Turaki als staking in één van de eigen fabrieken inderdaad overmacht is, dan heb ik zelfs het recht niet om kosteloos te annuleren.1) Overmacht is alles wat buiten de wil van de garagist (en indien een garage van het merk, ook het merk zelf) valt. Staking valt daar dus onder (tenzij ze hiervan op de hoogte waren op het moment van bestelling, wat mij sterk lijkt).
2) U heeft het recht om kosteloos te ontbinden (2 gronden, overschrijding van meer dan 25%, en geen verwittiging). U kan dit gebruiken als argument om een korting te vragen, maar de verkoper moet hier niet op in gaan, hij kan evengoed uw bluf doorzien en zeggen dat u dan maar moet annuleren.
Als ik die redenering doortrek dan zou elk productieprobleem, ook een zuiver technisch, meestal overmacht zijn. Geen enkele garagist/concessiehouder in dit land mij bekend fabriceert zijn auto's zelf. Het merk zelf 'wil' natuurlijk ook geen productieprobleem, dat overkomt hen meestal.1) Overmacht is alles wat buiten de wil van de garagist (en indien een garage van het merk, ook het merk zelf) valt. Staking valt daar dus onder (tenzij ze hiervan op de hoogte waren op het moment van bestelling, wat mij sterk lijkt)..
De meeste fabrieken hebben een technische dienst, die beschikt over wisselstukken om de meest voorkomende problemen op te lossen, en daarnaast vaak een service-contract met de machinebouwer om binnen een bepaalde termijn de rest te leveren, of zelfs te herstellen. Een zuivere technische storing zal dus maar zelden aanleiding geven tot vertraging, en indien dit toch gebeurt, zal dit volgens mij nog niet vallen onder overmacht. De 25% extra tijd in het contract is volgens mij ook net hiervoor erin opgenomen.Als ik die redenering doortrek dan zou elk productieprobleem, ook een zuiver technisch, meestal overmacht zijn. Geen enkele garagist/concessiehouder in dit land mij bekend fabriceert zijn auto's zelf. Het merk zelf 'wil' natuurlijk ook geen productieprobleem, dat overkomt hen meestal.1) Overmacht is alles wat buiten de wil van de garagist (en indien een garage van het merk, ook het merk zelf) valt. Staking valt daar dus onder (tenzij ze hiervan op de hoogte waren op het moment van bestelling, wat mij sterk lijkt)..
De auto in kwestie wordt gemaakt in een buurland.