syndicuskosten betalen en gemeenschappelijk waterverbruik

Edris
Topic Starter

syndicuskosten betalen en gemeenschappelijk waterverbruik

#1 , 25 sep 2014 07:36

hoi iedereen.

Sinds iets langer als een jaar woon ik in dit huurappartement in een gebouw met 16 appartementen. Nadat ik er al een half jaar woonde kwamen ze me pas vertellen dat ik maandelijks een forfetair bedrag moest storten aan een (ik denk soort van) syndicus. Hier was mij NIETS van verteld bij het ondertekenen van het contract.
Laatst kreeg ik een afrekening in de bus van mijn kosten als huurder van het gemeenschappelijk water en verwarming (caloriemeters)
Nu heb ik hier enkele vragen bij.

Het gemeenschappelijk water moet dat niet door het aantal personen verdeeld worden die er effectief wonen? Ik woon alleen en ik was me op't werk. Het is hooguit 2 wasmachines en 1 poetsemmer per week en af een toe eens wat afwas (daar ik ook niet thuis eet ;) )
dus mijn verbruik is pakken lager dan die waar ze met 4 personen wonen. en in mijn vorig appartement kwam ik ruim toe met m'n gratis toegekende hoeveelheid en moest ik enkel 50€/jaar betalen voor gebruik van de leidingen aan IWM.

en moet ik wel syndicus kosten betalen? Mijn huurcontract zegt er absoluut niets over.

dit is het enige dat ik van iets over kosten vind in mijn contract:
"De huurder zal bovendien ter volle ontlasting van de verhuurder, zijn aandeel in de algemene lasten van het gebouw betalen. De lasten omvatten in het algemeen alle onkosten voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen, daarbij inbegrepen het verbruik van water en elektriciteit dienende tot dit onderhoud; deze opsomming is enuntiatief, maar niet limitatief."

De gangen worden door de bewoners mits beurtrol zelf onderhouden.
ook over de berekening van de gemeenschappelijk warmwaterketel en waterverbruik word niets van vermeld.

Dit was nu mijn afrekening:
electriciteit 1486,87€
water 2081,26€
onderhoud, cv 2651,32€ (WTF hopelijk zijn dit de aardgaskosten???)
syndicus 1500€
---------------------
totaal 7719,45€ -> 1/16de deel = 442,26€

verwarming staat apart gemeld en dit kan best kloppen. Alhoewel ze mijn appartement blijkbaar op 30/06 betreden hebben om dit op te kunnen meten. (slot net vervangen, er heeft niemand binnen te komen als ik er niet ben - waardepapieren van m'n werk lagen hier oa maar soit)

dus concreet, klopt dit ivm water en syndicus?
moet water niet verdeeld worden naar het aantal personen in de bouw?
hoe zit het met de toekenning van gratis water?
moet ik syndicus uberhaupt wel betalen?

en het feit dat net als deze morgen weeral de ketel uit ligt. Ik heb dus GEEN verwarming. en regelmatig kan ik m'n kop niet wassen bij gebrek aan warm water (vooral in't weekend)

groetjes!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 25 sep 2014 08:56

Volgens mij heeft dit niets te maken met u eigen verbruik, maar het verbruik in de gemeenschappelijke delen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower

#3 , 25 sep 2014 10:45

Alhoewel ze mijn appartement blijkbaar op 30/06 betreden hebben om dit op te kunnen meten.
sommige caloriemeters zijn op afstand uitleesbaar (via rf frequentie)

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2014 11:12

Je spreekt jezelf tegen. Eerst was je je op het werkt, en dan zeg je dat je je kop niet kon wassen bij gebrek aan warm water. Wat is het nu? Syndicus kan toch niet permanent iemand naast je zetten om na te zien wanneer je water gebruikt. Zijn er tussenmeters voor het waterverbruik in uw appartement?

sloeberken

#5 , 25 sep 2014 11:20

electriciteit 1486,87€
water 2081,26€
onderhoud, cv 2651,32€ (WTF hopelijk zijn dit de aardgaskosten???)
syndicus 1500€
totaal 7719,45€ -> 1/16de deel = 442,26€ of 37€ per maand
Dit kan geen afrekening zijn van 16 appartementen enkel van de gemeenschappelijke delen, onderhoud cv is geen verbruik.
Als er niets van dit in u huurcontract staat is dit in de huurprijs inbegrepen.

roharro

#6 , 25 sep 2014 12:25

"De huurder zal bovendien ter volle ontlasting van de verhuurder, zijn aandeel in de algemene lasten van het gebouw betalen. De lasten omvatten in het algemeen alle onkosten voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen, daarbij inbegrepen het verbruik van water en elektriciteit dienende tot dit onderhoud; deze opsomming is enuntiatief, maar niet limitatief."
Het staat er dus wel degelijk in vermeld.
Maakt vraag TS overbodig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#7 , 25 sep 2014 12:29

Het staat er dus wel degelijk in vermeld.
Maakt vraag TS overbodig.
Inderdaad, had dit over het hoofd gezien. Dat maakt de vraag inderdaad overbodig.

Edris
Topic Starter

#8 , 25 sep 2014 18:02

@mava105: ja maar bij u komt dat nooit voor dat je je tussendoor eens thuis moet wassen. In't weekend ofzo?

Er zijn geen tussenmeters maar ik vind nergens iets terug van een rekensleutel of zo. Heb ook geen gegevens van de syndicus buiten 'residentie lente' waar dat ook mag wezen en een rekeningnummer

@sloeberken: dit IS de afrekening die alle 16 appartementen krijgt... dat is het hem net.

@roharro: er staat NIETS vermeld van syndicus dat was mijn vraag. Er staat enkel van de gemeenschap ONDERHOUD in ja maar ook niet hoe het berekend word. of iets over het apart verbruik van een gemeenschappelijke ketel.
Buiten die regel heb ik totaal geen andere informatie. en de ketel is gemeenschappelijk ja dus moet ik daar een deel van. Maar hoe zit het met de syndicus kosten.

Dus nogmaals:
Moet ik syndicuskosten betalen als er niets van in mijn contract staat?

Volgens mij niet. Dat wou ik even navragen maar met jullie antwoorden schiet ik nog niet op.
Maandag naar huurderssyndicaat. Die zullen me wel helpen.

roharro

#9 , 25 sep 2014 18:05

Syndicuskosten zijn een deel van de algemene lasten.
Bijgevolg staan ze wel in het kontrakt.
Hoe die worden verdeeld is bij wet geregeld: namelijk de bepalingen van de statuten van het gebouw.

ps: beleefd zijn mag
Laatst gewijzigd door roharro op 25 sep 2014 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#10 , 25 sep 2014 19:58

@mava105: ja maar bij u komt dat nooit voor dat je je tussendoor eens thuis moet wassen. In't weekend ofzo?

Er zijn geen tussenmeters maar ik vind nergens iets terug van een rekensleutel of zo. Heb ook geen gegevens van de syndicus buiten 'residentie lente' waar dat ook mag wezen en een rekeningnummer

@sloeberken: dit IS de afrekening die alle 16 appartementen krijgt... dat is het hem net.

@roharro: er staat NIETS vermeld van syndicus dat was mijn vraag. Er staat enkel van de gemeenschap ONDERHOUD in ja maar ook niet hoe het berekend word. of iets over het apart verbruik van een gemeenschappelijke ketel.
Buiten die regel heb ik totaal geen andere informatie. en de ketel is gemeenschappelijk ja dus moet ik daar een deel van. Maar hoe zit het met de syndicus kosten.

Dus nogmaals:
Moet ik syndicuskosten betalen als er niets van in mijn contract staat?

Volgens mij niet. Dat wou ik even navragen maar met jullie antwoorden schiet ik nog niet op.
Maandag naar huurderssyndicaat. Die zullen me wel helpen.
Er is hier de juiste informatie geven het huursyndicaat zal dat bevestigen, maar u wil het niet begrijpen.

Edris
Topic Starter

#11 , 26 sep 2014 07:32

onbeleefd? met een antwoord als "vraag van TS is overbodig" ben ik niet geholpen. dacht gewoon dat je m'n vraag niet begreep
dus met 1 vage term mogen ze alles aanrekenen wat ze willen...

De term is 'in het algemeen! de onkosten voor onderhoud. = doorgaans de onkosten voor het onderhoud
syndicus is geen onderhoud en er word niet gesproken van (andere) "algemene' onkosten. = gemeenschappelijke/geregelde kosten
dit zijn voor mij 2 totaal andere zaken omschreven met dezelfde woorden.

Dan zal ik ook maar tegen hem zeggen dat hem de gang mag poetsen voor 1500€/jaar :)
want voor de rest merk ik amper iets van syndicus. 1 briefje met "door werken in een appartement zal er hinder zijn. Excuses"

had dan direct een concreet antwoord gegeven hé. 't is vrij dringend want de afrekening moet einde van de maand betaald worden.
zal ik er maar werk van maken
toch bedankt. :)

sloeberken

#12 , 26 sep 2014 09:23

Verdeling van de lasten

Vanuit een zuiver financieel standpunt, zal de huurder via de maandelijkse voorschotten en in afwachting van de eventuele jaarlijkse afrekening op basis van de werkelijke kosten instaan voor alle courante kosten die aan de bewoning zijn verbonden, te weten:

Kosten van verwarming
Het verbruik van water
Het verbruik van elektriciteit
De aansluiting op kabel, telefoon en internet
Het onderhoud van de lift
De gemeenschappelijke lasten van het gebouw (verwarming, water, elektriciteit)
Zijn brandverzekering

Van zijn kant zal de eigenaar natuurlijk volgende kosten te zijnen laste nemen:

De grote herstellingen
De voorschotten voor het reservefonds (van de mede-eigendom)
De voorschotten van de werkingskosten (van de mede-eigendom)
De verzekering van het gebouw

In geen enkel geval, mogen de onroerende voorheffing verbonden aan het verhuurde goed noch de commissies of kosten van een vastgoedmakelaar ten laste van de huurder gelegd worden. Dit wordt uitdrukkelijk door de wet verboden.

De beheerskosten (syndicus) zijn daarentegen hetzij ten laste van de eigenaar, hetzij ten laste van de huurder en dit volgens de bepalingen van de huurovereenkomst.

Ook van belang:
Vermeldt uw huurcontract niet welke kosten er doorgerekend zullen worden? Zoals hierboven al gemeld, kan het gaan om verbruik van nutsdiensten, maar ook om kosten zoals kuisen van de gemeenschappelijke delen of - een deel van - het ereloon van de syndicus. Hoeveel de verhuurder zelf draagt en hoeveel er aan de huurder doorgerekend kan worden is bij mijn weten nergens bepaald.

Ik heb al gehoord dat, in geval van betwisting, een 50/50 verdeling vaak door een vrederechter als billijk aanvaard wordt.

In geval van twijfel zou ik wel eens aan de verhuurder vragen een fotocopie van de afrekening van de syndicus te krijgen, eventueel met bedragen die u niet hoeft te zien zwart gemaakt of afgedekt.

Conclusie: Dikwijls zal er hiervoor geen specifieke clausule voorzien zijn en dan geldt de algemene regel dat de kosten enkel doorgerekend mogen worden als de huurder er baat bij heeft. U kunt ook in dat geval dus de helft van de beheerskosten voor een professionele syndicus doorrekenen aan uw huurder omdat u beiden baat heeft bij de syndicus.
1500€ per jaar ereloon voor de syndicus, zal denk ik maar een deel van het ereloon zijn dat aan de huurders word gevraagd.

Terug naar “Huren”