Vluchtmisdrijf?

Blub121
Topic Starter

Vluchtmisdrijf?

#1 , 26 aug 2013 14:33

De situatie, Ik reed met auto op snelweg, ik wou vrachtwagen voorbij steken en pinkte dus naar links en begaf me al deels op linker rijvak. Op linker rijvak komt plots een auto zeer snel (te snel) aangereden. Deze auto heeft mij achteraan geraakt. Aangezien we op snelweg reden konden we niet plots stoppen. Ik ben dan de eerste afrit afgereden (daar moest ik ook zijn). En heb gekeken naar mijn wagen. Deze had geen schade. De andere auto ben ik uit het oog verloren.
Een aantal dagen later word ik op gebeld om te zeggen dat de andere auto dit is gaan aangeven bij de politie en dat hij wel schade heeft.
Ik ben ook mijn verklaring gaan indienen.
Nu word ik echter aangeklaagd voor vluchtmisdrijf??? Deze persoon is op mijn auto ingereden vanachter, hij heeft schade aan de voorkant van zijn auto en ik heb hem meteen na het ongeluk niet gezien. Ik heb de rechtsbijstand van de verzekering ingeschakeld en deze persoon was niet echt optimistisch en niet echt vriendelijk.
Ik weet niet goed wat ik hier mee moet? Kan iemand mij zomaar aanklagen voor vluchtmisdrijf terwijl hij op mij is ingereden? Ok ik ben het niet gaan aangeven, omdat ik ook geen schade had en ook geen nummerplaat van de persoon achter mij, maar is dat vluchtmisdrijf? en kan ik daardoor mijn rijbewijs kwijt raken en nog een boete en gerechtskosten boven op?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2013 15:21

Volgens mij had je onmiddellijk op de pechstrook moeten stoppen, (Daarvoor is die aangelegd.) en niet moeten doorrijden tot de volgende afrit. Hierdoor heeft die andere chauffeur de indruk gehad dat je bent doorgereden en vluchtmisdrijf hebt gepleegd. Dat hij van achteren op u is gereden heeft hier niets mee te zien. Zaak zal zeker voor de rechtbank komen, en de uitslag is hoogst onzeker.

Turaki

#3 , 26 aug 2013 15:33

Volgens mij had je onmiddellijk op de pechstrook moeten stoppen, (Daarvoor is die aangelegd.) en niet moeten doorrijden tot de volgende afrit.
Dit betwijfel ik toch ten zeerste. Dit valt volgens mij onder parkeren (daar de voertuigen nog mobiel zijn), en parkeren is uitdrukkelijk verboden op snelwegen (21.4.4°). Bovendien kan ik niet genoeg benadrukken hoe gevaarlijk dit is, vrachtwagens rijden meer dan genoeg te ver naar rechts, en als ze dan vlak achter een andere vrachtwagen hangen zien ze niets van wat er zich op de pechstrook bevindt.
Beter is het om door te rijden tot de volgende afrit en daar op de dienstweg te gaan staan, maar mag echter ook niet wegens bord C3, het beste is echter om de afrit te nemen en daar zo snel mogelijk correct te parkeren.

Reclame

Franciscus

#4 , 26 aug 2013 18:24

U hebt blijkbaar geen moeite gedaan om wagen met nummerplaat te identificeren..
Gezien deze achter u reed waren er voor u mogelijkheden om dit te doen.

Langs de andere kant waarom is andere partij u niet gevolgd toen u de afrit nam.

Blub121
Topic Starter

#5 , 26 aug 2013 21:18

Ik was geschrokken en eerste reflex was om rechts te gaan rijden en ervoor te zorgen dat ik veilig was. Daardoor dat ik totaal niet naar de nummerplaat gekeken heb.
Ik weet dat dat fout was, maar toen ik erna zag dat er geen schade was aan mijn auto maakte het me allemaal niet meer zoveel uit, tot ik nu te horen krijg dat er mij vluchtmisdrijf wordt aangesmeerd. Kan dat zomaar?
Ik snap echt niet dat iemand tegen mij aan rijdt en dat ik dan de slechterik ben omdat ik niet meteen naar politie ben geweest, maar dacht dat dat niet nodig was omdat er ook geen schade was aan mijn auto..
Lesje geleerd, maar dat haalt me natuurlijk niet uit deze situatie, helaas

Franciscus

#6 , 26 aug 2013 23:19

U had natuurlijk geen gegevens van tegenpartij ... dus had u idd beter aangifte gedaan.
De schade kan totaal onzichtbaar zijn. Heb ooit een auto gezien waar er zichtbaar (voor een leek) geen enkele schade was - de expert echter zag een verschil van enkele mm in de sluiting van de achterdeuren... totaal verlies was zijn uitspraak ...hij heeft dan eens uitgelegd waarom. Expert was een burgerlijk ingenieur topman van een groot Duits automerk.

lohabra

#7 , 27 aug 2013 01:03

De situatie, Ik reed met auto op snelweg, ik wou vrachtwagen voorbij steken en pinkte dus naar links en begaf me al deels op linker rijvak.

Veranderen van rijstrook = maneuver. U was voorrangsplichtig.
Op linker rijvak komt plots een auto zeer snel (te snel) aangereden. Deze auto heeft mij achteraan geraakt.

Opletten met zulke verklaring. Zijn daar objectieve bewijzen van? Zo neen, dan kan u hier weinig mee uitrichten. Integendeel: als u zag dat hij er (te) snel kwam aangereden, gaat men u vragen waarom u dan geen voorrang verleend hebt? En als u gaat verklaren hem niet gezien te hebben, krijgt u natuurlijk als vraag hoe u dan zijn snelheid kon inschatten.
Aangezien we op snelweg reden konden we niet plots stoppen. Ik ben dan de eerste afrit afgereden (daar moest ik ook zijn). En heb gekeken naar mijn wagen. Deze had geen schade. De andere auto ben ik uit het oog verloren.
Een aantal dagen later word ik op gebeld om te zeggen dat de andere auto dit is gaan aangeven bij de politie en dat hij wel schade heeft.
Ik ben ook mijn verklaring gaan indienen.

Doordat u zelf geen aangifte deed, kan de tegenpartij die het (als eerste) wel deed, geloofwaardiger overkomen.
Nu word ik echter aangeklaagd voor vluchtmisdrijf??? Deze persoon is op mijn auto ingereden vanachter, hij heeft schade aan de voorkant van zijn auto en ik heb hem meteen na het ongeluk niet gezien. Ik heb de rechtsbijstand van de verzekering ingeschakeld en deze persoon was niet echt optimistisch en niet echt vriendelijk.
Ik weet niet goed wat ik hier mee moet? Kan iemand mij zomaar aanklagen voor vluchtmisdrijf terwijl hij op mij is ingereden? Ok ik ben het niet gaan aangeven, omdat ik ook geen schade had en ook geen nummerplaat van de persoon achter mij, maar is dat vluchtmisdrijf?

De rechter zal erover oordelen of hij er vluchtmisdrijf in ziet. Let wel: men kan perfect vluchtmisdrijf plegen zonder dat men zelf schade heeft.
en kan ik daardoor mijn rijbewijs kwijt raken en nog een boete en gerechtskosten boven op?
1) De reden waarom u tot de eerstvolgende afrit doorreed, kan eventueel geloofwaardig en oprecht overkomen.
2) Inderdaad vreemd dat de tegenpartij u in eerste instantie niet gevolgd is ....
3) Wat in uw nadeel zal spelen, is het feit dat u niet spontaan aangifte gedaan hebt, vermits u geen gegevens van de tegenpartij had.

Indien u veroordeeld zou worden voor vluchtmisdrijf:

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

* Deze bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop nog gerechtskosten

Bovendien kan de rechter u een vervallenverklaring opleggen:

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Contacteer: Website

#8 , 27 aug 2013 17:55

Gezien de omstandigheden kan u proberen de rechtbank ervan te overtuigen dat u niet de bedoeling had om aan de vaststellingen te onttrekken. De procureur moet nog steeds het tegendeel bewijzen en de uitdrukkelijke bedoeling zich aan de vaststellingen te onttrekken is een basisvereiste vooraleer ervan vluchtmisdrijf sprake kan zijn.

Gezien de omstandigheden kan u de rechtbank vragen te herkwalificeren naar het louter niet ter plaatse blijven (een minder ernstig vergrijp), maar aangezien u zich daarna (vermoedelijk) evenmin naar het dichtstbijzijnde politiekantoor begaf is de uitkomst daarvan uiterst onzeker.

Let wel: u kan perfect veroordeeld worden wegens vluchtmisdrijf, terwijl de ander aansprakelijk wordt gesteld voor het ongeval. Beiden staan immers los van elkaar.

Beschikt u over een polis rechtsbijstand?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

lohabra

#9 , 27 aug 2013 20:28

Beschikt u over een polis rechtsbijstand?
Ja. Zie openingspost van topicstarter:
Ik heb de rechtsbijstand van de verzekering ingeschakeld en deze persoon was niet echt optimistisch en niet echt vriendelijk.
:wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Contacteer: Website

#10 , 28 aug 2013 11:05

Mijn excuses daar had ik overgelezen.

Dat de makelaar of dossierbeheerder de toekomst pessimistisch inziet, doet weinig ter zake.

In strafzaken is deze verplicht u rechtsbijstand te verlenen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”