dubbel internetabonnement voor 5 jaar

Rigo
Topic Starter

dubbel internetabonnement voor 5 jaar

#1 , 05 mei 2012 10:55

Ik ben sinds 20 november 2007 overgeschakeld van internetprovider naar telenet. (Ik was voordien klant bij academic broadband - tiscali - scarlett)
De installateur van telenet had mij toen verteld dat zij (telenet) mijn vorige internetabbonement gingen afsluiten en dat ik zelf niks meer moest doen.
Nu merkte mijn zoon vorige maand op dat ik nog steeds via een automatische domiciliëring abonnementsgelden aan het betalen was aan scarlett.
Ik had dit niet door want ik nam aan dat scarlett van telenet was (ik ken hier niet zoveel van)
Ik heb dus bijna 5 jaar lang voor zowel telenet als scarlett betaald, terwijl ik scarlett sinds 20 november 2007 nooit heb gebruikt ?
Hierop heb ik gebeld naar scarlett, en heb ik het abbonnement opgezegd. Ik heb bevestiging van de stopzetting gehad bij brief.
Aan de telefoon hebben zij mij verteld dat ze inderdaad konden zien dat ik nooit gebruik had gemaakt van hun diensten.

Mijn vraag was nu of ik de betaalde abbonnementsgelden kan terugvragen aan scarlett (ik heb de aansluiting nooit gebruikt, ik wist niet eens dat die er was, en scarlett heeft bevestigd dat ik de aansluiting niet heb gebruikt).
Het gaat immers over een groot bedrag (+/- 27 euro per maand voor 5 jaar).
Is het de moeite om hiervoor een advocaat aan te spreken, of is er misschien een eenvoudigere procedure?

Dank bij voorbaat,
Rigo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 05 mei 2012 11:17

eerst scarlett aangetekend in gebreke stellen met vermelding van volgend artikel:

burgerlijkwetboek 21/3/1804
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.

om vriendelijk over te komen zou u kunnen zeggen dat u alleen het bedrag terug wilt zonder de intresten

indien geen response of negatief antwoord is de volgende minnelijke stap een klacht bij de ombudsdienst voor telecommunicatie

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2012 11:23

Ik denk dat u juridisch geen been hebt om op te staan. Er was een abonnement. U hebt betaald omdat er een abonnement was. Er is dus geen sprake van een onverschuldigde betaling. Of u dat abonnement nu gebruikt of niet verandert daar niets aan.

Ik zou dus geen advocaat nemen en niet procederen. Misschien betaalt Scarlet wel vrijwillig (een deel) terug als u klacht neerlegt bij de ombudsman of om slechte reclame te vermijden.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mei 2012 11:41

Heb je op papier dat Telenet uw vorig abo bij Scarlet ging opzeggen? Indien ja, zou ik eens gaan informeren bij Telenet en vragen hoe zij dat denken te vergoeden.
Indien neen, sta je inderdaad nergens.
In het vervolg uw bankuitreksels beter nazien. Het moet u toch opgevallen zijn dat je zowel betaalde voor Scarlet als voor Telenet.

Rigo
Topic Starter

#5 , 05 mei 2012 12:17

Bedankt voor de reacties,

Ik ga nu een waarschijnlijk een aangetekende brief sturen naar telenet, en wanneer ik geen reactie krijg een klacht indienen bij de ombudsdienst voor telecommunicatie.
De reden dat ik niet eerder heb gezien dat ik dubbel betaalde is dat ik altijd dacht dat scarlet een onderdeel was van telenet (ik ken hier niet zoveel van).
Het is namelijk zo dat toen ik een contract sloot met scarlet, het bedrijf niet scarlet noemde maar academic broadband, daarna is dit veranderd naar tiscali en weer later pas naar scarlet.
Ik weet dit nu omdat mijn zoon dit mij heeft uitgelegd. Ik ben overgeschakeld op telenet met een shake van zowel telefonie, digitale tv als internet. Ik dacht dat scarlet het internet was van telenet en de digitale tv telenet was, daarom dacht ik dat ik 2 rekeningen kreeg.
Ik snap dat ik mijn bankuitreksels beter moet controleren maar totdat mijn zoon het uitlegde had ik niet door dat ik 2x aan het betalen was. MIjn zoon had toevallig mijn uitreksels eens nagekeken naar aanleiding van een mail van scarlet die wij hadden gekregen (hij wist dat ik niet bij scarlet zat, ik dacht dat scarlet van telenet was).

daboytommy

#6 , 05 mei 2012 16:52

Beste,

ongeacht wat u werd meegedeeld door een installateur van telenet, die overigens geen adviseur, noch verkoper is, blijft u als klant altijd verantwoordelijk voor de opzeg van uw abonnement, temeer omdat dit alleen getekend kan worden opgezegd. Er had bij u een belletje moeten rinkelen daar u nooit een brief ter opzegging hebt ondertekend, ook al zou telenet die voor u versturen of niet. Dit feit dient u te weten gezien dit altijd in de algemene voorwaarden staat vermeld waarmee u destijds akkoord ging bij scarlett. Hoe jammer het ook is en wat de technieker u vertelde.
U zal helaas alleen kunnen vragen of ze commercieel tegekomet willen komen maar zij zijn daar zeker niet toe verplicht

Terug naar “Andere”