Mijn situatie wordt onhoudbaar, toch relatief kleine schulde

NielV
Topic Starter

Mijn situatie wordt onhoudbaar, toch relatief kleine schulde

#1 , 05 mar 2013 15:22

Ik ben 21 jaar en ik heb lichte schulden. Toch zijn ze voor mij al heel zwaar geweest. Door problemen met mijn moeder ben ik uit huis gegaan en heb ik bij het OCMW moeten aankloppen. Ik ben blij dat ik nu kan studeren en mijn resultaten zijn zeer goed! Van het OCMW moet ik mijn werkbereidheid aantonen en dat doe ik. Ik werk elke week, en elke vakantie.

Toch volstaat dat niet om mijn schulden af te betalen, in totaal zo'n €2700, voornamelijk boetes van de NMBS vanuit mijn pubertijd. Alles waarvoor ik werk moet ik afgeven en dient als een deel om mijn leefloon te kunnen betalen. Per maand schiet er na betaling van alle schulden en mijn vaste kosten, een bedrag over van iets minder dan tweehonderd euro.

Van dat bedrag moet ik mijn kleren gaan wassen, eten kopen, inschrijvingsgelden betalen, treinabonnement, schoolspullen, busabonnement, medicijnen, dokterskosten, psychiater, CGG psycholoog en spullen voor binnenshuis.

Vaak schiet er niets meer over om kleren van te kopen, laat staan schoenen, en andere uiterlijke dingen. Ook een printer e.d. zijn voor een student een noodzaak. Ik heb het gevoel hierdoor ook kansen mis te lopen, want je kan je moeilijk conformeren op die manier. Zo zijn er nog talloze voorbeelden...

Ik probeer positief te blijven en te wachten tot mijn schulden geleidelijk aan worden afbetaald, anders kom ik er echt niet doorheen. Het moeilijke is aan de verleiding kunnen weerstaan eens iets voor jezelf te kopen. Vaak komen er toch nog onverwachte rekeningen waardoor mijn schulden stagneren...

Daarom vroeg ik me af of er geen wettelijke oplossingen bestaan voor mijn maatschappelijk zeer fragiele positie. Want op deze manier duurt het nog jaren en tegen dan zijn mijn kansen vergooid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2013 16:18

Boetes NMBS ...was u toen minderjarig?
Hebt u daar al eens met een jurist van het ocmw over gesproken?
Of zijn het verhogingen wegens niet betalen?

Dragen uw ouders niet bij ( wettelijke verplichting en kunnen door ocmw wettelijk aangesproken worden)

Mogelijk kan deze persoon helpen?
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 7_00486239" onclick="window.open(this.href);return false;

NielV
Topic Starter

#3 , 05 mar 2013 23:23

Bedankt voor uw reactie Franciscus, erg fijn dat dit forum zo gedreven mensen kent, doe zo voort!

Mja, ik was achtien en dus net meerderjarig (schande want toen was ik nog niet bepaald volwassen). Mijn vader betaalt en probeert echt heel goed te helpen waar hij kan, mijn moeder niet en dus moet ik van het OCMW haar binnenkort voor het vredegerecht dagen. Trouwens: veel helpt dat niet, dat wordt simpelweg van het leefloon afgetrokken. Ach ik heb in mijn prille leven al zo veel meegemaakt, en je slecht voelen helpt niet: alles wordt alleen maar erger dan. Je wordt dan trouwens ook gezien als iemand die alleen medelijden heeft met zichzelf (leve conformisme). Gelukkig is er Epictetus voor de moeilijke tijden! Maar ik ben aan het afwijken...

Het zijn verhogingen wegens niet betalen en ja, ik heb al met mijn advocaat erover gesproken. Leverde niet echt iets op. Wanneer je zwart rijdt ben je strafbaar (echt waar, wordt gezien als een strafbaar feit) en wanneer je strafbaar bent, heb je geen rechten. Op verjaring maak ik dus ook geen kans. Het enige wat ik doe op een dag is werken en studeren, en nee: dat staat niet garant voor een mooie toekomst (ookal ben je geen 'dommerik' zoals mij). Er zijn nochtans veel mensen die je zouden willen laten geloven van wel.

Reclame

Mommaerts

#4 , 03 apr 2013 15:38

Nooit gedacht aan een collectieve?

Ook al zijn uw schulden 'betrekkelijk weinig', voor U zorgen ze voor veel last en weinig leefgeld gezien U nog studeert en werkt wanneer U maar kan.
Het zou je in ieder geval veel kopzorgen besparen - mits toelaatbaarheid - en de schuldeisers op een afstand houden.

Moed houden, goed studeren en aan het einde van de tunnel is er altijd licht!

(Ik moet me dat ook steeds voor de geest halen want zit in een CSR)
Amateur filosoof en kluizenaar

Producer

#5 , 03 mei 2013 21:47

misschien zie ik iets over het hoofd, maar kom jij ook niet in aanmerking voor een studietoelage? Als zelfstandig student (12 maanden een eigen inkomen kunnen bewijzen gedurende 2 geschakelde jaren) kan dit toch een aardig bedrag zijn (+ €3.000,00).

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”