#1 , 01 jan 2016 23:45
Hallo allemaal,
ik hoop dat ik het hier juist post. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en er werd niets gevonden aangaande loonoverdracht, enkel over loonbeslag. Mijn probleem gaat echter over loonoverdracht.
Eind december 2014 heeft mijn vriendin een persoonlijke lening aangegaan en moest hier een akte van overdracht ondertekenen in geval er niet tijdig betaald werd of er een achterstand zou optreden. Die achterstand is er in de loop der tijd ook gekomen. Ze kreeg meer en meer problemen om de maandelijkse aflossingen te betalen. Uiteindelijk hebben we op 27/11/2015 een brief ontvangen van de bank in kwestie met de melding dat het krediet opgeschort werd en de volledige som ineens opeisbaar werd.
Op 07/12/2015 ontvangt zij een aangetekend schrijven van de desbetreffende bank met de melding dat de lening op afbetaling wordt overgedragen aan een incassokantoor. Ook wordt er gezegd om wegens administratieve redenen pas ten vroegste na 10 dagen na ontvangst van die melding contact op te nemen met dat incassokantoor.
Op 10/12/2015 ontvangt zij een ingebrekestelling van dit incassokantoor met een totaal openstaand bedrag van 9965,22€, er is eveneens een beknopte uiteenzetting van waar dit bedrag komt. Ik neem echter reeds al na 4 dagen telefonisch contact op met hen met de bedoeling om een afbetalingsplan te bekomen, wat mij ook gelukt is. Er werd overeengekomen om minstens 100€ per maand te betalen en indien mogelijk uiteraard meer, te beginnen vanaf 05/01/2016 en waarin iedere maand een marge voorzien werd van 10 dagen, dus er was ruimte van de 5de tot de 15de van iedere maand om te betalen. Ook werd er mij bevestigd dat de voorziene loonoverdracht zou opgeschort worden, op voorwaarde dat het afbetalingsplan strikt opgevolgd werd. Eindejaarspremie en vakantiegeld en dergelijke, zouden wel aangeslagen worden. Op 15/12/2015 werd dit afbetalingsplan mij per post en per mail bevestigd. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat op dit afbetalingsplan het openstaand bedrag reeds opgelopen is tot 9978,66€. Blijkbaar zijn de nalatigheidsintresten op 5 dagen tijd met 13,64€ gestegen, namelijk van 15,56€ naar 29,20€(???)
Vermits ik dubbele bevestiging gekregen heb van dit afbetalingsplan ging ik er van uit dat alles in orde was en zou er ook 05/01/2016 de eerste keer betaald worden. Niets is echter minder waar. Op 29/12/2015 merk ik dat het loon van mijn vriendin gestort is, maar in plaats van dat zij een loon heeft van om en bij de 2100€, zoals normaal, krijgt zij nu echter maar 426,34€. Ik heb op diezelfde dag nog een mail naar het incassokantoor gestuurd, verwijzend naar ons telefonisch gesprek van 14/12/2015 en tevens met de vraag of de opschorting van loonoverdracht misschien toch niet gebeurd is. Op 30/12/2015 werd er op die mail geantwoord dat ze tot op die dag van mijn vriendin haar werkgever nog niets ontvangen hadden en dat ze zich moest wenden tot haar werkgever aangaande vragen over haar loon.
Op 31/12/2015 ontvang ik een aangetekend schrijven van het incassokantoor met de plotselinge opzegging van het overeengekomen afbetalingsplan. Dit schrijven zou opgemaakt zijn op 26/12/2015 (zaterdag). Echter, toen ik de omslag nakeek, merkte ik dat deze pas was afgestempeld op 30/12/2015. Ze schreven ook dat er tegelijk met deze brief, een brief naar de werkgever van mijn vriendin was gestuurd.
In eerste instantie blijkt enkel de werkgever van mijn vriendin aangeschreven te zijn met het bevel tot overdracht van haar loon. Zoals gezegd hebben we zelf dit schrijven in ontvangst genomen op 31/12/2015, 2 dagen na de storting van het loon waar het grootste deel van overgedragen is. Ook zijn er geen 10 dagen voorzien waarin verzet kon aangetekend worden, nochtans worden deze in de wet wel voorzien voor zover ik weet. Ook zijn in deze brief de nalatigheidsintresten wederom gestegen, deze keer van 29,20€ naar 59,21€. Concreet zijn de nalatigheidsinteresten op 3 weken tijd met 43,65€ gestegen.
Ik heb nu een brief opgesteld waarin er verzet wordt aangetekend maar ik ben eigenlijk best wel bang om hier mee door te gaan. Kan ik hier niks verkeerd mee doen? Blijkbaar zijn hier toch fouten gemaakt? Of ben ik verkeerd?