Garantie Iphone bij x

kevke100
Topic Starter

Garantie Iphone bij x

#1 , 11 jul 2013 19:20

Beste

Ik heb een Iphone 4S gekocht op 20/12/2011 in een x winkel.
Sinds een maand heb ik problemen met mijn wifi, deze kan niet gevonden worden of valt constant weg. Ik heb men Iphone al eens gereset maar het probleem is nog steeds.

Ik ben toen naar de x winkel geweest hier zeiden ze dat ik maar 1 jaar garantie heb. Volgens mij zegt de europese wet dat ik 2 jaar garantie heb. Als ik dit zei zijden ze steeds dat het een blijvende discusie was. Apple bied maar 1 jaar garantie geen 2.

Ze wouden men Iphone wel opsturen maar aangezien ik geen garantie meer heb (maar 1 jaar volgens hun) zou ik 3 opties krijgen:
-Iphone wordt hersteld (kost een 300 tal euro)
-Iphone wordt niet hersteld en terug gestuurd (39 euro)
-Iphone wordt vernietigd (gratis)

Ze steken steeds de schuld op Apple. Deze bied maar 1 jaar garantie en hier kunnen wij nix aan doen. Het is toch de winkel waar ik mijn iphone heb gekocht (x) die mij 2 jaar garantie moet geven op mijn iphone?

Kan iemand mij misschien wat duidelijk geven over dit voorval en of ik inderdaad recht heb op 2 jaar en wat ik eventueel kan doen?
En wie zou er dan instaan voor deze 2 jaar garantie? Apple of X (wie mij het toestel heeft verkocht?

Kevin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel

#2 , 11 jul 2013 22:04

Beste
Kevin
Zucht, men haren komen er recht van. :)

Wanneer deze #smarthphone# nieuw is aangekocht heeft hij een garantie termijn van 2 JAAR!
Zeker NIET MINDER meer kan eventueel meer zijn, dat noemen ze dan een commerciële garantie.

Code: Selecteer alles

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering. De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking. In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn. § 2. De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld. § 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken. § 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is. § 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1. Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3. Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen. § 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden. De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal. Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op : - de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben; - de ernst van het gebrek aan overeenstemming; - de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument.
Er valt helemaal niets te discussiëren en als ik me niet vergis heeft onlangs #Groot Amerikaans multimedia bedrijf# zelf gezegd de 2 jaar garantie termijn de respecteren. Wegens boven hun hoofd hangende rechtszaken.
U gaat vriendelijk weer naar de winkel, vraagt naar de naam van de bediende, desnoods vraagt u de winkel verantwoordelijke en de naam ervan. U neemt desnoods een kopie van de >wet< mee naar de winkel. En zegt dat u bij deze u beroept op u WETTELIJKE GARANTIE van 2 jaar.

U hebt een overeenkomst met #Belgische telecom keten# en niet met #Groot Amerikaans multimedia bedrijf# wat de procedures van #Groot Amerikaans multimedia bedrijf# al dan niet toelaten is niet uw zaak! #Belgische telecom keten# staat in voor de garantie niet het #Groot Amerikaans multimedia bedrijf#.

Bij deze beroept u zich op uw rechten zoals in de wet staat(zie link voor volledige inhoud.) Weigeren zij nog, dan stuurt u een aangetekend schrijven naar de hoofdzetel met vermelding van winkel, naam van de bediende/verantwoordelijke dat uw rechten 2 maal geweigerd zijn en dat u een oplossing verwacht en dus een antwoord van hun terugverwacht binnen de 10 dagen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

U maakt dat aangetekend schrijven op in 2-voud.
Met zoveel mogelijk details en informatie zoals;
- Datum aankoop
- Datum weigering winkel - 1
- Datum weigering winkel - 2
- Naam/adres winkel keten
- Kopie factuur of ander bewijsje
- Uw eigen contact gegevens
- Andere relevante informatie

Zeker vermelden dat u dus binnen 10 dagen een antwoord verwacht met een oplossing voor uw probleem.
U stuurt deze zowel aangetekend als best ook met de gewone post naar de hoofdzetel van de #Belgische telecom keten#.

U hebt btw recht op een kosteloos herstel laat u dus niets aansmeren van kosten ...

Redrum

#3 , 12 jul 2013 12:09

Om recht te hebben op de wettelijke consumentengarantie van 2 jaar moet de smartphone wel aangekocht zijn als particulier. Dan is die inderdaad onontkoombaar.

Tevens zijn de eerste 6 maanden van de garantieperiode al lang voorbij, wat de zaak wel complexer maakt. Het is nu immers aan de TS om te bewijzen dat de smartphone bij levering non-conform was. Om een veel voorkomend misverstand duidelijk te ontkrachten: slijtage door bv ouderdom valt niet onder de wettelijke garantie.

Reclame

kevke100
Topic Starter

#4 , 31 jul 2013 19:17

Ik ben inderdaad een particulier.

Dit is de uitleg die ik kreeg van de winkel waar ik mijn toestel kocht.

"
Alle toestellen hebben inderdaad 2 jaar garantie, zoals voorgeschreven door de Europese wetgeving. Bij producten van #Groot Amerikaans multimedia bedrijf# is er wel een voorwaarde aan verbonden. Namelijk wanneer het probleem zich voordoet wanneer de eerste 6 maanden van de garantie afgelopen zijn, is het aan de klant om te bewijzen dat het probleem zich ook al voordeed tijdens de eerste 6 maanden.

Dit komt omdat ze er vanuit gaan dat problemen die zich voordoen tijdens de eerste 6 maanden, er ook al waren bij aankoop van het toestel. En dan gaat het over een fabricage fout van het toestel. Als de klant dit niet kan aantonen na de eerste 6 maanden, dan kan hij geen beroep doen op de garantie van 2 jaar.
"
En als ik vraag hoe ik dit kan bewijzen zeggen ze dat het aan mij is om dit te bewijzen.

Lightning

#5 , 31 jul 2013 21:56

...Bij producten van #Groot Amerikaans multimedia bedrijf# is er wel een voorwaarde aan verbonden. Namelijk wanneer het probleem zich voordoet wanneer de eerste 6 maanden van de garantie afgelopen zijn, is het aan de klant om te bewijzen dat het probleem zich ook al voordeed tijdens de eerste 6 maanden...
Niet enkel voor producten van wat U #Groot Amerikaans multimedia bedrijf# noemt.
Zie Art. 1649quater. § 4. uit de reactie van snellemichiel hierboven.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jul 2013 22:01

De garantie in het kort en de wet.
eens lezen en mogelijk afdrukken.
Eerste link zou een soortgelijk geval moeten zijn.
http://www.themobilerevolution.be/2013/ ... -recht-op/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Na zes maanden dient u het bewijs te leveren ...eens snollen op het internet.

Vandebos

#7 , 31 jul 2013 22:27

Bovendien en dat had iedereen kunnen vinden bij een beetje rond zoeken is er praktisch gehele generatie van deze toestellen die ernstige erkende problemen heeft met de wifi antenne... Waardoor het moeten leveren van het bewijs in feite wegvalt... Apple zelf erkent het...
En vervangt ingebrachte toestellen met refurbished modellen die correct zijn hersteld.

Kan enkel nog maar eens herhalen dat wanneer je een degelijke dienst na verkoop wenst je best iets duurder koopt bij een kleinhandelaar in je regio die leeft van zijn materiaalkennis en reputatie en niet €10 goedkoper in een megacentrum waar de minimumloner in interimopdracht die je te woord staat niet alleen zijn materiaal niet kent, doch tevens van bovenaf de strikte orders heeft enkel maar omzet te draaien wil hij zijn contract verlengd zien.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jul 2013 22:32

In bepaalde keten(s) zal men aan de balie pas zwichten als FOD economische zaken en testaankoop vermeld worden aan de balie. (Heb ik uit betrouwbare bron ...deze zei dat ook steeds aan de klanten dat zijn instructie hadden enkel te reageren als de klanten ........ :mrgreen: )
Ook in gebreke stelling en AS zeker als er veel volk staat verrichten soms wonderen

alainsch

#9 , 01 aug 2013 07:46

In bepaalde keten(s) zal men aan de balie pas zwichten als FOD economische zaken en testaankoop vermeld worden aan de balie.
En het kan nog erger. Bij één van die ketens ben ik voor dergelijk garantiegeval na meerdere AS en klacht bij de FOD Economie tot aan een verzoeningspoging voor de vrederechter gegaan. Daar is men dan niet komen opdagen. Dan rest nog enkel de mogelijkheid om ze te dagvaarden, maar dat zag ik niet zitten... De wet van de sterkste zeker? Ik keer daar in elk geval niet meer tevreden terug...

Alain

ganapathi tantre

#10 , 01 aug 2013 10:54

Bovendien en dat had iedereen kunnen vinden bij een beetje rond zoeken is er praktisch gehele generatie van deze toestellen die ernstige erkende problemen heeft met de wifi antenne... Waardoor het moeten leveren van het bewijs in feite wegvalt... Apple zelf erkent het...
En vervangt ingebrachte toestellen met refurbished modellen die correct zijn hersteld.

Kan enkel nog maar eens herhalen dat wanneer je een degelijke dienst na verkoop wenst je best iets duurder koopt bij een kleinhandelaar in je regio die leeft van zijn materiaalkennis en reputatie en niet €10 goedkoper in een megacentrum waar de minimumloner in interimopdracht die je te woord staat niet alleen zijn materiaal niet kent, doch tevens van bovenaf de strikte orders heeft enkel maar omzet te draaien wil hij zijn contract verlengd zien.

Een bikkelharde analyse en samen met de opmerking van alainsch nog maar eens het bewijs dat consumenten echt wel eens wat meer zouden moeten nadenken waarmee ze bezig zijn. Niet alleen in Retail maar ook in andere zaken zoals auto, bouw, voeding etc.....
Is het niet vandaag dat ge in uw vingers zal snijden dan zal het morgen zijn. Als ik bvb zie dat in de VS nutella bij de biovoeding staat en in Engeland inbraakwerende deurpanelen in het schap bij de DHZ dan moet je al niet teveel over die neerwaartse evolutie na te denken
Als je dan ook nog eens ziet dat de golflengte van pieken en dalen in de economie als maar korter en sneller komen dan kan je niks anders dan concluderen dat een steeds maar meer en meer geforceerde consumptie daar de oorzaak van iw.

kevke100
Topic Starter

#11 , 22 aug 2013 16:04

Paar maand later en ik sta nog altijd even ver. De winkel blijft bij hun standpunt, ik moet bewijzen dat het probleem er al was (Wat onmogelijk blijkt te zijn).
Vrees dat er nix anders op zit dan te betalen voor mijn reparatie ofwel een nieuw toestel kopen.
2jaar garantie hebben op een toestel betekend blijkbaar dat ik maar 1 jaar garantie heb en als ik in het 2de jaar eent wifiprobleem heb (wifi die plotseling niet meer werkt) dat ik dan zelf opdraai voor de kosten.

Terug naar “Consumenten Koop”