We zitten met een vervelend probleem met verwarmingskosten waar ik hier graag wat advies over wilde vragen.
We zijn een jaar geleden ingetrokken in een appartement op de zesde verdieping van een ouder gebouw (jaren dertig). Onze huisbaas is een verzekeringsmaatschappij en alle communicatie verloopt via het immo-buro dat de contractbemiddeling deed.
We merkten al snel na aankomst dat de verwarming niet naar behoren werkte en zijn telefonisch en schriftelijk aan de slag te gaan om dit probleem te verhelpen. De contactpersoon bij het Immo-buro liet ons destijds weten dat de verwarmingsketel verouderd was, maar dat hij niets voor ons kan doen. Er was immers een vereniging van eigenaren en enkele bewoners (zo claimde hij) lagen dwars bij het vervangen. Een van de eigenaren was aangesteld als beheerder. Nadat ik hem een keer vergezeld was naar de kelder, bleek het om een antieke ketel te gaan waarvan een van de waakvlammetjes voortdurend uitging en moest worden 'herstart' met een doosje lucifers.
Afgelopen september kregen we via een andere bewoner gelukkig te horen dat de ketel deze oktober vervangen werd. Vlak voor de reparaties van start gingen, ontvingen we van het immo-bureau plotseling een overzicht van gemaakte stookkosten (een rekening waarop de totale kosten van het gebouw eveneens vermeld staan). Onverwacht, omdat dit normaliter niet het tijdstip is waarop we deze rekening horen te ontvangen, maar vooral omdat er vermeld stond dat we zo'n 600 euro extra moesten bijbetalen.
We hebben contact gezocht met onze bemiddelaar, die aangaf dat de kosten neerkwamen op onderhoud en extra stookkosten, al was uit de nota niet af te leiden wat die exacte kosten waren. We hebben hem verstaan gegeven dat we herhaaldelijk hebben geklaagd over niet-werkende verwarming en dat de radiatoren de hele winter vol hebben opengestaan om nog enigszins een draaglijke temperatuur te hebben.
We weigeren deze kosten te dragen en hebben daarom om een kostenspecificatie gevraagd. We hebben hier al enkele weken geen antwoord op ontvangen. Omdat ik bang ben dat dit hoge bedrag ons alsnog wordt opgedrongen, wilde ik vragen of er bepaalde stappen zijn te ondernemen om ons hier tegen te verweren. Daarnaast vrees ik dat de schade nog veel hoger zal uitvallen als de definitieve nota aankomt. Omdat het onderhoud bovendien in een maand wordt uitgevoerd in oktober, zitten we 2 à drie weken in de kou.
Bedankt voor dit forum en ik hoop dat iemand me wat advies kan geven. Vraag me gerust even als er details ontbreken of wanneer ik onduidelijk was.