Zucht, men haren komen er recht van.Beste
Kevin
Code: Selecteer alles
Art. 1649quater.
§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.
§ 2. De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
§ 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1.
Art. 1649quinquies.
§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument.
Niet enkel voor producten van wat U #Groot Amerikaans multimedia bedrijf# noemt....Bij producten van #Groot Amerikaans multimedia bedrijf# is er wel een voorwaarde aan verbonden. Namelijk wanneer het probleem zich voordoet wanneer de eerste 6 maanden van de garantie afgelopen zijn, is het aan de klant om te bewijzen dat het probleem zich ook al voordeed tijdens de eerste 6 maanden...
En het kan nog erger. Bij één van die ketens ben ik voor dergelijk garantiegeval na meerdere AS en klacht bij de FOD Economie tot aan een verzoeningspoging voor de vrederechter gegaan. Daar is men dan niet komen opdagen. Dan rest nog enkel de mogelijkheid om ze te dagvaarden, maar dat zag ik niet zitten... De wet van de sterkste zeker? Ik keer daar in elk geval niet meer tevreden terug...In bepaalde keten(s) zal men aan de balie pas zwichten als FOD economische zaken en testaankoop vermeld worden aan de balie.
Bovendien en dat had iedereen kunnen vinden bij een beetje rond zoeken is er praktisch gehele generatie van deze toestellen die ernstige erkende problemen heeft met de wifi antenne... Waardoor het moeten leveren van het bewijs in feite wegvalt... Apple zelf erkent het...
En vervangt ingebrachte toestellen met refurbished modellen die correct zijn hersteld.
Kan enkel nog maar eens herhalen dat wanneer je een degelijke dienst na verkoop wenst je best iets duurder koopt bij een kleinhandelaar in je regio die leeft van zijn materiaalkennis en reputatie en niet €10 goedkoper in een megacentrum waar de minimumloner in interimopdracht die je te woord staat niet alleen zijn materiaal niet kent, doch tevens van bovenaf de strikte orders heeft enkel maar omzet te draaien wil hij zijn contract verlengd zien.