Factuur uit 2010 komt nu toe met boete en interest

madusa
Topic Starter

Factuur uit 2010 komt nu toe met boete en interest

#1 , 22 apr 2014 17:16

Ik heb vorige week een factuur gekregen uit september 2010 van een incassobureau. Ik kan me eigenlijk niks herinneren van deze factuur en normaal worden de facturen meteen betaald.
Ik denk dat het gaat over een enkel brace die ik heb gekregen via het ziekenhuis van een bedrijf die deze levert aan het ziekenhuis. Ik heb geen aanmaningen gekregen in al die jaren en nu heb ik een boete van 80 euro boven op een bedrag van 230 euro. Met de interest erbij komt dit op een bedrag rond de 430 euro.

Kan dit zomaar en is die factuur niet allang verjaart als ik er totaal niks van heb ontvangen sinds de originele factuur?
Hebben ze het recht om zonder aanmaning of enige communicatie zomaar een boete en interest te geven op die factuur?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 apr 2014 17:51

Verjaard is die factuur niet.
Indien u voordien niet in gebreke werd gesteld kunnen ze van enkel het factuurbedrag opeisen, maar geen "boete" en ook geen intresten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2014 18:31

De rechtsvordering van verzorgingsverstrekkers met betrekking tot de door hen geleverde geneeskundige verstrekkingen, diensten en goederen, daar inbegrepen de vordering wegens bijkomende kosten, verjaart ten overstaan van de patiënt door verloop van een termijn van 2 jaar te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zijn verstrekt.
Dezelfde bepaling is van toepassing voor geneeskundige verstrekkingen, diensten, goederen en bijkomende kosten welke door de verplegings- en verzorgingsinstelling of door derden werden geleverd of gefactureerd (artikel 2277bis van het Burgerlijk Wetboek).

De toepassing van deze verjaringstermijn betreft alle rechtsvorderingen die resulteren uit een brede waaier van geneeskundige verstrekkingen, goederen en diensten die door zowel medici als paramedici worden geleverd (Parl. St. Senaat, 1992-93, 804/8, 14).

Artikel 2277bis, en in het bijzonder het tweede lid ervan dat bepaalt dat deze verjaringstermijn ook van toepassing is op verplegings- en verzorgingsinstellingen of derden, werd ingevoerd naar aanleiding van een arrest van het Hof van Cassatie van 21 januari 1993. Het Hof van Cassatie besliste in dat arrest dat de éénjarige verjaring van het toenmalige artikel 2272, eerste lid, Burgerlijk Wetboek enkel bestond voor de rechtsvordering van geneesheren, heelkundigen en apothekers en niet voor de rechtsvordering van de ziekenhuizen, wanneer die noch als hun lasthebbers noch als overnemers van hun schuldvorderingen optreden. Omdat de patiënt van het ziekenfonds maar terugbetaling van de rekening kan bekomen gedurende twee jaar, werd beslist om de verjaringstermijn op twee jaar te brengen en deze ook van toepassing te maken voor geneeskundige verstrekkingen, diensten, goederen en bijkomende kosten welke door de verplegings- en verzorgingsinstelling of door derden werden geleverd of gefactureerd (Parl. St. Kamer, 1992-93, 1040/7, 5-6).

De wetgever heeft aldus ook willen vermijden dat patiënten nog aangesproken worden in betaling van een rekening op het ogenblik dat zij geen terugbetaling meer kunnen bekomen van het ziekenfonds.

Reclame

WP002

#4 , 25 apr 2014 13:20

Zo snel mogelijk het saldo (230 euro) betalen en vervolgens een aangetekend schrijven sturen dat u de aanmaningskosten en de interesten betwist zo lang u van hen geen schriftelijk bewijs ontvangt dat men u al eerder aangemaand heeft. Zelfs al is de factuur verjaard, zou ik het met mijn geweten niet in overeenstemming kunnen brengen om die rekening niet te betalen, gesteld dat deze idd terecht is. Maar naar de boete zou ik ze laten fluiten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2014 13:55

niet vergeten regelgeving incassobureau's
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?client=ubu ... hQeK0IGwDg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”