Wettelijk samenwonend, ga nu eigen huis kopen, papierwerk?

djorkaef
Topic Starter

Wettelijk samenwonend, ga nu eigen huis kopen, papierwerk?

#1 , 29 apr 2015 15:52

Goeiedag,

Tot december 2015 heb ik nog een huurappartement samen met mijn vriendin, waarmee ik wettelijk samenwonend ben.
Zij heeft gezondheidsproblemen en kan daardoor niet werken, maar door mijn statuut moet ik wel minder belastingen betalen.

Ik sta nu op het punt mijn eigen woning te kopen.
Het plan was dat ik nog met haar blijf samenwonen tot in december, en daarna verhuis naar dat nieuwe huis + mijn statuut verander.
Tegen die tijd moet zij zelf (met mijn hulp) iets gevonden hebben om te huren (goedkoper dan wat we nu huren), en verder steun van het OCMW vragen.

Nu vraagt de makelaar mij bij het invullen van de aankoop-documenten voor de verkoop/acte/notaris enz. wat mijn huidige wettelijk statuut is, en hij vraagt vervolgens de gegevens van mijn vriendin.
Heeft dit juridische gevolgen? Als ik dit morgen zou invullen en ondertekenen, is 'mijn' nieuwe huis dan ook direct bestemd voor haar? Mijn domicilie blijft toch nog op het huidig adres?
Ik wil vermijden dat zij het recht heeft haar intrek te nemen in het nieuwe huis dat ik ga kopen, omdat het dan snel een juridisch getouwtrek kan worden waarbij ik "een zieke persoon" niet zomaar op straat kan zetten.

Omdat ik nog tot december de huur betaal, wil ik niet nu al mijn statuut gaan veranderen van wettelijk samenwonend naar "feitelijk" of alleenstaand.
Want nadat ik dit doe mag ik haar vragen de huurwoning te verlaten (desnoods via de vrederechter?)? Maar hier heb ik geen zin in (ethisch niet plezant).

Een andere zorg die ik heb, is of ikzelf (de huurder) door de verhuurder aansprakelijk kan gesteld worden indien mijn vriendin de huurwoning in december 2015 niet verlaat.

Wat moet ik doen om dit zo proper mogelijk achter mij te kunnen laten?
Bedankt voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 30 apr 2015 13:12

Er ontbreken wat elementen in uw verhaal: Heeft u uw opzeg reeds gedaan voor de huurwoning?
Wie sloot het contract af? U of jullei beiden?

Een andere zorg die ik heb, is of ikzelf (de huurder) door de verhuurder aansprakelijk kan gesteld worden indien mijn vriendin de huurwoning in december 2015 niet verlaat.
Indien de opzeg dus gegeven is en eindigt op 31/12/2015, moet de woning leeg zijn op die dag om een PB te kunnen opmaken en sleuteloverdracht te kunnen doen. Is dat niet, dan bezet uw vriendin de woning. Gezien het feit dat jullie beiden op het huurcontract staan (?), kunnen jullie beiden door de huisbaas verantwoordelijk gesteld worden. Moest het zover komen, kan u daarna wel alles terugeisen van uw vriendin, aangezien u zal kunnen bewijzen dat u er niet meer woonde. (Zorg dus wel dat uw domicilie tijdig gewijzigd wordt!). Als enkel jij op het contract staat, zelfde verhaal.
Omdat ik nog tot december de huur betaal, wil ik niet nu al mijn statuut gaan veranderen van wettelijk samenwonend naar "feitelijk" of alleenstaand.
Waarom zou u dat nu nog niet aanpassen? Weet dat het wettelijk samenwonen niet wordt stopgezet bij een verhuis, maar dat u samen naar het gemeentehuis moet om deze verklaring af te leggen. Indien zij weigert, moet u een deurwaarder e.d. inschakelen (kostelijk, maar duurt ook wat langer).
Er is m.i. geen reden om dit te wijzigen, gezien het feit dat jullie blijkbaar uit elkaar zijn. Meer nog, als wettelijk samenwonende heeft zij erfrechten die ze niet heeft als u slechts feitelijk samenwoont.

En op uw eerste vraag: Ik heb geen idee waarom de makelaar die info nodig heeft; vraag hem dat zelf.

Sowieso is het uw woning en beslist u wie er mag verblijven. Uw vriendin heeft geen verworven rechten op die woning, aangezien de woning duidelijk van jou is.

djorkaef
Topic Starter

#3 , 11 mei 2015 12:32

Er ontbreken wat elementen in uw verhaal: Heeft u uw opzeg reeds gedaan voor de huurwoning?
Wie sloot het contract af? U of jullei beiden?
De huur gebeurt via een jaarcontract dat ieder jaar automatisch 1 jaar verlengd wordt.
Het jaarcontract eindigt december. Ik zal de opzeg doen meer dan 3 maanden op voorhand.
Ikzelf sloot het contract af, geen sprake van partner of wettelijk samenwonen (we woonden toen nog niet wettelijk samen).

Indien de opzeg dus gegeven is en eindigt op 31/12/2015, moet de woning leeg zijn op die dag om een PB te kunnen opmaken en sleuteloverdracht te kunnen doen. Is dat niet, dan bezet uw vriendin de woning.

Gezien het feit dat jullie beiden op het huurcontract staan (?), kunnen jullie beiden door de huisbaas verantwoordelijk gesteld worden.
Alleen ik sta op het huurcontract, kan ik dan ook aansprakelijk gesteld worden indien mijn partner het huis niet verlaat (terwijl we niet langer wettelijk samenwonend zijn)?

Moest het zover komen, kan u daarna wel alles terugeisen van uw vriendin, aangezien u zal kunnen bewijzen dat u er niet meer woonde. (Zorg dus wel dat uw domicilie tijdig gewijzigd wordt!). Als enkel jij op het contract staat, zelfde verhaal.

Ik zal niets kunnen terugeisen vermits zij enkel een leefloon van het OCMW heeft, wat in de praktijk volgens mij betekent dat ik 0,0 zal terugkrijgen. Daarom kan het wel eens zeer vervelend worden als zij deze huurwoonst bezet en ik aansprakelijk gesteld wordt door de verhuurder
Waarom zou u dat nu nog niet aanpassen? Weet dat het wettelijk samenwonen niet wordt stopgezet bij een verhuis, maar dat u samen naar het gemeentehuis moet om deze verklaring af te leggen. Indien zij weigert, moet u een deurwaarder e.d. inschakelen (kostelijk, maar duurt ook wat langer). Er is m.i. geen reden om dit te wijzigen, gezien het feit dat jullie blijkbaar uit elkaar zijn. Meer nog, als wettelijk samenwonende heeft zij erfrechten die ze niet heeft als u slechts feitelijk samenwoont.

Omdat dit statuut mij ongeveer 300 euro per maand belastingsvoordeel oplevert, geld dat ik nu gebruik om haar (geen inkomen) te onderhouden. Het is mij onduidelijk of ik onmiddelijk mag stoppen met haar onderhoudsgeld te geven (nu ongeveer 750 euro per maand) wanneer ik ons statuut opzeg. Volgens mij kan een vrederechter daar wel anders over denken + ik wil het 'spelletje' ook niet op die manier spelen. Wettelijk samenwonenden erven toch alleen maar vruchtgebruik of inboedel? Dat is mij geen zorg vermits ik enkel een appartement huur waar wat tafels in staan en een computer.
En op uw eerste vraag: Ik heb geen idee waarom de makelaar die info nodig heeft; vraag hem dat zelf.
De makelaar had die info nodig om aan de notaris te geven.

Hierdoor wordt mijn initiele vraag verlegd: waarom moet de notaris dat weten.
De bank vertelde me dat indien ik de lening afsluit als wettelijk samenwonende, dat dit geregistreerd wordt bij de notaris.
Nu vraag ik me dus af of ik mijn statuut moet aanpassen naar ongehuwd alvorens ik naar de notaris ga om de acte vast te leggen.
Ik zal hierover een mail sturen naar de notaris maar misschien zou dit forum ook al een antword kunnen geven.

Sowieso is het uw woning en beslist u wie er mag verblijven. Uw vriendin heeft geen verworven rechten op die woning, aangezien de woning duidelijk van jou is.
Wanneer op de notariele acte staat dat ik (op dat moment) wettelijk samenwonend ben met haar, is het dan zo dat zij geen enkel recht heeft op die woning of op domicilie op die woning? Dat is de vraag

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 mei 2015 14:36

Indien u een punt zet achter die wettelijke samenwoning dan bent u de dag daarna niets meer verschuldigd. Geen onderhoudsgeld (momenteel dienen de partners naar vermogen bij te dragen tot de kosten van de samenwoning), nada. U evolueert dan naar 'feitelijke' samenwoning en uw vriendin staat niet op het huurcontract--> behalve indien ze met u een andere overeenkomst hebt, gedoogt u haar verblijf enkel en kan u daar gelijk wanneer een einde aan stellen.

Stel uw vragen voor de notaris aan deze notaris, u betaalt dit forum niet voor advies.

De kool (juridische zekerheid) en de geit (fiscaal voordeel via vriendin, no disrespect intended) tegelijk sparen gaat niet. De meeste vrouwen worden niet graag gereduceerd tot fiscale incentive.....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

djorkaef
Topic Starter

#5 , 11 mei 2015 17:06

Bedankt voor het gratis advies.
Ik zal mij inderdaad bij de notaris verder inlichten.

"De meeste vrouwen worden niet graag gereduceerd tot fiscale incentive......"

Het gaat hier om een situatie waarin ik een radeloze, chronisch zieke vrouw aan de rand van de maatschappij geholpen heb door haar bij mij te laten inwonen (zij heeft haar eigen kamer). Van het OCMW is er geen enkele steun omdat ik werk heb. Ik betaal alles waaronder dokters en speciale voeding, een prijs die ver het fiscale voordeel overstijgt. Dus dat is wel het laatste waar zij zich nu zorgen om maakt.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”