Goeiedag,
Tot december 2015 heb ik nog een huurappartement samen met mijn vriendin, waarmee ik wettelijk samenwonend ben.
Zij heeft gezondheidsproblemen en kan daardoor niet werken, maar door mijn statuut moet ik wel minder belastingen betalen.
Ik sta nu op het punt mijn eigen woning te kopen.
Het plan was dat ik nog met haar blijf samenwonen tot in december, en daarna verhuis naar dat nieuwe huis + mijn statuut verander.
Tegen die tijd moet zij zelf (met mijn hulp) iets gevonden hebben om te huren (goedkoper dan wat we nu huren), en verder steun van het OCMW vragen.
Nu vraagt de makelaar mij bij het invullen van de aankoop-documenten voor de verkoop/acte/notaris enz. wat mijn huidige wettelijk statuut is, en hij vraagt vervolgens de gegevens van mijn vriendin.
Heeft dit juridische gevolgen? Als ik dit morgen zou invullen en ondertekenen, is 'mijn' nieuwe huis dan ook direct bestemd voor haar? Mijn domicilie blijft toch nog op het huidig adres?
Ik wil vermijden dat zij het recht heeft haar intrek te nemen in het nieuwe huis dat ik ga kopen, omdat het dan snel een juridisch getouwtrek kan worden waarbij ik "een zieke persoon" niet zomaar op straat kan zetten.
Omdat ik nog tot december de huur betaal, wil ik niet nu al mijn statuut gaan veranderen van wettelijk samenwonend naar "feitelijk" of alleenstaand.
Want nadat ik dit doe mag ik haar vragen de huurwoning te verlaten (desnoods via de vrederechter?)? Maar hier heb ik geen zin in (ethisch niet plezant).
Een andere zorg die ik heb, is of ikzelf (de huurder) door de verhuurder aansprakelijk kan gesteld worden indien mijn vriendin de huurwoning in december 2015 niet verlaat.
Wat moet ik doen om dit zo proper mogelijk achter mij te kunnen laten?
Bedankt voor uw advies.