Foto op facebook

Midnight
Topic Starter

Foto op facebook

#1 , 21 mar 2012 17:33

Mijn naam is Mathias, 18 jaar oud en zit in het vijfde middelbaar.

Een week geleden werd ik uit de klas gehaald door Mnr Directeur. We gingen samen naar zijn kantoor en toen begon hij zijn uitleg.

Meneer Theunckens, bent u bekend met het medium Facebook? En waar gebruik jij het voor?
- Ik viel weer uit de lucht... Al stammelend kwam eruit dat ik het gebruik voor Foto's te plaatsen en statusupdates te bekijken etc....
Toen haalde Mnr Directeur een enveloppe boven, geadresseerd aan de school.
Inhoud was een foto van een tekening die ik in het begin van het schooljaar op facebook geplaatst had... ( korte uitleg, een vriend had bij mijn thuis op een tekenbord een nogal 'vuile' tekening gemaakt, met het nodige naakt en ik was zo dom geweest om deze op facebook te plaatsen).

Kortom, de directeur confronteerde me met de foto en ik viel weer uit de lucht, want ik was zelfs vergeten dat die erop stond, door mijn privacy-instellingen op facebook. Na het laten zien van die foto verplichte hij me om in te loggen op mijn facebookaccount. Ik was van, Huh? wat zegt u? En mijnheer de directeur met zijn gebruikelijke denigrerende toon ging van: Spreek ik Chinees? Versta je geen Nederlands?
Ik logde dan uiteindelijk in op facebook, ging naar mijn foto's en rara de foto stond er inderdaad tussen. Maat wat blijkt nu, die foto kon alleen gezien worden door vrienden (privacy-instellingen).
-- De persoon die van deze foto een printscreen genomen heeft en doorgestuurd naar school is GEEN vriend van me, en is dus onrechtmatig aan deze foto gekomen.--

Wel nu, voor deze foto heb ik 3 dagen schorsing gekregen EN de directeur heeft gedreigd om ermee naar de politie te stappen, maar daar heeft hij van afgezien na een onderhoud met mijn vader.

Nu is mijn vraag of ik iets kan doen aan deze dame die deze foto doorgestuurd heeft? Want ik ben hier helemaal NIET van gediend. Ik ben me ervan bewust dat ik zoiets nooit op facebook had mogen zetten en neem dus ook genoegen met deze schorsing.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 mar 2012 18:08

Wat is dat toch met de schooldirectie tegenwoordig? Menen duidelijk alles te kunnen.
Lees gelijkaardig verhaal maar eens na:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 26&t=35662
Misschien brengt dit u op ideeën (klacht tegen directeur, beroep tegen sanctie,...).

Betreffende de foto, mogelijk heeft 1 van uw vrienden deze gedeeld (en kans is klein dat die dat nu nog gaat toegeven met wat er gebeurt is). Ga ervan uit dat alles wat u ergens op I-net zet, publiek is, en altijd op het vervelendste moment kan opduiken.

Mariette

#3 , 21 mar 2012 18:10

U bent 18 jaar oud.
Facebook hebben hun eigen instellingen en verwijderen foto's die volgens hun eigen maatstaven niet door de beugel kunnen.

Indien facebook die tekening heeft laten staan, en U meerderjarig bent, dan zie ik niet in wat de school hiermee te maken heeft. Komt de directeur ook onder jouw bed kijken om te zien of er "blote boekskes" onder liggen?

Reclame

Midnight
Topic Starter

#4 , 21 mar 2012 18:26

misschien heb ik het niet helemaal duidelijk gemaakt, maar er stonden wat namen bijgeschreven van peroneelsleden.. Daarmee de ernst van de zaak.

Maar ik heb ten alle tijden gevoeld dat er een complete inbraak is geweest op mijn privacy, zowel door de directeur als door de dame die deze foto verstuurd heeft.

Midnight
Topic Starter

#5 , 21 mar 2012 18:34

Wat is dat toch met de schooldirectie tegenwoordig? Menen duidelijk alles te kunnen.
Lees gelijkaardig verhaal maar eens na:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 26&t=35662
Misschien brengt dit u op ideeën (klacht tegen directeur, beroep tegen sanctie,...).

Betreffende de foto, mogelijk heeft 1 van uw vrienden deze gedeeld (en kans is klein dat die dat nu nog gaat toegeven met wat er gebeurt is). Ga ervan uit dat alles wat u ergens op I-net zet, publiek is, en altijd op het vervelendste moment kan opduiken.
De foto is nooit gedeelt geweest... (dit kun je zien)

Turaki

#6 , 21 mar 2012 18:39

Dus een andere leerling dan u maakt een tekening, die u op facebook post, enkel toegankelijk voor vrienden. Had u uw account niet geopend, dan had hij enkel de print gehad, waarmee hij niets was.
Inhoud van de tekening maakt niets uit, gedrag van directeur kan niet door de beugel (waarmee ik het maken of verspreiden van de foto niet goedkeur).

Verder, wat was zichtbaar op de foto? Uw open account, de open account van die andere persoon?

Midnight
Topic Starter

#7 , 21 mar 2012 18:42

Alleen de foto was te zien op de print (ik weet wel naam en adres van de zender van de foto)
en op de foto had deze dame ook nog met 'paint' mijn naam met rood omcirkelt.

Turaki

#8 , 21 mar 2012 18:54

En waar stond uw naam juist? Op de tekening? Dan had (en heeft) de directeur niets.

Als u durft, zou ik eens informeren bij de diensten die opgenoemd zijn of u hiermee verder kan gaan.

Midnight
Topic Starter

#9 , 21 mar 2012 18:56

Bij de foto hé, ik stond als eigenaar van de foto vernoemd.

Maar ik ben eerlijk gezegt niet van plan om iets tegen de school te doen, ik vind het terecht dat ik hiervoor een sanctie heb gekregen.
Alleen de manier waarop de foto in handen van directie is gekomen staat mij niet aan.
Kan ik hier iets aan doen?

Turaki

#10 , 21 mar 2012 20:43

Ik betwijfel of daar iets aan te doen is. Zoals ik al zei, eenmaal op I-net, heb je geen controle meer over wat er mee gebeurt. Tenzij u kan bewijzen dat er een inbreuk op uw privacy is gebeurd, heeft u niets.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 mar 2012 21:08

"""Kortom, de directeur confronteerde me met de foto en ik viel weer uit de lucht, want ik was zelfs vergeten dat die erop stond, door mijn privacy-instellingen op facebook. Na het laten zien van die foto verplichte hij me om in te loggen op mijn facebookaccount. Ik was van, Huh? wat zegt u? En mijnheer de directeur met zijn gebruikelijke denigrerende toon ging van: Spreek ik Chinees? Versta je geen Nederlands?""

Wel dat is dus DE manier om de Saldus wetgeving te omzeilen. Politie laat nu derde graads verhoor doen door de school want dan heb je blijkbaar geen wetgeving (nog Saldus, noch privacy noch strafrecht en zeker niet de grondwet) nodig . O ja van een bevelschrift van een onderzoeksrechter om een zoeking te doen NADAT ergens een paswoord wordt gebruikt,heeft men blijkbaar ook nog nooit gehoord.
En dan maar moord en brand schreien dat jongeren zich niet aan de regels houden......

"""EN de directeur heeft gedreigd om ermee naar de politie te stappen, maar daar heeft hij van afgezien na een onderhoud met mijn vader""".
Wel dat had hij beter gedaan dan had hij na kennisname van de regelgeving Saldus een advocaat toegewezen gekregen
wegens aanm&atiging ambt onderzoeksrechter, bedreigingen,inbreuk wet privacy enz enz ....

U kan misschien toch eens aan de directeur vragen eens contact op te nemen met de procureur des Konings (mogelijk hebben jullie ook een magistraat die de protocolscholen begeleid) Of bel je daar eens zelf mee.
Ik denk niet, ik ben er zeker van, dat deze met de actie van de directeur NIET kunnen lachen.

Nu ik weet zulke zaken kopen voor maar indien de juiste procedures gevolgd worden kunnen die perfect opgelost worden op de juiste wijze.

Van het feit dat je een 'niet-flaterende foto op fadebook gezet hebt... dat was niet slim maar ja...

Franciscus

#12 , 21 mar 2012 21:12

Is geweten wie de foto heeft doorgespeeld aan de school?

Midnight
Topic Starter

#13 , 21 mar 2012 22:05

Ik heb haar naam en adres ja :)

Franciscus

#14 , 21 mar 2012 23:31

En hoe is zij aan de foto geraakt?
En wie heeft aan u gezegd dat de foto en dus ook de brief van de school van haar kwam?

curl

#15 , 22 mar 2012 00:03

Mij lijkt het dat de directeur hier serieus zijn boekje is buiten gegaan...

Heeft de man überhaupt wel het recht om iets te zeggen op een foto die op facebook staat?

Terug naar “Andere”