immomakelaar wegens racisme dubbel aangepakt.

Vandebos
Topic Starter

immomakelaar wegens racisme dubbel aangepakt.

#1 , 14 jul 2011 13:05

Ter informatie:
‘Racistische' makelaar weigert Marokkaanse huurster

donderdag 14 juli 2011, 05u00

Antwerpenaar riskeert schorsing voor discriminatie

ANTWERPEN - ‘Ik ben geen racist, maar ik zit tussen hamer en aambeeld', zegt een Antwerpse immomakelaar die veroordeeld is omdat hij een appartement niet wou verhuren aan een Marokkaanse familie: de buren zagen hun komst niet zitten.

De makelaar is niet alleen voor de rechtbank veroordeeld, hij kreeg nu ook een waarschuwing van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV). ‘Als ik nog eens betrapt word op zogezegd racisme, dan verlies ik mijn vergunning.'

Maar de man vraagt toch enig begrip, en vergelijkt zichzelf met Feryn, de garagepoorteninstallateur die geen allochtoon personeel wou omdat zijn klanten die liever niet zien komen. Of de uitzendbedrijven die onder een gelijkaardige druk staan. ‘De samenleving moet toch ook veranderen.'

Geen hoofddoeken aub

Het incident gebeurde twee jaar geleden. ‘Ik wou een appartement van zo'n 500 à 600euro verhuren aan een Marokkaanse familie, maar ik kreeg telefoon van de buren dat zij die mensen niet naast zich wilden: die mensen waren namelijk in traditionele klederdracht, met hoofddoeken en zo, en dat zagen zij niet zitten.' De makelaar deed wat hij altijd doet in zo'n geval: hij belde de eigenaar, en die zei hem een huurder te zoeken met wie de buren geen problemen zouden hebben.

De vorige huurster van het appartement, een Marokkaanse dokteres, mailde daarop de makelaar om te horen hoe het zat met nieuwe huurders. Khadija Guerti is nog steeds verbaasd over hoe die zaak verder liep. ‘Eerst liet de makelaar me weten dat de eigenaar zijn appartement aan familie zou overlaten, maar een paar weken later zei hij me dat het probleem is dat noch de buren noch de eigenaar de flat aan Marokkanen wou verhuren. Misschien wist hij niet dat ik zélf Marokkaanse ben, maar ik vond dit toch wel beledigend. Op aanraden van een vriendin zond ik die mail door naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding.'

Ondertussen escaleerde het dispuut met de makelaar: die belde haar, en begon telefonisch alle Marokkanen uit te schelden. ‘Die sluiers en lange kledij zijn bedreigend voor ons christenen', zei hij. Of ‘mijn dochters worden constant lastig gevallen door Marokkanen'.

‘Ik voelde mij daar allemaal echt persoonlijk door beledigd als Marokkaanse', zegt Guerti. ‘Daarom ben ik ook blij dat die man en straf opgelopen heeft. Zeker als zo'n waarschuwing betekent dat hij zijn gedrag met veranderen.'

Druk van klanten

Maar de makelaar zelf verdedigt zich. ‘U mag niet onderschatten hoe wij onder druk van klanten staan. In dit geval ging het om een eigenaar die veertig appartementen door mij laat verhuren. Als ik die tegenspreek, verlies ik die klant. Achteraf beschouwd besef ik ook wel dat ik al die zaken niet in mails had moeten zetten. Maar ik wil toch wel eens beklemtonen dat ik geen racist ben. Ik beheer zo'n 900appartementen in Antwerpen, en een deel daarvan wordt aan allochtonen verhuurd. Maar ik probeer die mensen te spreiden. En als ik voel dat ergens in een bepaald gebouw allochtonen niet welkom zijn, dan bied ik hen iets aan waar de mensen geen probleem met hen hebben.'

De man is eerst correctioneel veroordeeld tot een werkstraf van 46uur. Bovendien kreeg hij van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars ook nog eens een waarschuwing. ‘Heel dat proces heeft me getekend. Binnen vijf jaar ben ik 65 en wil ik met pensioen gaan. Ondertussen wil ik toch niet het risico lopen mijn vergunning te verliezen door een schorsing of zo. Daarom zet ik nu in al mijn contracten dat ik niet meedoe aan discriminatie. Ik ben daardoor al een eerste klant verloren.'

Bart Moerman
bron

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder

#2 , 14 jul 2011 14:41

Er is nog een andere vorm van "discriminatie" dewelke de kop opsteekt: ik ken immo-kantoren die geconfronteerd worden met verhuurders die pertinent weigeren om te verhuren aan "jonge mensen".

Persoonlijk vind ik dat je als verhuurder / eigenaar van een woning het recht hebt om te verhuren aan wie je wil, alleen, wanneer het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racisme-bestrijding consequent wil zijn, dan moeten ze ook deze vorm van "generatie-discriminatie" aanpakken.

Vorige week met eigen ogen het schrijnende geval meegemaakt van een jong meisje (23) met mooie job in een overheidsinstelling en voornaam voorkomen die vlakaf geweigerd werd door de 72-jarige verhuurder omdat hij geen jongeren in zijn pand wil.

roharro

#3 , 14 jul 2011 15:14

Ik wil hierop enkel zeggen dat men als particulier een idealist moet zijn om nu nog te investeren in appartementen of woningen om te verhuren.
Enige mogelijke uitzondering hierop: investeren in luxe serviceflats voor ouderen. Daar komen zeker geen jongeren op af en gezien hun nog jonge leeftijdspiramide (voorlopig) ook geen allochtonen...en, het is een GROEIMARKT!!!
Laatst gewijzigd door roharro op 14 jul 2011 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Bart
Beheerder

#4 , 14 jul 2011 15:17

Ik zit er dagelijks te midden in en ik kan je eigenlijk wel gelijk geven...

Vandebos
Topic Starter

#5 , 14 jul 2011 15:28

Pas samenwonenden bekijk ik ook vaak met een zekere angst. Het is me al verscheidene keren overkomen dat men nog voor de inkt op het contract droog is komt melden dat ze uit elkaar zijn en de overeenkomst willen verbreken... Indien beide echter werken maak ik geen problemen om te verhuren.

Maar inderdaad, het wordt moeilijker en moeilijker om als eigenaar te bepalen wie je eigendom mag huren... Zelfs een bewezen gebrek aan financiële draagmiddelen om het pand in kwestie te huren wordt nu door sommigen niet langer beschouwd als reden de verhuur te weigeren.

artemis

#6 , 15 jul 2011 10:58

Wat het artikel betreft, ik weet een immokantoor in Borgerhout dat begin jaren 90 simpelweg gestopt is met verhuring te doen omdat verhuurders geen vreemdelingen wilden waardoor hun tussenkomst heel moeilijk werd.

Discriminatie naar jongeren toe is denk ik van alle tijden. Dat heb ik zelf sterk genoeg ondervonden toen ik vooraan in de twintig was en begon te huren.

gorens

#7 , 15 jul 2011 15:28

[bericht verwijderd wegens nul-bijdrage aan onderwerp:Vandebos]

Terug naar “Huren”