Als ik een huis heb, dat huis verkoop aan X en X ten behoeve van de betaling van de koopsom voor dat huis een hypotheek afsluit. De koopovereenkomst tussen mij en X wordt een aantal maanden later door de rechter vernietigd op basis van misbruik van omstandigheden. Wat gebeurd er dan met de hypotheek die op het huis zit? Heeft de bank die het geld heeft geleend nog een gunstig standpunt tegenover de hypotheekgever, X dus??
Er is een verkoopovereenkomst maar nog geen notariële akte?
Dan zal er ook nog geen hypotheek zijn gevestigd door de koper.
Normaal gezien worden beide aktes gelijktijdig verleden.
Ik zit met het volgende probleem waar ik geen antwoord op kan vinden.
Als ik een huis heb, dat huis verkoop aan X en X ten behoeve van de betaling van de koopsom voor dat huis een hypotheek afsluit. De koopovereenkomst tussen mij en X wordt een aantal maanden later door de rechter vernietigd op basis van een wilsgebrek. Wat gebeurd er dan met de hypotheek die op het huis zit? Heeft de bank die het geld heeft geleend nog een gunstig standpunt tegenover de hypotheekgever, X dus??
Kan de bank alsnog voor dat huis waar een hypotheek op werd afgesloten openbaar verkopen als de verkoper dat geld niet kan terug betalen aan x ?
Natuurlijk kan de bank dat openbaar laten verkopen. Zij hebben er immers een hypotheek op gevestigd om het desgevallend openbaar te kunnen laten verkopen.
Hypotheek staat los van verkoop. Ook zonder een huis te verkopen kan men er een hypotheek op nemen.
Is er een vonnis waarin letterlijk staat dat die hypotheek ongeldig zou zijn?
Het zou me verbazen.
Die hypotheek als deze ooit bij een notaris is getekend is zal die nog bestaan en zal je die moeten afbetalen of deze eigendom zal verkocht worden ook al is deze niet van u.
Waar is dit geld van deze hypotheek ?????
Een hypotheek heeft niks te zien met de verkoop.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.
Nee de hypotheek is gevestigd bij de notaris zonder dat ik eigenlijk een geldige titel had. Want die verkoop werd vernietigd door rechtbank. Bank kan dan nog altijd openbaar verkopen?
Wat als ik in beroep ga en die eigendom dan niet kan verkocht worden omdat er dan een bezwarende.titel opstaat. Wat doet de bank dan? Wachten tot uitdpraak in beroep?