Ter informatie:
‘Racistische' makelaar weigert Marokkaanse huurster
donderdag 14 juli 2011, 05u00
Antwerpenaar riskeert schorsing voor discriminatie
ANTWERPEN - ‘Ik ben geen racist, maar ik zit tussen hamer en aambeeld', zegt een Antwerpse immomakelaar die veroordeeld is omdat hij een appartement niet wou verhuren aan een Marokkaanse familie: de buren zagen hun komst niet zitten.
De makelaar is niet alleen voor de rechtbank veroordeeld, hij kreeg nu ook een waarschuwing van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV). ‘Als ik nog eens betrapt word op zogezegd racisme, dan verlies ik mijn vergunning.'
Maar de man vraagt toch enig begrip, en vergelijkt zichzelf met Feryn, de garagepoorteninstallateur die geen allochtoon personeel wou omdat zijn klanten die liever niet zien komen. Of de uitzendbedrijven die onder een gelijkaardige druk staan. ‘De samenleving moet toch ook veranderen.'
Geen hoofddoeken aub
Het incident gebeurde twee jaar geleden. ‘Ik wou een appartement van zo'n 500 à 600euro verhuren aan een Marokkaanse familie, maar ik kreeg telefoon van de buren dat zij die mensen niet naast zich wilden: die mensen waren namelijk in traditionele klederdracht, met hoofddoeken en zo, en dat zagen zij niet zitten.' De makelaar deed wat hij altijd doet in zo'n geval: hij belde de eigenaar, en die zei hem een huurder te zoeken met wie de buren geen problemen zouden hebben.
De vorige huurster van het appartement, een Marokkaanse dokteres, mailde daarop de makelaar om te horen hoe het zat met nieuwe huurders. Khadija Guerti is nog steeds verbaasd over hoe die zaak verder liep. ‘Eerst liet de makelaar me weten dat de eigenaar zijn appartement aan familie zou overlaten, maar een paar weken later zei hij me dat het probleem is dat noch de buren noch de eigenaar de flat aan Marokkanen wou verhuren. Misschien wist hij niet dat ik zélf Marokkaanse ben, maar ik vond dit toch wel beledigend. Op aanraden van een vriendin zond ik die mail door naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding.'
Ondertussen escaleerde het dispuut met de makelaar: die belde haar, en begon telefonisch alle Marokkanen uit te schelden. ‘Die sluiers en lange kledij zijn bedreigend voor ons christenen', zei hij. Of ‘mijn dochters worden constant lastig gevallen door Marokkanen'.
‘Ik voelde mij daar allemaal echt persoonlijk door beledigd als Marokkaanse', zegt Guerti. ‘Daarom ben ik ook blij dat die man en straf opgelopen heeft. Zeker als zo'n waarschuwing betekent dat hij zijn gedrag met veranderen.'
Druk van klanten
Maar de makelaar zelf verdedigt zich. ‘U mag niet onderschatten hoe wij onder druk van klanten staan. In dit geval ging het om een eigenaar die veertig appartementen door mij laat verhuren. Als ik die tegenspreek, verlies ik die klant. Achteraf beschouwd besef ik ook wel dat ik al die zaken niet in mails had moeten zetten. Maar ik wil toch wel eens beklemtonen dat ik geen racist ben. Ik beheer zo'n 900appartementen in Antwerpen, en een deel daarvan wordt aan allochtonen verhuurd. Maar ik probeer die mensen te spreiden. En als ik voel dat ergens in een bepaald gebouw allochtonen niet welkom zijn, dan bied ik hen iets aan waar de mensen geen probleem met hen hebben.'
De man is eerst correctioneel veroordeeld tot een werkstraf van 46uur. Bovendien kreeg hij van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars ook nog eens een waarschuwing. ‘Heel dat proces heeft me getekend. Binnen vijf jaar ben ik 65 en wil ik met pensioen gaan. Ondertussen wil ik toch niet het risico lopen mijn vergunning te verliezen door een schorsing of zo. Daarom zet ik nu in al mijn contracten dat ik niet meedoe aan discriminatie. Ik ben daardoor al een eerste klant verloren.'
Bart Moerman
bron