Nederlands incassobureau onterecht aktief in Belgie

Micazu
Topic Starter

Nederlands incassobureau onterecht aktief in Belgie

#1 , 20 feb 2013 22:09

Beste,

Mijn Nederlandse vriend is woonachtig in Belgie (bij mij) en had in Nederland nog een appartementje op zijn naam staan die inmiddels door executie is verkocht. Naar mijn mening onterecht. Wel stond hij toen dit speelde officieel nog ingeschreven in Nederland. Na mijn zoektocht op internet kom ik op de site van het FOD terecht. Hier wordt namelijk vermeld dat een Nederlands incassobureau een vergunning nodig heeft om hier in Belgie te kunnen opereren. Het incassobureau correspondeerde met hem naar Belgie. Er wordt ook een lijst van deze incassobureau's vermeld en daar staat het Nederlandse incassobureau niet bij.

Mijn vriend heeft voor de executie schriftelijk contact gehad en gevraagd of zij officieel bevoegd waren om hem over de grens aan te spreken. Daar kwam geen antwoord op, alleen werd er gezegd dat omdat het appartement zich in Nederland bevond zij gewoon hun gang konden gaan.

Als ik de site goed doorpluis dan staat er daar dat dat wel degelijk nodig is en als dit toch onrechtmatig ten uitvoer is gebracht het incassobureau het geinde bedrag dient terug te betalen. Als ik 't goed heb dan zou hij bij het FOD een klacht kunnen indienen.

We zitten momenteel een beetje met de handen in 't haar en misschien dat er hier mensen zijn die me een eindje op weg kunnen helpen of zelf zo iets hebben meegemaakt.

Alle input is welkom !

Op voorhand alvast hartelijk dank.

Micazu

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2013 22:26

Ik denk dat u hier de wetgeving zal vinden
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Micazu
Topic Starter

#3 , 20 feb 2013 23:21

Hartelijk dank alvast Franciscus !

Reclame

freelance

#4 , 20 feb 2013 23:22

en had in Nederland nog een appartementje op zijn naam staan die inmiddels door executie is verkocht.
Wel stond hij toen dit speelde officieel nog ingeschreven in Nederland.

omdat het appartement zich in Nederland bevond zij gewoon hun gang konden gaan.
Micazu
Het gebeuren heeft zich afgespeeld in Nederland .
Persoon was op ogenblik van het gebeuren officieel ingeschreven in Nederland .
In dit geval geldt de Nederlandse wetgeving op incassokantoren , EN NIET de Belgische .
Dat er correspondentie gevoerd is , toen persoon reeds in België woonde , doet niets ter zake . Het hoofdgebeuren heeft zich afgespeeld in Nederland .
http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Micazu
Topic Starter

#5 , 21 feb 2013 10:55

Volgens mij is dat niet helemaal juist. Alhoewel hij in Nederland staat ingeschreven zijn de feitelijke omstandigheden die anders bepalen. Hoofdregel is dat de feitelijke omstandigheden bepalend zijn voor de vraag waar iemand woont. Dit betekent dat niet het civiele recht en formele indicaties (zoals inschrijving in registers en nationaliteit) beslissend is, maar de materiële werkelijkheid. Alle omstandigheden moeten dan ook in aanmerking worden genomen. Daarnaast kun je nazien op de site van de FOD Economie dat er wel zeker voorwaarden verbonden zijn als een Nederlands incassobureau je in Belgie benaderd.

Quote op de site van FOD : "Ook buitenlandse incassobureaus die schulden innen bij consumenten die hun gewone verblijfplaats in België hebben, zijn onderworpen aan de Belgische incassowet en moeten zijn ingeschreven."

Daarnaast wordt er d.m.v een lijst aangetoond wie er wel op de juiste manier staat ingeschreven en dus bij ons in Belgie gererechtigd is om werkzaamheden uit te voeren. En ik blijf er dan toch bij, als de feitelijke omstandigheden anders aangeven, zij volgens de Belgische regels dienen te handelen.

freelance

#6 , 21 feb 2013 13:44

Quote op de site van FOD : "Ook buitenlandse incassobureaus die schulden innen bij consumenten die hun gewone verblijfplaats in België hebben, zijn onderworpen aan de Belgische incassowet en moeten zijn ingeschreven."
Dat is correct , en wordt niet door mij betwist.
De bevoegdheid van een Nederlands incassokantoor stopt aan de grens , wanneer zij niet ingeschreven zijn in België .
Wat er voorheen in Nederland gebeurd is , en wat daar de gevolgen van zijn is Nederlands recht , voor zover het Nederlands grondgebied betreft.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Micazu
Topic Starter

#7 , 21 feb 2013 14:26

Dank voor je snelle reactie !

bartvdv

#8 , 21 feb 2013 16:21

Toch een vreemde redenering... Er is een appartement in Nederland waar beslag op gelegd werd en openbaar werd verkocht. Maar omdat jouw vriend in België woont (al dan niet officieel), zou het appartement niet mogen verkocht worden? Zou het incassobureau zelfs geen briefwisseling mogen voeren?

Micazu
Topic Starter

#9 , 21 feb 2013 17:48

Ik zeg niet dat het appartement niet verkocht mocht worden alleen dienen wel de regels die daaromtrent gelden nageleefd te worden. Mijn inziens had het Nederlandse incassobureau een Belgisch incassobureau moeten inschakelen aangezien hun bevoegdheid stopt bij de grens. Aangezien dit dus niet gebeurd is zijn ze buiten hun boekje gegaan en zou er een klacht ingediend kunnen worden bij de Fod Economie te Brussel, aangezien er op deze manier geen wettelijke incassoprocedure plaatsgehad zou hebben. En omdat dit niet plaats vond, zouden naar mijn mening de bedragen teruggestort moeten worden. (En dat betekend dus ook dat er zelfs geen briefwisseling gevoerd mocht worden)

j.demoor

#10 , 22 feb 2013 09:47

“Art.4.§ 1. Er kan geen activiteit van minnelijke invordering van schulden worden uitgeoefend, zonder voorafgaandelijk bij het Ministerie van Economische Zaken te zijn ingeschreven. De Koning stelt de nadere regels en de voorwaarden van deze inschrijving vast...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument.).

Een Nederlands incassobureau is hiervan niet ontheven.

“Art.2.§ 1. De schuldinvorderaar :...2° is ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen of in een vergelijkbaar register dat toelaat de schuldinvorderaar en de natuurlijke- en rechtspersonen die voor hem kunnen optreden te identificeren indien hij gevestigd is in een andere lidstaat van de Europese Unie...”(17 FEBRUARI 2005. - Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de personen die een activiteit van minnelijke invordering van schulden uitoefenen en van de waarborgen waarover deze personen moeten beschikken).

Zie de lijst van de ingeschreven personen in :
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... middelaar/" onclick="window.open(this.href);return false;

Negeer het optreden van die schuldinvorderaar indien hij niet ingeschreven is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Micazu
Topic Starter

#11 , 22 feb 2013 10:33

Hallo J Demoor,

Dankjewel voor de moeite en je uitleg, hier kan ik wel verder mee !

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 feb 2013 21:47

De man is niet ingeschreven in België dus een illegale Nederlander?

Terug naar “Andere”