Ik heb een huis aangekocht en het huurcontract van de huurder overgenomen. Het huis is reeds geschreven en alles is betaald.
In het huurcontract staat vermeldt dat een huurwaarborg van 3 maanden geplaatst moet worden volgens de wettelijke bepalingen.
In oktober 2003 is een som ter waarde van 3 maanden huur per bankcheque overgemaakt op de rekening op naam van een makelaar die de verhuring deed voor de eigenaar van wie ik het huis kocht. Dit werd gedaan met tussenkomt van een schuldbemiddelaar, ik denk niet dat dit detail van belang is, het is wel handig vr mij want ik ben daardoor zeker dat deze informatie correct is.
Ook nog te vermelden: de rekening waarnaar gestort is, is geen huurwaarborg rekening. Is dat geen fout van die schuld bemiddelaar? Moet die er niet op toezien dat de zaken correct gebeuren? (antwoord op deze vraag is niet zo belangrijk voor me, maar ik vraag het me wel af)
Wat er daarna met de huurwaarborg gebeurd is, is onduidelijk. De makelaar melde me telefonisch dat hij dit waarschijnlijk doorgestort heeft naar de eigenaar zodat zij dit verder in orde kon brengen. De huurder verzekert me dat hij nooit iets moeten tekenen heeft achteraf nadat het geld overgemaakt was. Daaruit concludeer ik dat er nooit een huurwaarborg rekening geopend is.
De vorige eigenaar van het huis zegt de waarborg niet te hebben en geen weet te hebben van een geblokkeerde rekening. De makelaar heeft me beloofd opzoek werk te doen, ik wacht wel nog altijd op antwoord. Deze man beschikt over de sleutel van mijn probleem, alleen vrees ik dat hij nog altijd een zakelijke relatie heeft met de vorige eigenaar en ik twijfel aan zijn woorden dat hij me de info gaat geven waarmee ik de eigenaar ga kunnen aansrpeken.
Mijn conclusie is dat de huurwaarborg bij 1 van de 2 zit en er nooit een geblokkeerde rekening geopend is zoals in het huurcontract staat dat ik nu overgenomen heb.
Om mijn verhaal af te ronden, ik heb een aangetekend schrijven klaar voor de eigenaar waarin ik eis dat 'het nodige gedaan wordt zodat ik de verplichtingen inzake de huurwaarborg in orde kan brengen'. Ik denk dat daarmee mijn belangrijkste huiswerk gedaan is, of moet ook die makelaar, die helemaal niet voorkomt in het huurcontract, ook een AS sturen?
In hoeverre ben ik nog aansprakelijk in dit verhaal? Wie is hier het slachtoffer, ik of de huidige huurder? Wie zal moeten opdraaien voor de huidige huurwaarborg als dit voor het vredegerecht komt?