Sinds iets langer als een jaar woon ik in dit huurappartement in een gebouw met 16 appartementen. Nadat ik er al een half jaar woonde kwamen ze me pas vertellen dat ik maandelijks een forfetair bedrag moest storten aan een (ik denk soort van) syndicus. Hier was mij NIETS van verteld bij het ondertekenen van het contract.
Laatst kreeg ik een afrekening in de bus van mijn kosten als huurder van het gemeenschappelijk water en verwarming (caloriemeters)
Nu heb ik hier enkele vragen bij.
Het gemeenschappelijk water moet dat niet door het aantal personen verdeeld worden die er effectief wonen? Ik woon alleen en ik was me op't werk. Het is hooguit 2 wasmachines en 1 poetsemmer per week en af een toe eens wat afwas (daar ik ook niet thuis eet

dus mijn verbruik is pakken lager dan die waar ze met 4 personen wonen. en in mijn vorig appartement kwam ik ruim toe met m'n gratis toegekende hoeveelheid en moest ik enkel 50€/jaar betalen voor gebruik van de leidingen aan IWM.
en moet ik wel syndicus kosten betalen? Mijn huurcontract zegt er absoluut niets over.
dit is het enige dat ik van iets over kosten vind in mijn contract:
"De huurder zal bovendien ter volle ontlasting van de verhuurder, zijn aandeel in de algemene lasten van het gebouw betalen. De lasten omvatten in het algemeen alle onkosten voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen, daarbij inbegrepen het verbruik van water en elektriciteit dienende tot dit onderhoud; deze opsomming is enuntiatief, maar niet limitatief."
De gangen worden door de bewoners mits beurtrol zelf onderhouden.
ook over de berekening van de gemeenschappelijk warmwaterketel en waterverbruik word niets van vermeld.
Dit was nu mijn afrekening:
electriciteit 1486,87€
water 2081,26€
onderhoud, cv 2651,32€ (WTF hopelijk zijn dit de aardgaskosten???)
syndicus 1500€
---------------------
totaal 7719,45€ -> 1/16de deel = 442,26€
verwarming staat apart gemeld en dit kan best kloppen. Alhoewel ze mijn appartement blijkbaar op 30/06 betreden hebben om dit op te kunnen meten. (slot net vervangen, er heeft niemand binnen te komen als ik er niet ben - waardepapieren van m'n werk lagen hier oa maar soit)
dus concreet, klopt dit ivm water en syndicus?
moet water niet verdeeld worden naar het aantal personen in de bouw?
hoe zit het met de toekenning van gratis water?
moet ik syndicus uberhaupt wel betalen?
en het feit dat net als deze morgen weeral de ketel uit ligt. Ik heb dus GEEN verwarming. en regelmatig kan ik m'n kop niet wassen bij gebrek aan warm water (vooral in't weekend)
groetjes!