Mankementen huurhuis

Lguns
Topic Starter

Mankementen huurhuis

#1 , 20 mar 2013 14:53

Sinds een paar jaar huren wij een bell-etage woning.
Bij ieder mankement verwittigen wij onze huisbaas maar steeds heeft zij een antwoord klaar. "Dit valt ten laste van de huurder".
of "het is al een oud huis". Wie kan me vertellen voor welke kosten wij moeten opdraaien en hoe we dit het beste kunnen aanpakken want het is niet leefbaar meer. :(
1. Een aantal keer heeft ze de klusjesman gestuurd die dan het lopend toilet komt nakijken en het repareert met verschillende stukken van een ander toilet, met als gevolg dat het toilet blijft lopen. Ondertussen blijft het 2de toilet ook al lopen.
2. In de garage is een kraan, die ik nog nooit gebruikt heb, volledig verroest en waar geen water meer uitkomt. De kraan in de keuken en de badkamer lekken voortdurend. De kraan van de keuken is al 2 keer vervangen waarvan wij 1 keer hebben opgedraait voor de kosten. De kraan van het bad hebben wij op onze kosten ook al vervangen.
3. Om warm water te hebben moeten we de eerste 5 minuten het water laten lopen alvorens het water warm wordt. En dan nog is het niet heet.
4. Wanneer we een stekker uit het stopcontact trekken komen er steeds blauwe vonken. (Ik laat dus de kindjes nooit een stekker uittrekken).
5. Er komt enorm veel tocht door de ramen, waardoor wij enorm moeten stoken. In de zomer daarentegen krijgen we amper adem.
6. De terrastegels komen los.

Ik had gedacht om onze huisbaas een brief te schrijven met al de mankementen van het huis maar dan moet ik met zekerheid weten waar ik recht op heb.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 20 mar 2013 15:14

1. lekkend toilet -> voor de huurder
De huurder van zijn kant is in de eerste plaats verplicht om de woning goed te onderhouden (gras maaien, schoorsteen vegen …). Daarnaast moet hij zorgen voor de zogenaamde huurherstellingen. Dat zijn de minder grote, vaak voorkomende herstellingen die verbonden zijn aan het gebruik van de woning en die niet te wijten zijn aan overmacht, slijtage of ouderdom. Voorbeelden zijn het vervangen van een schakelaar, een zekering of de dichting van een lekkende kraan
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... onderhoud/
2. wat is de vraag?
3. tja, als het water van ver moet komen... dan duurt het even. Geen fout van de verhuurder
4. onduidelijk. Zit er geen stof in de stekker? Kapje afhalen en eens uitblazen kan helpen.
5. Tochtstrips ... ? Amper adem? Wat bedoel je? Te warm? Neem een airco -> voor de huurder
6. aangetekend doorgeven aan je huisbaas.

Lguns
Topic Starter

#3 , 20 mar 2013 15:33

1. Volgens mij is de vlotter stuk.
2. Verroeste kraan in de garage, niet mijn fout. De overige kranen zijn gewoon versleten van ouderdom. Ik dacht dat dit voor de verhuurder zou zijn.
3. Het water moet idd een weg afleggen maar dit is toch wel bij veel mensen. Moeten die dan ook eerst zoveel water verspillen alvorens ze warm water krijgen. Voor ons is dat veel waterverbruik. (Hoge waterrekening).
4. Geen stof in de stekkers. Heel oude electriciteit wel. Kan dit gekeurd worden? Wie draait op voor de kosten?
5. Tochtstrips? Dan moet ik al de vensters en deuren aftapen. Met als resultaat dat ons verbruik elk jaar SUPERhoog is. Met ons verbruik kan je een heel school verwarmen. Dit zijn de woorden van onze energieleverancier. In de zomer te warm waardoor er bijna geen zuurstof binnen is. Enkele beglazing. Kan ik aan de huisbaas geen EPC attest vragen?

Reclame

bambipower

#4 , 20 mar 2013 15:41

1. vlotter -> huurder
2. verroeste kraan -> demonteren -> smeren -> huurder
3. juist, is bij veel mensen zo. U kan (op eigen kosten en mits goedkeuring huisbaas) een elektrische boiler plaatsen aan die warmwaterkraan.
4. U kan een woningcontrole aanvragen (gratis, aanvragen op je gemeente). Maar elektrische schakelaars of stopcontacten worden niet afgekeurd omdat 'ze oud zijn'. Teven idem als vorige antwoord :
Voorbeelden zijn het vervangen van een schakelaar, ....
http://www.wonenvlaanderen.be/uploads/d ... 76a51e.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
5. nee, voor tochtstrips moet je niet je ramen en deuren aftapen. http://www.livios.be/nl/_build/_maso/_insu/5710.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoelang huur je al? Een huisbaas is verplicht sinds enkele jaren om bij verhuur een epc attest te laten zien. Echter, doet dat weinig aan het feit dat stookkosten voor u zijn. Een huisbaas mag ook verhuren met een slechte epc score.

Vandebos

#5 , 20 mar 2013 17:16

De tot op heden hier gegeven antwoorden kloppen voor geen meter, zelfs geen millimeter.

Laten we beginnen met het Burgerlijk Wetboek:
Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.

Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.
Bovendien zijn deze artikels van dwingend recht geworden, er kan met andere woorden contractueel niet meer van af geweken worden. De gehele uitleg ga ik niet nogmaals opnieuw doen, je kan hem op deze url vinden.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510" onclick="window.open(this.href);return false;

Concreet houdt dit voor Lguns in:

1: vlotter defect door sleet tenzij verhuurder op een of andere bizarre wijze kan aantonen dat huurder de vlotter in het toilet verkeerd gebruikt --> verhuurder. (Vlotter wordt door alle standaard werken expliciet omschreven als een kost die dient gedragen te worden door de verhuurder) Bovendien, een wc pot kan ook verslijten; als het model te oud is ga je geen vlotters meer vinden die er goed werkend in geplaatst kunnen worden. Lopend water kan trouwens tevens een indicatie zijn van een versleten afsluitklep...

2: verroeste kraan, komt geen water meer uit. Tenzij binnenwerk dicht gelast werd door huurder 99% kans dat het komt door ouderdom. --> verhuurder. (versleten kranen vervangen is een expliciete kost voor de verhuurder)

3: er is warm water, niets aan te doen tenzij u kan bewijzen dat de temperatuur van het warm water te laag is. ( minder dan 40°C bij uitsluitend volledig opendraaien warmwaterkraan en meer dan 100 liter uitgestroomd water wordt in het algemeen als ontoereikend beschouwd) Warm water is geen vereiste in een huurpand, indien de verhuurder het voorziet dient het echter wel een degelijk werkende installatie te zijn. Anders is hij in overtreding met art. 1720 BW en op basis hiervan vervolgbaar.
Zelf een extra elektrische boiler plaatsen is om een veelvoud van redenen absoluut niet adviseerbaar:

- u brengt een wijziging aan het elektrisch stroomschema van het pand, dit kan een overbelasting tot gevolg hebben waarvoor u vervolgens verantwoordelijk bent.
- u mag als huurder het stroomschema van het pand niet veranderen aangezien dit ernstige consequenties kan hebben voor het geldige AREI en of het verleende keuringscertificaat. (alhoewel ik vermoed dat het pand in kwestie niet over een dergelijk certificaat beschikt... en dan druk ik me nog beleefd uit...)
- bij verhuis bent u langs twee kanten gezien, aan de ene kant kan de verhuurder claimen dat de boiler een vast onderdeel van het pand vormt en u aldus niet meer toebehoort (u geeft hem/haar dus gratis een boiler) terwijl hij tezelfdertijd een schadevergoeding kan eisen voor het "onnauwkeurig aanbrengen van een toestel" en het bijgevolg beschadigen van zijn pand.)
Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.
4: vervanging van schakelaars en stopcontacten behoort niet tot de verantwoordelijkheid van de huurder. Zie de redenen vermeldt bij de elektrische boiler. ze zijn identiek. Ouderdom speelt tevens weer een rol. De huurdersbond wees in het verleden de kost van het vervangen toe aan de huurder (enkel indien de installatie in goede staat werd overhandigd bij het aangaan van het huurcontract) doch is hier na een rechtszaken van afgeweken. (het kwam regelmatig voor dat huurders bij verhuis de kwaliteitscontactdozen en schakelaars vervingen door minderwaardig materiaal of dat de eigenaars door het niet invullen van de AREI bepalingen nadien in de problemen kwam.) Idealiter gebeurt een dergelijke vervanging in samenspraak.

5: tocht: dat is een relatief begrip dat iedereen anders invult. Indien de tocht wordt veroorzaakt door defecte of vervormde deuren en ramen (ouderdom, gebrekkige installatie) is dit te verhalen op de verhuurder. andere last van tocht is voor eigen rekening.

6: ouderdom --> verhuurder.

U zendt de huisbaas een AS met hierin een lijst van de gebreken en zet daarbij dat aangezien u deze gebreken reeds herhaaldelijk heeft gemeld en er maar geen definitieve oplossing lijkt te komen u van hem binnen de 14 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven wenst te horen wanneer deze problemen binnen de drie maand na kennisname worden opgelost. Dat u bij gebrek aan respons of reparatie binnen de gestelde termijn dit schrijven laat gelden als definitieve ingebrekestelling en u bijgevolg verplicht zal zijn een bewoonbaarheidsonderzoek bij de gemeente en gewest aan te vragen en een geding middels een verzoekschrift art 1344bis/ev ger.w. bij het lokale vredegerecht te starten om de nodige reparaties bij vonnis en tegen dwangsom te laten uitvoeren.

U sluit het schrijven af met "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

@Bambipower: het zijn situaties als deze door huisjesmelkers en profiteurs die er telkens weer voor zorgen dat ernstige verhuurders als uitschot in de pers en volksmond worden afgebeeld en dat de wetgeving verhuren weer maar eens een stapje moeilijker maakt. Dit is de 21ste eeuw, niet de 19de waar je als huisbaas aan een groot bakkes en veel lawaai voldoende had om een huurder de bek te snoeren.

Lguns
Topic Starter

#6 , 21 mar 2013 15:36

Bedankt Vandebos,
De temperatuur van het water staat op 90graden, wat wel hoog genoeg is. Doch duurt het lang alvorens het water warm wordt. Na een tijdje wordt het weer koud en zo verder.
Wat betreft de stopcontacten. De installatie (plompkast) is een heel oud model. Dat werd me indertijd eens gezegd door een iemand van de elektriciteit. Lees-) van voor den oorlog. Misschien is dat ook de reden waarom er blauwe vonken uitspringen.
Kan ik hiervoor iemand laten komen voor eventuele keuring? Voor wie zijn die kosten?
De ramen zijn van aluminium. Als je voor de ramen staat en voelt komt er langs elke kant tocht en koude binnen. Zoals ik al eerder zei zijn onze verwarmingskosten steeds enorm hoog.

Vandebos

#7 , 21 mar 2013 16:51

Is het elektrische boiler die er staat? Heeft u deze al eens laten kuisen? Normaal gezien dient u dit jaarlijks te doen. Hoe ver staat de boiler van het bad? Wat is de capaciteit van de boiler?
U kan de stoppenkast en installatie door een erkend installateur laten nakijken, deze kosten zijn echter voor u.
Slechte installatie ramen is voor huurder, het kan bij aluminium ook gaan om oude ramen met veel koudebruggen.

Heeft u bij het aangaan van de huur het EPV kunnen inkijken?

Het lijkt me met kinderen en het gevaar dat slechte stroomcontacten met zich meebrengen aangeraden de dienst stedenbouw in uw gemeente te bezoeken en een woningonderzoek wegens risico op electrocutie aan te vragen. Voorzie u van foto's en een lijst van gebreken... dat helpt vaak te overtuigen.

freelance

#8 , 22 mar 2013 00:30

Het lijkt me met kinderen en het gevaar dat slechte stroomcontacten met zich meebrengen aangeraden de dienst stedenbouw in uw gemeente te bezoeken en een woningonderzoek wegens risico op electrocutie aan te vragen.
Dienst Huisvesting op de gemeente .
Die komen maar al te graag kijken , en het spaart u een onderzoek van een erkend electrisch installateur .

http://www.wonenvlaanderen.be/woningkwa ... _eigenaars" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos

#9 , 22 mar 2013 07:44

Ben nog van oude stempel in een kleine gemeente waar stedenbouw en huisvesting deel uitmaken van hetzelfde loket... :oops:

Terug naar “Huren”