Hallo,
ik wil dus een appartement (bj 1969) aankopen, prijs afgesproken met de verkoopster, dossier doorgestuurd naar onze beide notarissen. So far, so good.
Mijn notaris meldt mij dat er een bouwovertreding is vastgesteld op dat eigendom (lang geleden), zelfs met vonnis. De toenmalige eigenaar (niet de huidige eigenaar) heeft toen verklaard dat hij dit hersteld heeft, maar dit was een leugen. De bouwinspectie is ook nooit langs geweest, dus het vonnis blijft nog actief. Dan heeft de toenmalige eigenaar dat pand verkocht aan de huidige eigenares, wiens notaris eigenlijk zijn job niet heeft gedaan en zij was zich van geen kwaad bewust.
Nu wil ik dit appartement kopen en blijkt dat die overtreding er nog steeds op zit. De huidige eigenares wil dit natuurlijk oplossen, maar regulariseren is geen optie (?) omdat het vonnis bestaat. Nu moet eigenlijk stedenbouw langskomen om te controleren.
Het gaat om de deur van de keuken die te dicht bij de perceelsgrens staat en een muur die ook te dicht bij de perceelsgrens staat. Wat zijn hier mogelijke oplossingen? Afbreken/herstellen, regulariseren, gedogen, ...?
Kan iemand mij helpen? Ik wil het appartement heel graag, maar mijn notaris adviseert om dit eigendom onder de huidige omstandigheden niet te kopen, maar welke opties hebben de verkoopster en ik om dit in orde te brengen?
Bedankt alvast!