Naam van huurcontract verwijderen

Nile01
Topic Starter

Naam van huurcontract verwijderen

#1 , 05 okt 2014 21:01

Hallo

Mijn ex-vriend en ik zijn al enkele maanden uit elkaar en ik woon niet meer in ons huurhuis vanaf juni 2014. We woonden feitelijk samen. We zijn samen naar de huisbaas getrokken om dit aan haar te melden zodat zij wist dat ik daar niet meer woonde en ik mijn naam van het huurcontract wou laten verwijderen. Ook wou ik een document waarmee ik naar de bank kon gaan omdat de huurwaarborg enkel op mijn naam staat en ik dit wou veranderen zodat de huurwaarborg op mijn ex zijn naam komt te staan. Hij heeft me zijn deel van de waarborg al gegeven en ik vind het dan ook maar logisch dat dit op zijn naam komt te staan. We zijn nu reeds oktober en ik heb nog altijd niks gekregen. De huisbaas haar dochter is advocate en zij heeft gezegd dat het veel te moeilijk is om mijn naam van het huurcontract te laten verwijderen en dit teveel werk zou zijn. Ik blijf dus verantwoordelijk moest mijn ex zijn huur niet meer betalen en dergelijke. Ik kan ook de huurwaarborg niet laten veranderen want ik moet daarvoor een document van de huisbaas hebben. We zijn bij een bemiddelaar geweest omdat we 2 kindjes hebben en alles officieel geregeld willen zien en zij zei dat ik het beste een aangetekende brief naar mijn huisbaas stuur. Klopt dit en hoe moet ik deze dan opstellen? Ook had ik nog een vraag over de rookmelders. In het huis waar mijn ex en ik woonden zijn er geen en we zijn daar in oktober 2013 gaan wonen. Is een huisbaas dan verplicht om deze rookmelders te voorzien? Ik wil dat het een veilig huis is want mijn kinderen verblijven daar week om week.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 okt 2014 00:01

Rookmelders zijn verplicht.

Deel de huisbaas inderdaad aangetekend mee dat u vanaf datum x niet meer in het pand verblijft, dat uw ex-partner, zoals reeds aan hem duidelijk werd gemaakt, ten volle bereidtis de verantwoordelijkheid van het contract op hem te nemen doch dat u tot op heden geen schriftelijk antwoord heeft gekregen op de vragen tot depositie van een verklarende en in onderling overleg afgesloten verklaring van deze aard bij het lokale registratiekantoor noch over de administratieve overdracht van de huurwaarborg.

Dat u bij gebrek hieraan binnen de drie weken na kennisname van dit schrijven verplicht zal zijn deze zaak middels een verzoekschrift bij het lokale vredegerecht te regelen.

Kort, er dienen twee zaken te gebeuren:

- alle ondertekenaars van het huurcontract dienen in onderlinge overeenstemming een document op te stellen waaruit blijkt dat vanaf datum x alle partijen ermee akkoord dat a, voormalige partner van b, het bestaande contract in al zijn aspecten overneemt. Dat iedere partij hiermee akkoord is. Vervolgens laat men dit gratis registreren als bijlage op het bestaande contract.

- vervolgens stappen jullie (eigenaar, huurder, ex partner) gezamenlijk naar de bank waar de waarborg is gedeponeerd en wordt ofwel in onderlinge overeenstemming de waarborg geheven en opnieuw geplaatst of rechtstreeks getransfereerd naar je expartner.

Nile01
Topic Starter

#3 , 06 okt 2014 14:11

Bedankt voor de info. Kan ik dan ook in de brief verwijzen naar de verplichting van rookmelders?

Reclame

Vandebos

#4 , 06 okt 2014 14:58

Indien je wenst te rekenen op de maximale medewerking van de verhuurder zou ik dat nadien apart aanpakken...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”