Hoe moeder uit graf exvriend halen om te begraven bij vader?
Mijn vader overleed in 1984 en werd begraven in een familiegraf voor 2 personen (nl vader en moeder) .
De huur van de graf-concessie (grond) is door mij betaald en verlengd tot 2034 .
Mijn moeder is begin jaren '90 (niet officieel - ivm haar pensioen) samen gaan wonen met een oudere vriend .
Haar vriend is geboren in 1923, heeft samen gewoond met iemand die in 1990 is overleden, is nooit gehuwd en heeft geen kinderen; hij heeft enkel een zus die kleinkinderen heeft.
In december 2005 is mijn moeder overleden.
Voor haar overlijden hebben we alles besproken en geregeld, oa haar begrafenis en de relatie-contacten voor de toekomst:
Mijn moeder heeft toen op een papiertje een tekst geschreven om door de pastoor tijdens de uitvaartdienst te laten voorlezen, oa:
"...dat zij graag zou hebben dat er altijd in de familie vriendschap is en blijft."
Mondeling werd toen afgesproken dat wij, niettegenstaande 'stiefkinderen' zijnde, toch haar vriend zouden blijven bezoeken.
Haar gefortuneerde vriend, liet op vraag van mijn stervende moeder zijn testament opmaken met oa wij, de 'stiefkinderen', als erfgenamen, anders was alles toch voor de staat.
Ik heb dat testament gelezen; dat was correct; het is door een notaris op gemaakt.
In ruil hiervoor, en in overleg met haar kinderen, heeft mijn moeder toegezegd, om op vraag van haar vriend, bij hem, in zijn graf (voor 2 personen: op zijn naam en deze van mijn moeder) begraven te worden op hetzelfde kerkhof, ipv bij mijn vader.
Mijn vader ligt dus alleen in het graf dat voorzien was voor hem en zijn echtgenote .
Ondertussen zijn we december 2012, dat is 7 jaar verder; en de exvriend van mijn moeder is nu, op 89-jarige leeftijd, aan zijn 4de vriendin begonnen.
Dat is hem gegund, men leeft maar 1 keer. Veel kan hij daar niet aan veranderen omdat hij zijn jongere vriendinnen overleeft!
Niettegenstaande mijn broers en zussen, blijf ik de belofte aan mijn moeder trouw, en bezoek haar exvriend... tenminste zolang ik welkom blijf...
De laatste maanden vrees ik dat er achter mijn rug misverstanden zijn ontstaan.
Zijn huidige vriendin vertelde mij onlangs dat ik 'de voordeur' op mijn neus krijg als ik ooit nog iets zeg over de notaris.
Ik merk op dat er voor zijn fortuin momenteel niets is geregeld bij de notaris, tenminste volgens mijn telefoontje van september 2012 met de notaris (wat er nadien is gedaan, daar ben ik niet van op de hoogte).
Dat betekent dat het grootste deel van het fortuin naar de staat gaat, ipv naar ons, aldus de notaris.
En, dat is nu net wat de exvriend van mijn moeder wil voorkomen; hij, oud-beenhouwer die de staat er steeds 'op legde', in het zwart, er 'op gelegd' door de staat, na zijn dood...
Daarom wou ik een omgekeerd duo-legaat regelen, waarbij erflater de organisatie, de erfgenamen en de percentages die ze erven bepaalt.
De exvriend van mijn moeder bepaalt dus zelf aan wie en hoeveel hij nalaat (en eventueel ook aan zijn huidige vriendin - daar hebben wij niets tegen in te brengen, het is tenslotte zijn geld).
Zover wou ik hem krijgen, om dat bij de notaris te regelen.
Maar dat blijkt niet meer te lukken sedert de laatste maanden en de laatste vriendin.
Heeft het ene met het andere te maken? Een vermoeden, geen bewijs.
Hij vertelde onlangs dat hij het testament, opgemaakt ten tijde van mijn moeder, maanden geleden heeft verscheurd.
Dat was even slikken!
Eerste vraag: moet een notaris alle vorige versies van een testament bewaren ?
(ik weet dat alleen de laatste versie geldig is die 'ergens' opduikt, daarover behoef ik geen uitleg)
De hulp die ik hem sedert enkele maanden bied ivm zijn wagen is deze week uitgedraaid op een ernstig misverstand; het vertrouwen is helemaal zoek.
Als ik alles op een rij zet, dan vind ik dat de exvriend van mijn moeder zaliger zijn belofte aan haar aan het verbreken is.
Ik kan hem adviseren, niet verplichten, om zijn testament te herschrijven voor ons.
Zoniet, dus als hij zijn belofte verbreekt dan mag mijn overleden moeder haar belofte verbreken en bij mijn vader gaan liggen.
Dat betekent dat, als de exvriend van mijn moeder sterft, ik onmiddellijk van de notaris dien te weten te komen of wij iets erven, zoniet - dus voor dat men de exvriend in zijn graf bij mijn moeder plaatst - moet ik mijn moeder uit dat graf laten halen en bij mijn vader leggen.
Dit is het (bijna) ganse verhaal.
Nu, nog 3 vragen (buiten die andere van hiervoor):
1/ kan het, wettelijk, om wegens het verbreken van die wederzijdse belofte, om mijn moeder te laten opgraven en bij mijn vader te leggen ?
2/ zo ja, hoe moet dat geregeld worden ?
3/ hoe breng ik de oude exvriend van mijn moeder aan het verstand dat we dat allemaal liever niet zouden doen ?
Bedankt.