Ik ben in september 2009 afgestudeerd. Van oktober 2009 tot februari 2010 heb ik een stage gedaan bij de Europese Commissie (los van mijn studies). Hiervoor heb ik +/- 1000 EUR per maand gekregen als “beurs”. In mei 2010 hebben we een brief gekregen van de kinderbijslag om te verklaren of ik inkomsten heb gehad in 2009 en 2010, en we hebben de bedragen van die beurs aangegeven. Gisteren krijgen mijn ouders een brief dat ik bewijzen moet binnenleveren van de aard van die inkomsten, zodat ze mijn dossier kunnen regulariseren. Ik vrees dus dat mijn ouders de gekregen kinderbijslag zullen moeten terugbetalen. Klopt dit, of gelden beurzen niet echt als inkomsten en blijf ik in dat geval sowieso recht hebben op kinderbijslag?
Bijzonder hierbij: de Europese Commissie heeft die inkomsten niet doorgegeven aan de Belgische staat. Wij zijn dus achteraf gezien stom geweest om dat aan te geven, omdat ze daar anders niks over hadden geweten. Als ik dus een bewijs van mijn inkomsten lever, speelt dat eigenlijk in mijn eigen nadeel. Is het dan verstandig om te zeggen dat ik daar geen bewijs meer van heb? Je zou kunnen denken dat er in dat geval geen echte bewijzen zijn dat ik die inkomsten heb genoten, waardoor het recht op kinderbijslag behouden blijft. Of gaan ze zich dan gewoon baseren op onze verklaring op dat formulier (MOD P20C voor de kenners) en ons op basis daarvan vragen het gekregen bedrag terug te betalen?