De situatie, Ik reed met auto op snelweg, ik wou vrachtwagen voorbij steken en pinkte dus naar links en begaf me al deels op linker rijvak.
Veranderen van rijstrook = maneuver. U was voorrangsplichtig.
Op linker rijvak komt plots een auto zeer snel (te snel) aangereden. Deze auto heeft mij achteraan geraakt.
Opletten met zulke verklaring. Zijn daar objectieve bewijzen van? Zo neen, dan kan u hier weinig mee uitrichten. Integendeel: als u zag dat hij er (te) snel kwam aangereden, gaat men u vragen waarom u dan geen voorrang verleend hebt? En als u gaat verklaren hem niet gezien te hebben, krijgt u natuurlijk als vraag hoe u dan zijn snelheid kon inschatten.
Aangezien we op snelweg reden konden we niet plots stoppen. Ik ben dan de eerste afrit afgereden (daar moest ik ook zijn). En heb gekeken naar mijn wagen. Deze had geen schade. De andere auto ben ik uit het oog verloren.
Een aantal dagen later word ik op gebeld om te zeggen dat de andere auto dit is gaan aangeven bij de politie en dat hij wel schade heeft.
Ik ben ook mijn verklaring gaan indienen.
Doordat u zelf geen aangifte deed, kan de tegenpartij die het (als eerste) wel deed, geloofwaardiger overkomen.
Nu word ik echter aangeklaagd voor vluchtmisdrijf??? Deze persoon is op mijn auto ingereden vanachter, hij heeft schade aan de voorkant van zijn auto en ik heb hem meteen na het ongeluk niet gezien. Ik heb de rechtsbijstand van de verzekering ingeschakeld en deze persoon was niet echt optimistisch en niet echt vriendelijk.
Ik weet niet goed wat ik hier mee moet? Kan iemand mij zomaar aanklagen voor vluchtmisdrijf terwijl hij op mij is ingereden? Ok ik ben het niet gaan aangeven, omdat ik ook geen schade had en ook geen nummerplaat van de persoon achter mij, maar is dat vluchtmisdrijf?
De rechter zal erover oordelen of hij er vluchtmisdrijf in ziet. Let wel: men kan perfect vluchtmisdrijf plegen zonder dat men zelf schade heeft.
en kan ik daardoor mijn rijbewijs kwijt raken en nog een boete en gerechtskosten boven op?
1) De reden waarom u tot de eerstvolgende afrit doorreed, kan eventueel geloofwaardig en oprecht overkomen.
2) Inderdaad vreemd dat de tegenpartij u in eerste instantie niet gevolgd is ....
3) Wat in uw nadeel zal spelen, is het feit dat u niet spontaan aangifte gedaan hebt, vermits u geen gegevens van de tegenpartij had.
Indien u veroordeeld zou worden voor vluchtmisdrijf:
Artikel 33
§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:
1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,
...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.
* Deze bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop nog gerechtskosten
Bovendien kan de rechter u een vervallenverklaring opleggen:
Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.