De tot op heden hier gegeven antwoorden kloppen voor geen meter, zelfs geen millimeter.
Laten we beginnen met het Burgerlijk Wetboek:
Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.
Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.
Bovendien zijn deze artikels van dwingend recht geworden, er kan met andere woorden contractueel niet meer van af geweken worden. De gehele uitleg ga ik niet nogmaals opnieuw doen, je kan hem op deze url vinden.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510" onclick="window.open(this.href);return false;
Concreet houdt dit voor Lguns in:
1: vlotter defect door sleet tenzij verhuurder op een of andere bizarre wijze kan aantonen dat huurder de vlotter in het toilet verkeerd gebruikt --> verhuurder. (Vlotter wordt door alle standaard werken expliciet omschreven als een kost die dient gedragen te worden door de verhuurder) Bovendien, een wc pot kan ook verslijten; als het model te oud is ga je geen vlotters meer vinden die er goed werkend in geplaatst kunnen worden. Lopend water kan trouwens tevens een indicatie zijn van een versleten afsluitklep...
2: verroeste kraan, komt geen water meer uit. Tenzij binnenwerk dicht gelast werd door huurder 99% kans dat het komt door ouderdom. --> verhuurder. (versleten kranen vervangen is een expliciete kost voor de verhuurder)
3: er is warm water, niets aan te doen tenzij u kan bewijzen dat de temperatuur van het warm water te laag is. ( minder dan 40°C bij uitsluitend volledig opendraaien warmwaterkraan en meer dan 100 liter uitgestroomd water wordt in het algemeen als ontoereikend beschouwd) Warm water is geen vereiste in een huurpand, indien de verhuurder het voorziet dient het echter wel een degelijk werkende installatie te zijn. Anders is hij in overtreding met art. 1720 BW en op basis hiervan vervolgbaar.
Zelf een extra elektrische boiler plaatsen is om een veelvoud van redenen absoluut niet adviseerbaar:
- u brengt een wijziging aan het elektrisch stroomschema van het pand, dit kan een overbelasting tot gevolg hebben waarvoor u vervolgens verantwoordelijk bent.
- u mag als huurder het stroomschema van het pand niet veranderen aangezien dit ernstige consequenties kan hebben voor het geldige AREI en of het verleende keuringscertificaat. (alhoewel ik vermoed dat het pand in kwestie niet over een dergelijk certificaat beschikt... en dan druk ik me nog beleefd uit...)
- bij verhuis bent u langs twee kanten gezien, aan de ene kant kan de verhuurder claimen dat de boiler een vast onderdeel van het pand vormt en u aldus niet meer toebehoort (u geeft hem/haar dus gratis een boiler) terwijl hij tezelfdertijd een schadevergoeding kan eisen voor het "onnauwkeurig aanbrengen van een toestel" en het bijgevolg beschadigen van zijn pand.)
Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.
4: vervanging van schakelaars en stopcontacten behoort niet tot de verantwoordelijkheid van de huurder. Zie de redenen vermeldt bij de elektrische boiler. ze zijn identiek. Ouderdom speelt tevens weer een rol. De huurdersbond wees in het verleden de kost van het vervangen toe aan de huurder (enkel indien de installatie in goede staat werd overhandigd bij het aangaan van het huurcontract) doch is hier na een rechtszaken van afgeweken. (het kwam regelmatig voor dat huurders bij verhuis de kwaliteitscontactdozen en schakelaars vervingen door minderwaardig materiaal of dat de eigenaars door het niet invullen van de AREI bepalingen nadien in de problemen kwam.) Idealiter gebeurt een dergelijke vervanging in samenspraak.
5: tocht: dat is een relatief begrip dat iedereen anders invult. Indien de tocht wordt veroorzaakt door defecte of vervormde deuren en ramen (ouderdom, gebrekkige installatie) is dit te verhalen op de verhuurder. andere last van tocht is voor eigen rekening.
6: ouderdom --> verhuurder.
U zendt de huisbaas een AS met hierin een lijst van de gebreken en zet daarbij dat aangezien u deze gebreken reeds herhaaldelijk heeft gemeld en er maar geen definitieve oplossing lijkt te komen u van hem binnen de 14 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven wenst te horen wanneer deze problemen binnen de drie maand na kennisname worden opgelost. Dat u bij gebrek aan respons of reparatie binnen de gestelde termijn dit schrijven laat gelden als definitieve ingebrekestelling en u bijgevolg verplicht zal zijn een bewoonbaarheidsonderzoek bij de gemeente en gewest aan te vragen en een geding middels een verzoekschrift art 1344bis/ev ger.w. bij het lokale vredegerecht te starten om de nodige reparaties bij vonnis en tegen dwangsom te laten uitvoeren.
U sluit het schrijven af met "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."
@Bambipower: het zijn situaties als deze door huisjesmelkers en profiteurs die er telkens weer voor zorgen dat ernstige verhuurders als uitschot in de pers en volksmond worden afgebeeld en dat de wetgeving verhuren weer maar eens een stapje moeilijker maakt. Dit is de 21ste eeuw, niet de 19de waar je als huisbaas aan een groot bakkes en veel lawaai voldoende had om een huurder de bek te snoeren.