Loonoverdracht.

zessebel
Topic Starter

Loonoverdracht.

#1 , 01 jan 2016 23:45

Hallo allemaal,

ik hoop dat ik het hier juist post. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en er werd niets gevonden aangaande loonoverdracht, enkel over loonbeslag. Mijn probleem gaat echter over loonoverdracht.

Eind december 2014 heeft mijn vriendin een persoonlijke lening aangegaan en moest hier een akte van overdracht ondertekenen in geval er niet tijdig betaald werd of er een achterstand zou optreden. Die achterstand is er in de loop der tijd ook gekomen. Ze kreeg meer en meer problemen om de maandelijkse aflossingen te betalen. Uiteindelijk hebben we op 27/11/2015 een brief ontvangen van de bank in kwestie met de melding dat het krediet opgeschort werd en de volledige som ineens opeisbaar werd.

Op 07/12/2015 ontvangt zij een aangetekend schrijven van de desbetreffende bank met de melding dat de lening op afbetaling wordt overgedragen aan een incassokantoor. Ook wordt er gezegd om wegens administratieve redenen pas ten vroegste na 10 dagen na ontvangst van die melding contact op te nemen met dat incassokantoor.

Op 10/12/2015 ontvangt zij een ingebrekestelling van dit incassokantoor met een totaal openstaand bedrag van 9965,22€, er is eveneens een beknopte uiteenzetting van waar dit bedrag komt. Ik neem echter reeds al na 4 dagen telefonisch contact op met hen met de bedoeling om een afbetalingsplan te bekomen, wat mij ook gelukt is. Er werd overeengekomen om minstens 100€ per maand te betalen en indien mogelijk uiteraard meer, te beginnen vanaf 05/01/2016 en waarin iedere maand een marge voorzien werd van 10 dagen, dus er was ruimte van de 5de tot de 15de van iedere maand om te betalen. Ook werd er mij bevestigd dat de voorziene loonoverdracht zou opgeschort worden, op voorwaarde dat het afbetalingsplan strikt opgevolgd werd. Eindejaarspremie en vakantiegeld en dergelijke, zouden wel aangeslagen worden. Op 15/12/2015 werd dit afbetalingsplan mij per post en per mail bevestigd. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat op dit afbetalingsplan het openstaand bedrag reeds opgelopen is tot 9978,66€. Blijkbaar zijn de nalatigheidsintresten op 5 dagen tijd met 13,64€ gestegen, namelijk van 15,56€ naar 29,20€(???)

Vermits ik dubbele bevestiging gekregen heb van dit afbetalingsplan ging ik er van uit dat alles in orde was en zou er ook 05/01/2016 de eerste keer betaald worden. Niets is echter minder waar. Op 29/12/2015 merk ik dat het loon van mijn vriendin gestort is, maar in plaats van dat zij een loon heeft van om en bij de 2100€, zoals normaal, krijgt zij nu echter maar 426,34€. Ik heb op diezelfde dag nog een mail naar het incassokantoor gestuurd, verwijzend naar ons telefonisch gesprek van 14/12/2015 en tevens met de vraag of de opschorting van loonoverdracht misschien toch niet gebeurd is. Op 30/12/2015 werd er op die mail geantwoord dat ze tot op die dag van mijn vriendin haar werkgever nog niets ontvangen hadden en dat ze zich moest wenden tot haar werkgever aangaande vragen over haar loon.

Op 31/12/2015 ontvang ik een aangetekend schrijven van het incassokantoor met de plotselinge opzegging van het overeengekomen afbetalingsplan. Dit schrijven zou opgemaakt zijn op 26/12/2015 (zaterdag). Echter, toen ik de omslag nakeek, merkte ik dat deze pas was afgestempeld op 30/12/2015. Ze schreven ook dat er tegelijk met deze brief, een brief naar de werkgever van mijn vriendin was gestuurd.

In eerste instantie blijkt enkel de werkgever van mijn vriendin aangeschreven te zijn met het bevel tot overdracht van haar loon. Zoals gezegd hebben we zelf dit schrijven in ontvangst genomen op 31/12/2015, 2 dagen na de storting van het loon waar het grootste deel van overgedragen is. Ook zijn er geen 10 dagen voorzien waarin verzet kon aangetekend worden, nochtans worden deze in de wet wel voorzien voor zover ik weet. Ook zijn in deze brief de nalatigheidsintresten wederom gestegen, deze keer van 29,20€ naar 59,21€. Concreet zijn de nalatigheidsinteresten op 3 weken tijd met 43,65€ gestegen.

Ik heb nu een brief opgesteld waarin er verzet wordt aangetekend maar ik ben eigenlijk best wel bang om hier mee door te gaan. Kan ik hier niks verkeerd mee doen? Blijkbaar zijn hier toch fouten gemaakt? Of ben ik verkeerd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 02 jan 2016 07:45

Indien de zaken zijn zoals u deze weergeeft zijn er diverse problemen, niet in het minst dat de voor overdracht vatbare som ruim overschreden werd. Ook de termijnen en vormvereisten werden niet gerespecteerd.

Ik zou u adviseren om
1) De incasso aangetekend in gebreke te stellen en te wijzen op het niet respecteren van de wettelijke vormvereisten + het excessief ingehouden bedrag op zijn minst terug te laten storten.
2) Een klacht in te dienen bij de FOD Economie
3) U kan een aangetekend schrijven sturen naar de werkgever om de loonoverdracht te stoppen. Let wel, in dat geval zal de schuldeiser naar de rechter stappen om een vonnis te halen dat loonbeslag mogelijk maakt en zullen de kosten nog verder oplopen.

Geen van bovenstaande maatregelen zal iets doen aan het probleem ten gronde: de schuld moet worden afbetaald.

De kosten kunnen zeer snel oplopen, op dergelijk bedrag kan -volledig wettelijk- de jaarlijkse interest + kost al boven de 1000 EUR uitkomen dus u ziet het: door 100 EUR/maand af te betalen zal uw vriendin er nooit geraken, dat is niet realistisch.

Indien ze iets kan verkopen (wagen ofzo) om geld vrij te maken en af te betalen dan is nu het ogenblik gekomen om dat te doen. Met een inkomen van 2100 EUR netto/maand moet het toch mogelijk zijn om te bezuinigen en minimaal 500 EUR af te betalen indien er geen andere schulden zijn.

Enige advies dat ik u kan geven indien u samenwoont is dat a) ik hoop dat u van al uw eigendommen betalingsbewijzen heeft want de kans dat vroeg of laat een deurwaarder op de proppen komt is niet ondenkbeeldig en b) indien u in de verleiding mocht komen om bank te spelen, let op want geld lenen is makkelijker dan het recupereren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2016 08:51

was even fout
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken

#4 , 02 jan 2016 12:06

Is incaso gerechtigd een loonbeslag te laten uitvoeren?

De overdracht van loon
Het is mogelijk dat de schuldeiser (dikwijls een kredietgever) u gevraagd
heeft om een afzonderlijk document te ondertekenen waarin u ermee akkoord gaat dat een deel van uw loon rechtstreeks naar de schuldeiser
wordt doorgestort. Dit geeft de schuldeiser de mogelijkheid om aan uw werkgever te vragen dat een deel van het loon rechtstreeks aan hem
wordt uitbetaald. We spreken dan van een ‘overdracht van loon’.
Ook uitkeringen kunnen op die manier worden overgedragen.
Het voordeel voor de schuldeiser is dat hij geen uitvoerbare titel (zoals een vonnis) nodig heeft.
U hebt zich door de ondertekening immers,akkoord verklaard een deel van uw loon over te dragen.
Wanneer een schuldeiser uitvoering wil geven aan die overdracht, stelt hij u daarvan vooraf in kennis. U kunt zich tegen die overdracht verzetten
door, via een aangetekende brief, dit te melden aan de werkgever.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#5 , 02 jan 2016 12:34

De schuld werd blijkbaar overgedragen (=verkocht veronderstel ik) aan de incasso; deze treedt dan in de rechten van de oorspronkelijke schuldeiser. Enfin, TS kan verzet aantekenen tegen de loonsoverdracht, dan kan de incasso ofwel bekrachtiging van de overdracht vragen aan de vrederechter, ofwel een procedure opstarten om beslag te kunnen leggen.

Je kan dan alles onder de microscoop gaan leggen en vermoedelijk wel problemen opwerpen maar het basisprobleem dat niet zal weggaan is de schuld.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

zessebel
Topic Starter

#6 , 02 jan 2016 22:37

Het is inderdaad zo dat het incassokantoor nu de schuld heeft overgekocht. Dat heeft de bank ons te kennen gegeven op 07/12/2015. Ook dient iedere verdere communicatie te geschieden via het incassokantoor.
Ik weet dat die 100€ een zeer laag bedrag is om af te betalen, maar ze verkeerd echt niet in de mogelijkheid om meer te betalen. Buiten die persoonlijke lening heeft ze eveneens nog een hypotecaire lening lopen van om en bij de 1040€ per maand. Dus enkel aan afbetalingen alleen al zit zij aan dik 1200€ per maand. Zij is eveneens in budgetbeheer gegaan bij het OCMW, maar dat is echt een grote flop, die hebben nog niet geholpen.
Ze heeft inderdaad geen 10 dagen tijd gekregen om verzet aan te tekenen. Ergens is er een grondige fout gebeurd. Ik heb het vermoeden dat dit incassokantoor mijn vriendin haar werkgever reeds eerder een aangetekend schrijven heeft gestuurd met de melding van die overdracht van loon, maar niet naar mijn vriendin zelf. Zij hebben dit zoals eerder vermeld op 31/12/2015 gedaan. Die brief was zogezegd opgesteld op 26/12, maar werd pas 4 dagen later in het postkantoor afgestempeld, de 30ste dus.
Verder is ze niet van plan om ook maar iets weg te doen, zoals auto. Door al dat gedoe zag ze er zelf geen gat meer in en ligt ze nu in het ziekenhuis, waarom zal je uzelf wel kunnen inbeelden.
Door dat afbetalingsplan van 100€ zag het een terug een klein beetje rooskleuriger in, maar toen dat echter zonder enige reden opgeblazen werd, werd het haar allemaal teveel.

Voor zover ik weet moeten ze 10 dagen tijd geven om verzet aan te tekenen, zelfs wanneer ze in het bezit zijn van een document waarin getekend werd voor akkoord. Ik heb het gevoel dat de werkgever zelf ook niet helemaal vrijuit gaat, of ben ik hier verkeerd in?

sloeberken

#7 , 02 jan 2016 22:56

Misschien eens navraag doen om in collectie schuldbemiddeling te gaan. Ze gaat per maand maar zoveel inkomsten hebben dan wat ze moet afbetalen.

zessebel
Topic Starter

#8 , 02 jan 2016 23:12

collectieve schuldenregeling bedoel je neem ik aan. Maar gaat ze haar huis dan niet verliezen?

sloeberken

#9 , 02 jan 2016 23:30

Nee zeker niet, vraag eerst goed inlichtingen.

http://economie.fgov.be/nl/binaries/Col ... -81307.pdf

zessebel
Topic Starter

#10 , 03 jan 2016 01:51

Xenophon, wat wil U eigenlijk zeggen met "wettelijke vormvereisten"?

Xenophon

#11 , 03 jan 2016 08:08

Wat ik wil zeggen is dat er termijnen zoals die 10 dagen moeten worden gerespecteerd en dat er limieten zijn voor de overdracht van loon. U zal daar zeker wel iets kunnen vinden om de boel te vertragen maar het is belangrijk te beseffen dat dat NIETS verandert aan het onderliggend probleem: de schuld: die zal niet weggaan. Beter dan uw energie te steken in procedurekwesties die de boel wel rekken maar niet oplossen zou daar moeten naar gekeken worden.

U schrijft dat uw vriendin niet van plan is haar wagen weg te doen:

Het spijt me erg maar het is méér dan tijd dat ze wakker wordt en de zaken aanpakt ipv weg te vluchten want ze zit in een stadium waarin wat zij liefst zou hebben niet echt meer van tel is: die schuld moet worden betaald en 100 EUR/maand zal niet voldoende zijn qua afbetaling. Beter om met de bus of de fiets te gaan en de opbrengst van een vrijwillige verkoop te kunnen aanwenden om een stuk van de put te dempen dan dat binnenkort alles in beslag wordt genomen en verkocht. Zonder auto leven is nu ook het einde niet; ik heb er geen en ik heb geen euro schuld.

Ze zou kunnen vragen om in CSR te gaan maar weet dat dat geen mirakeloplossing is en er ook veel nadelen aan zitten. Het is ook niet 100% zeker dat ze dan haar woning zou kunnen houden, hangt ervan af hoeveel 'normale' huisvesting voor haar zou kosten. Er zijn appartementen voor minder dan 1040 EUR/maand beschikbaar. Ze heeft gewoon een structureel probleem van te hoge uitgaven voor haar inkomsten. Als de inkomsten niet toenemen zullen de uitgaven moeten dalen, ook in CSR. Vooraleer daar verder in te gaan dient ze zeer goed informatie in te winnen want zoals ik al zei, CSR is geen toverstokje dat schulden laat verdwijnen. Ze zal haast alle autonomie over haar uitgaven verliezen.

denlowie

#12 , 03 jan 2016 09:31

Alles wat je hier schrijft is enkel om enkele weken te rekken en uiteindelijk slechter voor te staan, die 100€ daar zullen ze eens goed met lachen als je weet dat de deurwaarder alleen al aan inningsrecht 25€ per keer(maand) rekent, bij afbetaling.
In de CSR gaan zal hier de beste oplossing zijn want het incasso kan ook haar huis verkopen, als ze in CSR gaat is ze na 7 jaar er vanaf en al de kosten vallen weg.
Eén nadeel ze zal moeten leren leven met 300 a 350€ per maand, en een goede fiets kopen.

zessebel
Topic Starter

#13 , 03 jan 2016 09:36

Zoals ik eerder zei zit ze in budgetbeheer bij het OCMW, maar die hebben werkelijk nog niks gedaan om ook maar ergens onderzoek naar te doen of om iets een oplossing te vinden. Het enige wat zij altijd maar zeggen is dat ze "wachten". En ondertussen wordt de miserie enkel groter.
Ik heb zelf het heft in eigen handen genomen, voor deze zaak dan toch al, en zoals ik zei heb ik een brief opgesteld die ik aangetekend naar mijn vriendin haar werkgever wil sturen om op zijn minst die loonoverdracht al terug stop te zetten en moest het kunnen verder af te betalen zoals het oorspronkelijk was, zijnde tegen 212,62€. Desnoods pas ik een deel bij. Ik zit er ook mee in mijn hoofd om naar het vredegerecht te gaan, alvorens het incassokantoor dit doet, maar zoals ik zei ben ik wel bang voor de reacties uit onze omgeving. Er zijn namelijk mensen die zeggen dat ik alles aan het OCMW moet overlaten. Ik ben ook bang dat ik met al mijn goed willen doen, haar nog meer in de miserie ga storten en dat is helemaal mijn bedoeling niet.

zessebel
Topic Starter

#14 , 03 jan 2016 09:48

Ik heb haar ook al meermaals voorgesteld om terug te keren naar mijn oud appartement. Ik heb ondertussen al een gesprek gehad met die huisbaas en ik mag nog steeds terugkeren. Daar is de maandelijkse huur slechts 483.50€, wat wel een groot verschil is met de afbetaling die ze nu doet van 1043€ voor dit huis maar ze wil absoluut niet vertrekken. Los van de zaak van de overdracht van loon vraag ik me nog altijd af hoe zij destijds een lening heeft kunnen krijgen voor een huis waarvan de afbetaling 50% van haar loon bedraagt.
Bij mijn vriendin zit er veel emotionele waarde verbonden aan dit huis, alsook aan de auto. Ze is 2 jaar geleden haar moeder verloren en dit is het huis dat ze voor haar gekocht had, waar haar moeder overleden is en de auto die ze nu heeft is eigenlijk ook van haar moeder. Ik kan daar allemaal heel goed inkomen, ik heb er absoluut begrip voor, maar ik heb haar ook reeds meermaals gezegd dat emotionele waarden geen problemen oplossen en daar kan je geen rekeningen van betalen, noch een boterham van kopen.

Ik durf er tegen haar momenteel ook allemaal niet goed over beginnen daar zij mentaal zeer zwak staat nu.

denlowie

#15 , 03 jan 2016 09:51

Ik zit er ook mee in mijn hoofd om naar het vredegerecht te gaan, alvorens het incassokantoor dit doet,
Wat gaat u daar vertellen ?

Het is niet het incasso die in fout is, maar je vriendin die haar schulden niet op de afgesproken datum niet betaald.

Het OCMW kan in dit geval niks doe, dit is geen budgetbeheer je schulden niet op tijd betalen.

Al eens bij stil gestaan dat ze nu ook op de zwartelijst van NBB gaat staan en dit voor zeer lang 10 jaar.

Het enigst in dit geval is zoals men al geschreven heeft in CRS gaan voor 7 jaar dan gaat ze haar eigendom hoogst waarschijnlijk kunnen houden, anders zal de incasso er wel voor zorgen dat dit binnen enkele weken te koop staat.

En steek niet de fout bij het incasso, hier is maar één iemand die in fout is dat is je vriendin door haar verbintenissen niet na te komen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”