#8 , 22 aug 2013 12:12
GA NOOIT OVER TOT BETALING : de praktijken van voordelengids zijn onwettig, met name (inhoud overgenomen van mijn mailbericht naar voordelengids) :
"Ik dien evenwel vast te stellen dat deze overeenkomst NIETIG is volgens de belgische wetgeving, met name :
1° overeenkomstig artikel 88 Wet van Handelspraktijken (WHPC) dient op de eerste bladzijde het verzakingsbeding opgenomen te worden afzonderlijk en in een kader maar eveneens in het VET.
Deze tekst is in Uw bestelbon in gewone letters aangebracht en niet in het vet. De sanctie hiervoor is de NIETIGHEID van de overeenkomst !!!
2° Overeenkomstig artikel 1325 van het Burgerlijk Wetboek (BWB) dient de overeenkomst te vermelden dat deze overeenkomst opgesteld is in zoveel exemplaren als er partijen zijn. Deze vermelding ontbreekt eveneens (er werd zelfs geen exemplaar overhandigd aan de consument).
De overeenkomst is dan pas geldig wanneer deze tekst is aangebracht.
3° Overeenkomstig artikel 88 WHPC ontbreekt tevens de nauwkeurige aanwijzing van het product of de dienst, alsook de belangrijkste kenmerken ervan.
Dit is dus al de derde overtreding die de nietigheid van de overeenkomst bewijst...
4° Ik dien eveneens vast te stellen dat U zich niet houdt aan artikel 79 WHPC (U dient de consument schriftelijk of op een andere duurzame drager, te zijner beschikking staand en voor hem toegankelijk, volgende informatie ontvangen, enz...) Kortom U dient naderhand de overeenkomst te bevestigen, hetgeen U eveneens nalaat te doen.
M.a.w. Uw vierde overtreding...
5° Ik dien vervolgens vast te stellen dat de algemene voorwaarden in strijd zijn met artikel 31 tot 33 WHPC, gezien U enkel rechten hebt en de consument enkel plichten... M.a.w. er is een duidelijk kennelijk onevenwicht tussen de rechten en plichten van de partijen.
6° Het lijkt mij tevens weinig evident dat U een overeenkomst laat afsluiten voor een tweede pashouder, zonder dat deze dient te tekenen... In dit dossier is de tweede kaarthouder "familie ***", met zelfde adres als eerste pashouder. Gezien er op dit adres slecht 1 *** woonachtig is, blijft het mij een raadsel waarom er een 2de pas "aangesmeerd" wordt (tenzij het enkel de bedoeling is om extra inkomsten voor te creëren).
7° Op Uw aanmaningen ontbreekt Uw ondernemingsnummer en BTW-nummer (strafbaar) !!! Deze aanmaningen zijn zelfs niet getekend...
8° Ik bemerk zelfs dat U op Uw aanmaningen aangeeft dat alle bijkomende kosten voor de consument zullen zijn. Gelieve te noteren dat U niet bepaalt wie de kosten dient te betalen, doch dat dit de rechtbank is... Overeenkomstig artikel 3 WMI (minnelijke invordering) is het uitdrukkelijk verboden mededelingen te vermelden dit onjuiste juridische bedreigingen bevat..."
M.A.W. : Voordelengids zal (ondanks hun dreigementen van incasso en gerechtsdeurwaarders) nooit overgaan tot dagvaarding naar de rechtbank toe, gezien ze er zich goed van bewust zijn dan hun praktijken onwettig en zelfs strafbaar zijn
PS : Dezelfde personen van voordelengids zitten tevens achter C&Z Media Kids Club, De Regenboog en De Locomotief