden in dit geval) is?

3) Op het moment van aanvraag van het visum voor gezinshereniging bij de ambassade, hoe lang duurt het voor ze het visum krijgt? Is dat die maximum 6 maanden verwerkingstijd waarover sprake is, of krijgt ze normaal gezien veel sneller een visum om in België te verblijven gedurende de tijd dat de aanvraag loopt tot het moment van de uitspraak? Ik heb iets gelezen over een attest van immatriculatie, maar is blijkbaar in het geval de gezinshereniging in België aangevraagd wordt. Wij zijn van plan het via de ambassade in India te regelen.

Bijkomend advies is ook altijd welkom.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell

#2 , 06 mar 2016 08:54

1) Klopt. U mag bij uw vader wonen, mits hij daar aantoonbaar akkoord voor geeft en zijn woning geschikt is voor het aantal personen dat er verblijft.
2) U kunt uw inkomen van de laatste 3 jaar overleggen, maar als u dan nu werkloos bent, maakt u geen goede kans. Het best even geduld hebben.
3) Dat ligt aan het dossier. De ene keer duurt het amper 2 weken, de andere keer is het een kwestie van maanden.

Wartime
Topic Starter

#3 , 22 mar 2016 20:02

Ik heb nu een contract onbepaalde duur met meer dan voldoende inkomen. Enig idee vanaf wanneer ik een goeie kans maak, na hoeveel maanden ongeveer?

Reclame

Jackrussell

#4 , 24 mar 2016 13:17

Als u aan de voorwaarden voldoet, dan doet u best zo snel mogelijk een aanvraag. Hoe langer u daarmee wacht, hoe langer het nog duurt.

Hatice
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2016 18:48

Hallo,
Ik heb ook in de situatie van gezinshereniging gezeten en dat kan een lastige procedure worden.
Ik raad je aan om op deze website je aan te melden en daar je vraag ook eens te stellen. De beheerder van de forum weet echt maar echt alles over gezinshereniging. Je gaat daar op je vragen snel en heel duidelijk antwoorden krijgen. De website is http://gezinshereniging.xooit.be/login.php.
Misschien ken je de website al, dat weet ik natuurlijk niet.
Beste nog!
Groeten

Jackrussell

#6 , 06 apr 2016 23:18

Spam spam spam

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”