Kinderbijslag

Ilias
Topic Starter

Kinderbijslag

#1 , 05 jun 2011 13:00

Ik ben in september 2009 afgestudeerd. Van oktober 2009 tot februari 2010 heb ik een stage gedaan bij de Europese Commissie (los van mijn studies). Hiervoor heb ik +/- 1000 EUR per maand gekregen als “beurs”. In mei 2010 hebben we een brief gekregen van de kinderbijslag om te verklaren of ik inkomsten heb gehad in 2009 en 2010, en we hebben de bedragen van die beurs aangegeven. Gisteren krijgen mijn ouders een brief dat ik bewijzen moet binnenleveren van de aard van die inkomsten, zodat ze mijn dossier kunnen regulariseren. Ik vrees dus dat mijn ouders de gekregen kinderbijslag zullen moeten terugbetalen. Klopt dit, of gelden beurzen niet echt als inkomsten en blijf ik in dat geval sowieso recht hebben op kinderbijslag?

Bijzonder hierbij: de Europese Commissie heeft die inkomsten niet doorgegeven aan de Belgische staat. Wij zijn dus achteraf gezien stom geweest om dat aan te geven, omdat ze daar anders niks over hadden geweten. Als ik dus een bewijs van mijn inkomsten lever, speelt dat eigenlijk in mijn eigen nadeel. Is het dan verstandig om te zeggen dat ik daar geen bewijs meer van heb? Je zou kunnen denken dat er in dat geval geen echte bewijzen zijn dat ik die inkomsten heb genoten, waardoor het recht op kinderbijslag behouden blijft. Of gaan ze zich dan gewoon baseren op onze verklaring op dat formulier (MOD P20C voor de kenners) en ons op basis daarvan vragen het gekregen bedrag terug te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 05 jun 2011 13:11

ik weet dat IWT en FWO beurzen zijn vrijgesteld zijn. Dus men krijgt die en ook het kindergeld.

Ik dacht dat alle beurzen hiervan genoten. Een beurs wordt niet gezien als inkomst
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 jun 2011 13:33

Bel gewoon even, anoniem, naar de RKW. Ze zullen je zeker een antwoord geven, ook al weiger je je naam te geven.

Reclame

j.demoor

#4 , 07 jun 2011 10:38

“Art.14. In afwijking van de bepalingen van artikel 13, mogen de kinderen bedoeld in artikel 3 evenals de kinderen die een stage doorlopen bedoeld in artikel 2, 3°, geen brutobezoldiging, sociale uitkering of de twee samen ontvangen hoger dan 394,15 EUR per maand. Dit bedrag is gekoppeld aan de spilindex 103,14 (basis 1996 = 100) van de consumptieprijzen. Het evolueert conform de bepalingen van artikel 76bis, §§ 1 en 3 van de eerder vermelde samengeordende wetten. Voor de toepassing van dit artikel wordt ELK financieel voordeel uitgekeerd aan het kind dat een stage doorloopt nodig voor het behalen van een diploma, getuigschrift of brevet, erkend bij wet, decreet, verordening of reglement, beschouwd als een bezoldiging verkregen in het raam van een winstgevende activiteit. Voor de toepassing van dit artikel wordt geen rekening gehouden met het vakantiegeld betaald op basis van de wetgeving betreffende de jaarlijkse vakantie van werknemers of op basis van een collectieve arbeidsovereenkomst afgesloten in een paritair orgaan, tijdens de maanden waarin dit vakantiegeld wordt betaald.”(10 AUGUSTUS 2005. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder kinderbijslag wordt verleend ten behoeve van het kind dat onderwijs volgt of een vorming doorloopt).

Indexering : 394,15 x 1,02^78/1,02^66 = 394,15 x 1,02^12 = 499,88
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”