Hypotheek gevestigd ongeldig

djendor
Topic Starter

Hypotheek gevestigd ongeldig

#1 , 08 okt 2015 20:52

Als ik een huis heb, dat huis verkoop aan X en X ten behoeve van de betaling van de koopsom voor dat huis een hypotheek afsluit. De koopovereenkomst tussen mij en X wordt een aantal maanden later door de rechter vernietigd op basis van misbruik van omstandigheden. Wat gebeurd er dan met de hypotheek die op het huis zit? Heeft de bank die het geld heeft geleend nog een gunstig standpunt tegenover de hypotheekgever, X dus??
:confused:

Kl opt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 okt 2015 22:20

Er is een verkoopovereenkomst maar nog geen notariële akte?
Dan zal er ook nog geen hypotheek zijn gevestigd door de koper.
Normaal gezien worden beide aktes gelijktijdig verleden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

djendor
Topic Starter

#3 , 08 okt 2015 22:29

Ik zit met het volgende probleem waar ik geen antwoord op kan vinden.

Als ik een huis heb, dat huis verkoop aan X en X ten behoeve van de betaling van de koopsom voor dat huis een hypotheek afsluit. De koopovereenkomst tussen mij en X wordt een aantal maanden later door de rechter vernietigd op basis van een wilsgebrek. Wat gebeurd er dan met de hypotheek die op het huis zit? Heeft de bank die het geld heeft geleend nog een gunstig standpunt tegenover de hypotheekgever, X dus??

Kan de bank alsnog voor dat huis waar een hypotheek op werd afgesloten openbaar verkopen als de verkoper dat geld niet kan terug betalen aan x ?

Er werd al een akte verleden 4 jaar geleden al ..

Reclame

roharro

#4 , 08 okt 2015 23:16

Natuurlijk kan de bank dat openbaar laten verkopen. Zij hebben er immers een hypotheek op gevestigd om het desgevallend openbaar te kunnen laten verkopen.

djendor
Topic Starter

#5 , 09 okt 2015 00:10

Maar die hypotheek is ongeldig want er heeft nooit een koop plaats gevonden voor de rechtbank. Wat gebeurt er nu?

roharro

#6 , 09 okt 2015 00:21

Hypotheek staat los van verkoop. Ook zonder een huis te verkopen kan men er een hypotheek op nemen.
Is er een vonnis waarin letterlijk staat dat die hypotheek ongeldig zou zijn?
Het zou me verbazen.

djendor
Topic Starter

#7 , 09 okt 2015 14:14

Nee de verkoop werd nietig verklaard wegens wilsgebrek. Kan de bank dan nog over gaan tot openbare verkoop?

djendor
Topic Starter

#8 , 09 okt 2015 14:15

Of heeft deze hypotheek nooit bestaan omdat ik als koper nooit geen geldige hypotheek kon nemen?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 okt 2015 14:32

Die hypotheek als deze ooit bij een notaris is getekend is zal die nog bestaan en zal je die moeten afbetalen of deze eigendom zal verkocht worden ook al is deze niet van u.
Waar is dit geld van deze hypotheek ?????

Een hypotheek heeft niks te zien met de verkoop.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

djendor
Topic Starter

#10 , 09 okt 2015 15:53

Nee de hypotheek is gevestigd bij de notaris zonder dat ik eigenlijk een geldige titel had. Want die verkoop werd vernietigd door rechtbank. Bank kan dan nog altijd openbaar verkopen?

djendor
Topic Starter

#11 , 09 okt 2015 15:55

Die hypotheek kan ik niet afbetalen want moet dat geld terug krijgen van tegenpartij. En die kunnen niet betalen. Wat gaat de bank nu doen?

denlowie

#12 , 09 okt 2015 15:56

Bank kan dan nog altijd openbaar verkopen?
Als je niet afbetaald, word dit openbaar verkocht, maar waar is het geld naar toe, er is bij de ondertekening toch een cheque bij de notaris geweest ?

denlowie

#13 , 09 okt 2015 15:57

Dus als het huis verkocht word heb je toch geld, en je kan dit geld terug vorderen aan die genen die het geld gekregen heeft.

djendor
Topic Starter

#14 , 09 okt 2015 16:02

Wat als ik in beroep ga en die eigendom dan niet kan verkocht worden omdat er dan een bezwarende.titel opstaat. Wat doet de bank dan? Wachten tot uitdpraak in beroep?

mava105

#15 , 09 okt 2015 16:09

Kan hier geen duidelijk antwoord gegeven worden door TS in plaats van telkens maar met een andere vraag te antwoorden

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”