fitness abonnement opzeg .

jonyvansteenberge
Topic Starter

fitness abonnement opzeg .

#1 , 06 mar 2013 22:31

Beste leden

ik heb mij ingeschreven bij online fitness te Ninove op 13-02-2013 . op die dag had men vriend me overtuigt om mij in te schrijven. natuurlijk een te rappe beslissing maar nu zou ik dit willen stop zetten omwille van de te verre afstand .

ik heb al heel wat mails met de boekhouding gehad maar dit te vergeefs .

ik had gevraagd de 1é dag na men inschrijving of ik me al kost uitschrijven .
ze antwoorden daar op neen .

nu zeggen ze dat ik wel men abonnement kan overplaatsen naar een kennis of familie lid . heb al eens rond gevraagd maar niemand die me kan helpen . dus optie 2 misschien met een aangetekend schrijven als dit mogelijk is om mij abonnement af te sluiten wegens te verre afstand ?

hoopelijk lukt dit want ik zit ten einde raad .

als 18 jarige niet gemakkelijk .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
january_song

#2 , 06 mar 2013 22:54

Hallo,

Je kan u zonder kosten uitschrijven, tenzij het contract een minimum tijd vermeldt dat je lid moet zijn (en dus maandelijks betalen tot die periode).

jonyvansteenberge
Topic Starter

#3 , 06 mar 2013 23:00

dat had ik dus gevraagd en dit heb ik als antwoord gekregen :

Alles is reeds verwerkt in ons computerprogramma.
We zijn contractueel niet verplicht een aanpassing te doen.
Echter willen wij u een commerciële tegemoetkoming doen, dit zonder enige nadelige erkenning en met behoud van alle recht, en de overeenkomst
veranderen naar de kortere formule van 12 maand, dit uiteraard berekend aan de prijs van de proefformule.
Deze kan dan voor u starten vanaf 01/05/2013 en zal dan lopen tot en met 30/05/2014.
Laat u ons weten wat u beslist, de aanpassing van de formule of alles laten zoals het momenteel is?

Reclame

jonyvansteenberge
Topic Starter

#4 , 06 mar 2013 23:01

Hallo,

Je kan u zonder kosten uitschrijven, tenzij het contract een minimum tijd vermeldt dat je lid moet zijn (en dus maandelijks betalen tot die periode).

dat had ik dus gevraagd en dit heb ik als antwoord gekregen :

Alles is reeds verwerkt in ons computerprogramma.
We zijn contractueel niet verplicht een aanpassing te doen.
Echter willen wij u een commerciële tegemoetkoming doen, dit zonder enige nadelige erkenning en met behoud van alle recht, en de overeenkomst
veranderen naar de kortere formule van 12 maand, dit uiteraard berekend aan de prijs van de proefformule.
Deze kan dan voor u starten vanaf 01/05/2013 en zal dan lopen tot en met 30/05/2014.
Laat u ons weten wat u beslist, de aanpassing van de formule of alles laten zoals het momenteel is?

Oude Belg

#5 , 07 mar 2013 08:40

Zonder de voorwaarden van uw abonnement te kennen, is het natuurlijk onmogelijk hierop een sluitend antwoord te geven. Echter :de contracten van fitnesscentra zijn zeer klantonvriendelijk. Fitnesscentra halen nu eenmaal hun winst uit klanten die een abonnement nemen en niet betalen... De kans dat er in hun voorwaarden een "ontsnappingskans" zou zitten is dan ook uiterst klein.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

davy_d

#6 , 07 mar 2013 08:41

is het niet zo dat bij online verkoop de wet op afstand geldig is .m.a.w 7 dagen bedenktijd

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mar 2013 11:01

Als de TS een attest van een dokter kan voorleggen waaruit blijkt dat fitnessen voor hem niet mogelijk is wegens zijn gezondheidstoestand, is dit een geldige reden om het contract op te zeggen, zelfs al gaat het om een contract voor een jaar.

Een andere oplossing zie ik niet echt (tenzij het contract niet waterdicht is, maar die kans is klein, zoals hierboven reeds gezegd). Misschien is het contract overzetten op een kennis of familielid de beste oplossing voor de topic starter. (Hoewel, misschien is het beste voor de topicstarter dat hij zijn geld kwijt is, zodat hij voor de rest van zijn leven eerst LEEST en NADENKT voor hij TEKENT, en zo vermijdt om nog veel grotere bedragen kwijt te raken).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#8 , 07 mar 2013 11:07

Als de TS een attest van een dokter kan voorleggen waaruit blijkt dat fitnessen voor hem niet mogelijk is wegens zijn gezondheidstoestand, is dit een geldige reden om het contract op te zeggen, zelfs al gaat het om een contract voor een jaar.
Als dit niet contractueel (AV, ...) zo overeengekomen is, vraag ik mij af op welke wet deze bewering steunt?

Redrum

#9 , 07 mar 2013 11:24

is het niet zo dat bij online verkoop de wet op afstand geldig is .m.a.w 7 dagen bedenktijd
ja, maar het is niet helemaal duidelijk of de overeenkomst op afstand gebeurd is.

Er zijn trouwens uitzonderingen op de bedenktijd voor bv dienstencontracten.

Gebruiker21

#10 , 07 mar 2013 14:56

Als dit niet contractueel (AV, ...) zo overeengekomen is, vraag ik mij af op welke wet deze bewering steunt?
Overmacht...? Als ik het reportagemagazine "de rechtbank" mag geloven, is de kans groot dat een vrederechter in zo'n geval de "klant" gelijk zal geven (er waren zo'n aantal zaken voorgekomen, de meeste klanten waren er aan voor de moeite, maar voor deze die een bewijs van de dokter hadden, werd een uitzondering gemaakt door de vrederechter, ondanks het feit dat dit niet in de voorwaarden stond. Wel geen idee meer wat de vrederechter toen aanhaalde om het contract te verbreken, maar het werd weldegelijk verbroken omdat de klant niet meer de mogelijkheid had om van de diensten gebruik te maken waarvoor hij betaald had...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

VDG2

#11 , 07 mar 2013 17:33

Omdat de tegenpartij dit toestond me dunkt, niet omdat dit een wettelijke regeling is.

jonyvansteenberge
Topic Starter

#12 , 07 mar 2013 18:53

Overmacht...? Als ik het reportagemagazine "de rechtbank" mag geloven, is de kans groot dat een vrederechter in zo'n geval de "klant" gelijk zal geven (er waren zo'n aantal zaken voorgekomen, de meeste klanten waren er aan voor de moeite, maar voor deze die een bewijs van de dokter hadden, werd een uitzondering gemaakt door de vrederechter, ondanks het feit dat dit niet in de voorwaarden stond. Wel geen idee meer wat de vrederechter toen aanhaalde om het contract te verbreken, maar het werd weldegelijk verbroken omdat de klant niet meer de mogelijkheid had om van de diensten gebruik te maken waarvoor hij betaald had...
ik heb wel vorig jaar hart problemen gehad ik kan misschien met al men papieren nog eens naar dokter gaan en testen laten afnemen zo dat ik kan voorleggen dat ik hartproblemen heb ? mvg jony en alvast heel hart bedankt voor de reacties :)

scorpioen

#13 , 07 mar 2013 21:02

Ik heb naar aanleiding van de uitzending van De Rechtbank, het probleem hier al eens aangekaart.

Het antwoord dat ik kreeg was: Het zal in de voorwaarden staan dat men dan mag annuleren.

Waarom nemen we nog een annulatieverzekering voor een reis als het toch overmacht is als we niet op reis kunnen gaan omdat we ziek zijn en we dan toch niet moeten betalen?

De verbintenis bestaat erin dat men het abonnementsgeld moet betalen. Is er overmacht om deze verbintenis uit te voeren? Neen.

Franciscus

#14 , 07 mar 2013 22:16

Bestaat het contract niet uit de volgende overeenkomst?
1: centrum stelt de ruimte en de toestellen ter beschikking van klant.
2: klant betaald voor die ter beschikking stelling een bedrag per maand.

Gebruiker21

#15 , 08 mar 2013 07:57

Omdat de tegenpartij dit toestond me dunkt, niet omdat dit een wettelijke regeling is.
Dit werd weldegelijk door de rechter opgelegd, want de advocaat van het fitnesscentrum was in eerste instatie niet van plan toe te geven. Het was op aandringen van de vrederechter dat de advocaat toegaf om het contract te verbreken als de klant het attest zou kunnen voorleggen.

Anyway, niet iedere rechter oordeelt hetzelfde uiteraard, maar misschien wel het proberen waard. Dit soort onnozelheid is ook de reden dat ik nooit naar een fitnessclub zou gaan. Dan begin ik liever met een start to run programma, of ga een balletje / pluimpje kloppen met wat vrienden, enz...

Terug naar “Andere”