3-6-9 huurcontract opzeggen

DomienV
Topic Starter

3-6-9 huurcontract opzeggen

#1 , 09 aug 2015 12:15

hallo,

Ik en mijn vriendin wonen nu al een 9-tal maanden in ons huurappartement, dit is een 3-6-9 huurcontract.
Omdat we al richting de toekomst aan het kijken zijn wil ik wel eens weten wanneer ik voor de eerste keer dit huurcontract zo kosteloos mogelijk kan opzeggen. Uiteraard liefst zonder kosten.

Het huurcontract is opgemaakt en getekend op 20 November 2014.

Ik neem aan dat jullie met de datum en het soort contract genoeg info hebben?

Groeten
D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 aug 2015 12:28

Datum opzeg te laatste bij verhuurder (dus tijdig verzenden) op 31 augustus 2017, einde opzegtermijn 30 november 2017.

Echter in geval niet-geregistreerd (na te kijken op registratiekantoor) kan u ten allen tijde opzeggen zonder schadevergoeding, en mag u zelf de opzegtermijn kiezen (vandaag opzeggen met opzegtermijn van 1 dag om morgen te vertrekken is dan theoretisch mogelijk).

sloeberken

#3 , 09 aug 2015 13:27

Wat was de werkelijke aanvang van het huurcontract, wel opletten want sommige vrederechters durven eens aannemen als je op de laatste dag van u eerste drie jaar vertrekt u 1 maand schadevergoeding verschuldigd bent. Is niet de datum van ondertekening die telt, maar de aanvangsdatum van het huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

DomienV
Topic Starter

#4 , 09 aug 2015 14:09

De werkelijke aanvang is op 1 December 2014.

sloeberken

#5 , 09 aug 2015 15:05

Dan kan je voor alle veiligheid opzeggen voor 30 september 2017, met een opzeg van 3 maand. en eindigt op 31 december 2017.

DomienV
Topic Starter

#6 , 10 aug 2015 14:15

Dus eigenlijk komt het erop neer dat de einddatum van de 3 maanden opzeg na 1 December 2017 moet liggen want op die dag zitten we 3 jaar in het appartement en moeten we dus geen opzeg vergoeding meer betalen.

Dus kan je in theorie al vanaf 2 September opzeggen? Maar je rekent een marge van een maand voor alle veiligheid.

Een extra vraag op onze situatie, hoort hier waarschijnlijk niet bij 'huren' maar ik stel ze toch maar. Ook al is het gewoon om de situatie gemakkelijk te maken.

Als we dus eventueel ons appartement opzeggen voor 30 September 2017 en we dus met een opzeg van 3 maand we op 31 December 2017 van ons contract afzijn.
Wat zou dan een correct tijdstip zijn om te beginnen zoeken naar een eigen woonst, als dat al min of meer bepaald kan worden. Het zou natuurlijk de bedoeling zijn om al iets gekocht te hebben zodat we daarin kunnen trekken eind 2017.

sloeberken

#7 , 10 aug 2015 15:08

Als u opzegt op 2 september 2017, begint u opzeg op 01/ oktober 2017, en eindigt op 31 december 2017.
Tussen aankoop en verlijden akte mag je rekenen tussen de 3 a 5 maand.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 aug 2015 15:58

Wat zou dan een correct tijdstip zijn om te beginnen zoeken naar een eigen woonst, als dat al min of meer bepaald kan worden. Het zou natuurlijk de bedoeling zijn om al iets gekocht te hebben zodat we daarin kunnen trekken eind 2017.
Dat is eigenlijk een vraag die alleen uzelf kan beantwoorden aangezien hier zeer veel factoren in rekening gebracht moeten worden en alleen uzelf kan bepalen hoe belangrijk elk van deze factoren voor u is. Gerelateerd aan uw voornemen om uit uw huurhuis te vertrekken met zo weinig mogelijk kosten, moet u zich misschien de vraag stellen of u vandaag uw droomhuis gaat laten schieten vanwege een mogelijke boete van 3 maanden huur. En bijkomend, de prijs van een huis vandaag KAN een veelvoud van deze boete goedkoper zijn dan hetzelfde huis over 3 jaar.

Turaki

#9 , 10 aug 2015 16:12

Voor u zelfs nog maar beslist om een woning te kopen, zou u eigenlijk al een jaar moeten bezig zijn met het bezoeken van woningen, om zo beter te kunnen inschatten wat er op de markt is, hoeveel dit kost, welke werken er nog bij komen, ... kortom, om met enige kennis van zaken uiteindelijk over te gaan tot aankoop van een woning.

Vandebos

#10 , 10 aug 2015 16:58

Dus eigenlijk komt het erop neer dat de einddatum van de 3 maanden opzeg na 1 December 2017 moet liggen want op die dag zitten we 3 jaar in het appartement en moeten we dus geen opzeg vergoeding meer betalen.

Dus kan je in theorie al vanaf 2 September opzeggen? Maar je rekent een marge van een maand voor alle veiligheid.

Een extra vraag op onze situatie, hoort hier waarschijnlijk niet bij 'huren' maar ik stel ze toch maar. Ook al is het gewoon om de situatie gemakkelijk te maken.

Als we dus eventueel ons appartement opzeggen voor 30 September 2017 en we dus met een opzeg van 3 maand we op 31 December 2017 van ons contract afzijn.

Een opzeg begint bij wet en dwingend recht voor een negenjarige overeenkomst steeds op de eerste van de maand volgend op de kennisname van de opzeg door de verhuurder.

art3§9 WHW
§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Als huurder neemt u zich dan ook best zeker en verstuurt u de opzeg ten laatste tien dagen voor het einde van de maand (u wil de opzeg bv laten starten op 01/09/2015, dan verstuurt u deze niet later dan 20/08/2015.).

j.demoor

#11 , 11 aug 2015 11:14

“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar. Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kv123
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 dec 2016 17:16

Dag
Heb een contrackt van 3 6 9 ik heb een huis gevonden en kan volgende maand de 15 er in trekken Ik ga maandag een aangetekende brief schrijven dat ik eind volgende maand er weg ben is dit goed of moet ik echt 3 maanden doen vdg

artemis

#13 , 17 dec 2016 17:36

Dag
Heb een contrackt van 3 6 9 ik heb een huis gevonden en kan volgende maand de 15 er in trekken Ik ga maandag een aangetekende brief schrijven dat ik eind volgende maand er weg ben is dit goed of moet ik echt 3 maanden doen vdg
Altijd best een eigen topic starten maar nu je de vraag toch hier geplaatst hebt kan je het antwoord hierboven eigenlijk al lezen... :?
Dus nee, je moet altijd een opzeg van 3 maanden geven, tenzij het contract niet geregistreerd is.

Wat is de begindatum van huidig huurcontract? Want bij een opzeg binnen de eerste 3 jaar komt er nog een schadevergoeding van 1,2 of 3 maand bovenop
Is het huurcontract geregistreerd? Indien niet dan mag je de opzegtermijn zelf bepalen en vervalt de schadevergoeding.

Terug naar “Huren”