Huis ontvangen met heel veel rommel + vaste voorwerpen

baller
Topic Starter

Huis ontvangen met heel veel rommel + vaste voorwerpen

#1 , 03 jun 2011 08:22

Beste,

Op 31/05/2011 hebben wij met de verkopers de sleutels in ontvangst genomen. Nu heel de garage ligt nog vol met rommel waardoor wij deze niet kunnen gebruiken. Nu dit is echter geen kleine garage. Het betreft 1/4 van een garage voor een auto die gevuld is aan de voorkant. En dan nog een bijgebouwd stuk van 10m lang en 4m breed dat vol licht met oud hout en nog allemaal afval. Eigenlijk een eigen vuilnisbelt. Op het dak van de garage lag blijkbaar ook nog een kapot zwembad enzo.

Alé allemaal zeer tof maar het lag er toch iets beter bij toen we het aankochten.

Nu is mijn vraag de volgende. De verkoper zei: Ik kom dat wel eens ophalen. Maar ja wat is 'eens'. Alé wat als hij het niet doet dan wil ik toch wel een stok achter de deur hebben dat die rommel hier wegraakt. Want daar ben ik zeker een dag mee bezig en meer dan 5 keer op en af met aanhangwagen en welke kosten nog allemaal.

Nu in het contract staat dat het huis op 31/05/2011 vrij dient te zijn en wij het vrij genot dienen te hebben van de woning zoniet kan een deurwaarder ingeschakeld worden. Ben ik mis als ik zeg dat ik niet het vrij genot heb van de garage (auto gaat er niet in) en de bijgebouwde garage? Als dat zo is, schakel ik dan best een gerechtsdeurwaarder in om dit vast te stellen of zijn foto's maken genoeg? Ik ga sowieso nog eens met de verkoper babbelen om toch een vaste termijn te hebben voor de ophaling want eens is mij iets te vaag.

Nu nog een vraagje. In de hal van het huis zijn twee grote inkepingen geslepen in de tegels. De mensen hadden daar natuurlijk tapijt opliggen. Dus leuke ontdekking achteraf. Is daartegen iets te ondernemen gezien een huis wordt gekocht met zichtbare en onzichtbare gebreken?

Nu het laatste vraagje. Ik heb net gelezen dat vaste voorwerpen deel uitmaken van het onroerend goed. Nu een waterontkalker die is aangesloten op de hoofdkraan is dan toch een deel van het onroerend goed als ik me niet vergis. Nu die werd meegenomen omdat ze wilden dat we die overkochten buiten het huis nog. Maar dan wel tegen nieuwprijs terwijl het spul al 2 jaar oud was. En dingen zoals spots meenemen die in de muur aan de trap verwerkt zijn?

Ik weet het veel vragen met hopelijk een goed antwoord. Alvast bedankt voor de tijd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jun 2011 11:44

Indien deze spots IN de muur waren ingewerkt, mocht de verkoper ze niet meenemen. Voor een waterontkalker twijfel ik. Werden de leidingen terug degelijk aangesloten, zodat je water hebt, of werd het toetsel er gewoon tussenuit gehaald? Je kon toch wezten dat verkoper hier iets van zins was, als hij al een overnameprijs vroeg voor het toestel.
Rommel moet de verkoper weghalen. Heb je de volledige som al betaald? Waarschijnlijk wel. Neem dan eens kontakt op met de notaris. Mogelijks heeft die nog niet doorgestort aan verkoper, en is daar eventueel nog iets te regelen.

Franciscus

#3 , 03 jun 2011 12:33

De wasmachine is die ook blijven staan en de vaatwasser???

Reclame

Oude Belg

#4 , 03 jun 2011 12:36

Roerende en onroerende goederen

Art. 516 BW zegt eenvoudig dat alle goederen roerend of onroerend zijn. Onroerend is wat niet kan worden verplaatst, zoals een stuk grond, maar ook wat daar door bestemming aan verbonden is, zoals het water in een vijver en zelfs de vissen die daarin thuishoren.

Roerend uit hun aard zijn alle verplaatsbare zaken (art. 528 BW).
De bouwstoffen die zijn bijeengebracht om een nieuw gebouw op te trekken, zijn roerend totdat zij door arbeiders in een gebouw zijn verwerkt, zegt artikel 532 BW. Zulke onderscheidingen tussen roerend en onroerend hebben hun belang bij betwistingen over bezit of eigendom en ook bij beslag.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

baller
Topic Starter

#5 , 03 jun 2011 23:12

De spots waren inderdaad in de muur verwerkt. Er blijken ook een aantal lichtschakelaars te ontbreken. Ik vermoed dat het dimmers waren. Verder vandaag ontdekt dat de zolder ook vol rommel staat. Dus vandaag de verkoper gebeld en die ging met enige tegenzin volgend weekend de boel ophalen. Echter bepaalde dingen zouden nog van de eigenaar voor hun zijn maar eerlijk gezegd is dat mijn zorg niet. Ze woonden daar 3 jaar daar ga ik niet voor opdraaien.

De volledige som werd reeds betaald gezien de akte verleden werd en verkoper 2 maanden langer in het huis bleef waarvoor uiteraard een vergoeding werd betaald. De vaatwasmachine en wasmachine zijn weg. Maar deze waren niet ingebouwd ofzo. De waterontkalker boeit mij eigenlijk ook niks.

Mijn grootste zorg is dat die rommel weg wordt gehaald want ik vrees dat als meneer niet alles komt ophalen dat ik daar dan schoon sta met die rommel of niet? Ik ga sowieso contact opnemen met de notaris gezien het contract op dat gebied niet werd nageleefd. Met de spots en de lichtschakelaars kan ik ook nog leven.

Weet iemand of de aanwezigheid van die rommel officieel vastgesteld moet worden door een gerechtsdeurwaarder moest de zaak in het ergste geval voor het gerecht komen? Want die rommel is zeker een container (grootte bouwafval) vol.

Franciscus

#6 , 03 jun 2011 23:16

neem alvast de nodige foto's en stel de man ook per AS in gebreke met opgave wat er allemaal LEEG moet gemaakt worden

j.demoor

#7 , 04 jun 2011 10:07

De verkoper moet het gebouw leveren vrij van afval. Maan hem aangetekend aan dit te doen binnen een redelijke termijn die u daarin zelf bepaalt. Vermeld hierin met foto’s de betwiste afval en de schade die u lijdt.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Indien geen minnelijke schikking tot stand komt dan dient u de verkoper te dagvaarden met vordering tot schadevergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”