Auto wordt te laat geleverd

artemis
Topic Starter

Auto wordt te laat geleverd

#1 , 24 mar 2013 15:58

Ik heb een nieuwe wagen besteld met een voorziene leveringsdatum op de bestelbon van 15/3.
De levering is vertraagd door stakingen in de fabriek (naar zeggen van de verkoper).
Er is nog geen zicht op een precieze leverdatum, levering zou nog minstens 2 weken of meer kunnen duren.

De bestelbon vermeldt de volgende voorwaarden:

De hierboven aangegeven leveringsdatum of -termijn (15/03/2013) kan met maximum 25% worden verlengd onder de voorwaarden voorzien in artikel 3.1 van de algemene verkoopvoorwaarden op de keerzijde.

ART. 3 - LEVERINGSDATUM OF -TERMIJN
1) De precieze leveringsdatum of -termijn, aangegeven op de bestelbon, is strikt van toepassing, behalve in gevallen van overmacht. De leveringstermijn gaat in op de dag volgend op de dag van ondertekening van de bestelbon door de koper. Wanneer de verkoper deze leveringsdatum of -termijn niet kan naleven, meldt hij dit onmiddellijk aan de koper aan de hand van een aangetekende brief of via elk ander middel dat bewijskracht heeft. De verkoper kan in deze brief een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meedelen, die niet langer kan zijn dan 25% van de initieel overeengekomen termijn. Uitgezonderd in geval van overmacht, kan de koper bij overschrijding van deze nieuwe termijn het contract ontbinden per aangetekende brief, zonder ingebrekestelling vooraf en onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk gelopen schade, niettemin beperkt tot 15% van de totale verkoopprijs van het voertuig (excl. btw). In geval van annulering, wordt het voorschot terugbetaald binnen acht kalenderdagen na ontvangst van kennisgeving van deze ontbinding. De twee voorgaande alinea's zijn eveneens van toepassing wanneer de verkoper die te laat levert, geen verlenging zoals van toepassing in alinea 3 heeft meegedeeld.

- De wagen zal met meer dan 25% van de levertermijn te laat geleverd worden.
- De verkoper heeft mij op geen enkele manier van de vertraging op de hoogte gebracht, behalve mondeling nadat ik zelf telefonisch en daarna persoonlijk in de garage ging informeren. Een nieuwe concrete leveringstermijn heb ik echter niet gekregen.
- Het is voorlopig niet mijn bedoeling de wagen te annuleren wanneer ik daar recht op heb.
- Er wordt mij gezegd dat ik een andere mogelijke compensatie zou kunnen trachten te bekomen (vervangwagen, korting, o.d.)

Mijn vragen zijn:
1) Wat is overmacht? (niet nader gespecifieerd in de voorwaarden). Valt een staking in de eigen fabriek onder overmacht?
2) Kan ik op basis van bovenstaande verkoopsvoorwaarden een korting bedingen? Ik heb voorlopig minder interesse in een vervangwagen, afhankelijk van de verdere duur van de vertraging die ik niet ken.

Bijkomend detail: Er werd een overnameprijs voor mijn oude wagen overeengekomen. De oude wagen werd reeds ingeleverd op 18/3, na de voorziene levertijd van de nieuwe wagen.

Alvast bedankt voor het lezen.
Laatst gewijzigd door artemis op 24 mar 2013 16:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 mar 2013 16:05

1) Overmacht is alles wat buiten de wil van de garagist (en indien een garage van het merk, ook het merk zelf) valt. Staking valt daar dus onder (tenzij ze hiervan op de hoogte waren op het moment van bestelling, wat mij sterk lijkt).
2) U heeft het recht om kosteloos te ontbinden (2 gronden, overschrijding van meer dan 25%, en geen verwittiging). U kan dit gebruiken als argument om een korting te vragen, maar de verkoper moet hier niet op in gaan, hij kan evengoed uw bluf doorzien en zeggen dat u dan maar moet annuleren.

artemis
Topic Starter

#3 , 24 mar 2013 16:28

1) Overmacht is alles wat buiten de wil van de garagist (en indien een garage van het merk, ook het merk zelf) valt. Staking valt daar dus onder (tenzij ze hiervan op de hoogte waren op het moment van bestelling, wat mij sterk lijkt).
2) U heeft het recht om kosteloos te ontbinden (2 gronden, overschrijding van meer dan 25%, en geen verwittiging). U kan dit gebruiken als argument om een korting te vragen, maar de verkoper moet hier niet op in gaan, hij kan evengoed uw bluf doorzien en zeggen dat u dan maar moet annuleren.
Turaki als staking in één van de eigen fabrieken inderdaad overmacht is, dan heb ik zelfs het recht niet om kosteloos te annuleren.
Als ik wél kosteloos mag annuleren dan zou ik ook recht hebben op een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk gelopen schade, niettemin beperkt tot 15% van de totale verkoopprijs van het voertuig.
Ik zit nu effectief zonder wagen en loop daardoor eveneens schade tot de levering.
Als ik de wagen annuleer dan heb ik ook niet onmiddellijk een gelijkaardige wagen (want dan begint elders een nieuwe levertijd te lopen) en aan dezelfde voorwaarden (saloncondities).
Ik lijd sowieso schade omdat ik intussen geen wagen heb en dat is geen bluf.

Reclame

ganapathi tantre

#4 , 24 mar 2013 18:15

Schade zoals ?

artemis
Topic Starter

#5 , 24 mar 2013 19:06

Allerlei, anders had ik uiteraard geen nieuwe auto gekocht.
-professioneel, mede door enorm tijdverlies en soms onbereikbaarheid met openbaar vervoer (ik ben zelfstandige)
-privé, hoogbejaarde moeder die mij regelmatig snel nodig heeft, kleinkinderen die ik een dag in de week opvang en die nu door hun ouders vervoerd zullen moeten worden wat organisatorisch een groot probleem voor hen is
-een gepland weekend tijdens de Paasvakantie zal afgelast moeten worden, annulatiekosten kunnen daaruit voortvloeien.
-enzovoort

Zelf kan ik niet zo makkelijk 'overmacht' als excuus inbrengen :evil: Het wordt wel begrepen maar daarom kost het mezelf en anderen die ik daarmee belast niet minder.
En ik heb totaal geen idee hoe lang het nog zal duren dus ik kan mijn leven er niet naar organiseren.

Waar het mij om gaat: Als de verkoper een eventuele schadevergoeding voorziet bij rechtmatige annulering door laattijdige levering, waarom dan niet bij laattijdige levering tout court? De schade voor de koper is precies dezelfde en de verkoper komt zijn engagement niet na.

artemis
Topic Starter

#6 , 24 mar 2013 20:13

1) Overmacht is alles wat buiten de wil van de garagist (en indien een garage van het merk, ook het merk zelf) valt. Staking valt daar dus onder (tenzij ze hiervan op de hoogte waren op het moment van bestelling, wat mij sterk lijkt)..
Als ik die redenering doortrek dan zou elk productieprobleem, ook een zuiver technisch, meestal overmacht zijn. Geen enkele garagist/concessiehouder in dit land mij bekend fabriceert zijn auto's zelf. Het merk zelf 'wil' natuurlijk ook geen productieprobleem, dat overkomt hen meestal.

De auto in kwestie wordt gemaakt in een buurland.

Jef 007

#7 , 24 mar 2013 20:41

ik dacht dat alle merken grote stocks hadden wegens slechte verkoop in crisistijden

freelance

#8 , 24 mar 2013 22:01

Is er een voorschot betaald ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

artemis
Topic Starter

#9 , 25 mar 2013 10:11

Is er een voorschot betaald ?
Ja, er is een voorschot betaald.

@jef007
Van grote stocks heb ik niets gemerkt. Ik heb bij diverse merken offertes gevraagd en overal was er een levertijd. Nergens werd mij zoiets als een 'stockwagen' aangeboden.

Jef 007

#10 , 25 mar 2013 10:27

wat is de "overmacht" juist?

Turaki

#11 , 25 mar 2013 10:47

1) Overmacht is alles wat buiten de wil van de garagist (en indien een garage van het merk, ook het merk zelf) valt. Staking valt daar dus onder (tenzij ze hiervan op de hoogte waren op het moment van bestelling, wat mij sterk lijkt)..
Als ik die redenering doortrek dan zou elk productieprobleem, ook een zuiver technisch, meestal overmacht zijn. Geen enkele garagist/concessiehouder in dit land mij bekend fabriceert zijn auto's zelf. Het merk zelf 'wil' natuurlijk ook geen productieprobleem, dat overkomt hen meestal.

De auto in kwestie wordt gemaakt in een buurland.
De meeste fabrieken hebben een technische dienst, die beschikt over wisselstukken om de meest voorkomende problemen op te lossen, en daarnaast vaak een service-contract met de machinebouwer om binnen een bepaalde termijn de rest te leveren, of zelfs te herstellen. Een zuivere technische storing zal dus maar zelden aanleiding geven tot vertraging, en indien dit toch gebeurt, zal dit volgens mij nog niet vallen onder overmacht. De 25% extra tijd in het contract is volgens mij ook net hiervoor erin opgenomen.

Overmacht mag je dan ook zeer strikt nemen: buiten de wil van de onderneming. Een technische storing kan je verwachten, en moet je op voorzien zijn. Net zoals er een stock moet zijn om achterstand bij leveranciers op te vangen.
Een staking, natuurramp, zwaar ongeval (ontploffing of brand) en dergelijke zijn niet te voorzien, kan je geen of weinig maatregelen tegen treffen, en kan voor een vertraging zorgen buiten de wil van de onderneming. En dan is er sprake van overmacht.

Jef 007

#12 , 25 mar 2013 13:57

oke maar, sorry voor mijn te korte vraag:
wat is de overmacht in dit specifiek geval?
buiten FORD heb ik geen weet van grote stakingen en grote moeilijkheden in de ons omringende landen en aan de reclame te horen en te zien hebben alle constructeurs grooooote stocks met groooote kortingen

freelance

#13 , 25 mar 2013 14:46

Burgerlijk Wetboek .
AFDELING III. - VERBINTENIS OM IETS TE DOEN OF NIET TE DOEN.

Art. 1142. Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.

Schadevergoeding kan overeengekomen worden , zo niet wettelijk afgedwongen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#14 , 25 mar 2013 14:51

Geen enkele rechter zal een (niet onredelijke) vertraging beschouwen als het niet-nakomen van een verbintenis. Schadevergoeding kan alleen maar na een onredelijke vertraging, of indien het contract alle vertragingen uitsluit.

Xastheron

#15 , 25 mar 2013 14:54

Staking hoeft niet bij het autoproducerende bedrijf te zijn. Het wegvallen van de voorraad door staking bij een toeleverancier is genoeg om de productielijn stil te leggen... Ik denk niet dat het wegvallen van de firma die de autobandventieldopjes produceert onmiddellijk in het nieuws komt, tenzij er echt véél gedupeerden zijn...
En aangaande stockwagens: indien je zelf niet vraagt "goh, hebt u iets gelijkaardigs in stock?", dan komen ze er niet altijd mee op de proppen. En per wagen zijn er ongelofelijk veel verschillende uitvoeringen. Als je nu net die babyroze lak wilt, dan bestaat de kans wel dat ze die niet in stock hebben. TS wou misschien exact die uitvoering en was berijd om x weken hierop te wachten, als TS minder eisen heeft of wat soepeler si in de graad van de uitrusting, dan kan ze misschien eens horen of de garagist aan een stockwagen kan raken? Misschien die ene met een andere kleur interieur en lichtmetalen velgen ipv de stalen die ze wou, maar dan aan dezelfde prijs (voor het ongemak)?

Terug naar “Consumenten Koop”