wanneer wordt achtergelaten artikel eigendom ?

Diedhert
Topic Starter

wanneer wordt achtergelaten artikel eigendom ?

#1 , 18 jan 2012 16:12

Kort het verhaal schetsen.
Bij een firma teken ik een contract voor de installatie van iets bij me thuis. Na veel vijven en zessen wordt de levering+installatie gepland. Enkele weken voor levering en installatie kom ik iets te weten, controleer ik de bestelling en merk ik dat de contactpersoon eventjes een vergissing heeft gemaakt en een verkeerd product op de bestelbon/factuur heeft opgetekend - waardoor de installatie niet zou werken. Ik breng hen schriftelijk op de hoogte.

De dag van levering+installatie hebben ze inderdaad het verkeerde artikel mee (ik had hen nochtans op de hoogte gebracht) - en het is wel cruciaal - zodat installatie niet kan gebeuren. Men laat dit artikel bij mij achter. Enkele dagen later komt de installateur opnieuw langs, met het juiste artikel. Ik zeg hem het verkeerde, dat hij bij mij had achtergelaten, mee te nemen, maar hij vergeet dit.

Dat artikel is nog ingepakt en wel, en kost toch - schat ik - een dikke €2000.
Ik heb de firma inmiddels twee emails gestuurd dat dat 'ding' hier nog steeds staat.

Maar blijkbaar vinden zij het niet de moeite om dit te komen ophalen, of fungeer ik als een extra stock-plaats. Dat artikel staat hier wel eventjes in de weg.

Fijntjes merk ik op, dat dezelfde firma die bij mijn ouders ook een bestelling plaatste, bij mijn ouders een dure boormachine achterliet. Mijn ouders brachten de firma daarvan op de hoogte, maar ook de boormachine werd nog niet opgehaald.

Nu is mijn vraag:

- wanneer wordt dit artikel mijn eigendom ? Ik heb in elk geval ook nooit iets moeten tekenen dat dit bij mij werd afgeleverd.
- mag ik dit artikel naar het containerpark brengen ?
- mag ik het verkopen ?
- mag ik het weggeven aan iemand die het kan gebruiken ?

Dat ding staat hier in de weg, en ik ben niet van plan om het hier nog maanden te laten staan. Dus wat kan ik doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2012 16:32

Er al eens gedacht die firma een AS te sturen. Mogelijks is het mailadres dat je gebuikt niet juist.
Geef hun 14 dagen om de boel te komen opladen, en zeg hun wat je erna mee gaat doen, als het niet tijdig wordt opgehaald.
Heb je hun faktuur al betaald? Indien niet, zeg hun dan ook dat je nioet betaald alvorens ze hun eigendom zijn komen ophalen.

Diedhert
Topic Starter

#3 , 19 jan 2012 18:39

Wel, ik vind niet dat ik hen een aangetekende zending moet sturen en voor de kosten moet opdraaien ... om nog maar niet te zwijgen van de tijd (ik heb al gebeld en ge-emaild)...
Als zij hier voor een €2000-3000 aan materiaal laten staan, zij niet reageren en het materiaal niet komen ophalen ... moet ik niet blijven achter hun vodden zitten. Ik snap dat dus niet, maar ja, blijkbaar is het niet de moeite waard.
Ik heb hen ge-emailed, en ik weet wel zeker dat hun emailadres juist is. Zij zijn ook telefonisch op de hoogte gebracht.

Factuur is al betaald (ik kon moeilijk anders).

De vraag is een beetje... stel dat ik dit ding verkoop of wegdoe, kunnen zij me dan iets maken omdat ik dat artikel verkocht ? Mag ik dat doen ?
Want als ik dat doe en ik krijg er €1000 voor, heb ik geen zin om dan een deurwaarder aan mij deur te krijgen dat ik andermans goederen verkocht of op het containerpark gooide.

Vriendelijke groeten
Diederik

Reclame

Franciscus

#4 , 19 jan 2012 22:07

Eens bellen en naar de baas vragen misschien?

Gebruiker21

#5 , 27 jan 2012 14:04

Met het sturen van mails heb je het bewijs geleverd dat je dat "ding" in uw bezit gehad hebt. Had je helemaal niets van je laten horen en het "ding" verkocht, zou het aan de firma geweest zijn om te bewijzen dat ze het "ding" bij u laten staan hebben (wat ze niet echt kunnen, denk ik, het is dan woord tegen woordt). Ethisch gezien niet helemaal correct, maar kom...

Maar je hebt ondertussen al via mail te kennen gegeven dat je het "ding" effectief in je bezit hebt. Je kan nu niet meer afkomen dat je het nooit gezien hebt. Dus idd: stuur een AS naar de firma en vertel hen dat je ofwel van hen verwacht dat ze het product binnen de 14 dagen bij jou komen ophalen en je op dat moment ook cash vergoeden voor het AS en de stockage van het "ding" gedurende zoveel dagen, ofdat je bij geen reactie binnen de 14 dagen, het ding uit je huis zal zetten (WAT je ermee doet: verkopen of weggooien, hoef je niet te vermelden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#6 , 17 feb 2012 00:22

Nu is mijn vraag:

- wanneer wordt dit artikel mijn eigendom ? Ik heb in elk geval ook nooit iets moeten tekenen dat dit bij mij werd afgeleverd.
- mag ik dit artikel naar het containerpark brengen ?
- mag ik het verkopen ?
- mag ik het weggeven aan iemand die het kan gebruiken ?
burgerlijk wetboek
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.

Terug naar “Andere”