Doorberekenen verwarmingskosten

tjcombo
Topic Starter
Berichten: 2

Doorberekenen verwarmingskosten

#1 , 08 okt 2010 18:24

We zitten met een vervelend probleem met verwarmingskosten waar ik hier graag wat advies over wilde vragen.
We zijn een jaar geleden ingetrokken in een appartement op de zesde verdieping van een ouder gebouw (jaren dertig). Onze huisbaas is een verzekeringsmaatschappij en alle communicatie verloopt via het immo-buro dat de contractbemiddeling deed.
We merkten al snel na aankomst dat de verwarming niet naar behoren werkte en zijn telefonisch en schriftelijk aan de slag te gaan om dit probleem te verhelpen. De contactpersoon bij het Immo-buro liet ons destijds weten dat de verwarmingsketel verouderd was, maar dat hij niets voor ons kan doen. Er was immers een vereniging van eigenaren en enkele bewoners (zo claimde hij) lagen dwars bij het vervangen. Een van de eigenaren was aangesteld als beheerder. Nadat ik hem een keer vergezeld was naar de kelder, bleek het om een antieke ketel te gaan waarvan een van de waakvlammetjes voortdurend uitging en moest worden 'herstart' met een doosje lucifers.
Afgelopen september kregen we via een andere bewoner gelukkig te horen dat de ketel deze oktober vervangen werd. Vlak voor de reparaties van start gingen, ontvingen we van het immo-bureau plotseling een overzicht van gemaakte stookkosten (een rekening waarop de totale kosten van het gebouw eveneens vermeld staan). Onverwacht, omdat dit normaliter niet het tijdstip is waarop we deze rekening horen te ontvangen, maar vooral omdat er vermeld stond dat we zo'n 600 euro extra moesten bijbetalen.
We hebben contact gezocht met onze bemiddelaar, die aangaf dat de kosten neerkwamen op onderhoud en extra stookkosten, al was uit de nota niet af te leiden wat die exacte kosten waren. We hebben hem verstaan gegeven dat we herhaaldelijk hebben geklaagd over niet-werkende verwarming en dat de radiatoren de hele winter vol hebben opengestaan om nog enigszins een draaglijke temperatuur te hebben.
We weigeren deze kosten te dragen en hebben daarom om een kostenspecificatie gevraagd. We hebben hier al enkele weken geen antwoord op ontvangen. Omdat ik bang ben dat dit hoge bedrag ons alsnog wordt opgedrongen, wilde ik vragen of er bepaalde stappen zijn te ondernemen om ons hier tegen te verweren. Daarnaast vrees ik dat de schade nog veel hoger zal uitvallen als de definitieve nota aankomt. Omdat het onderhoud bovendien in een maand wordt uitgevoerd in oktober, zitten we 2 à drie weken in de kou.
Bedankt voor dit forum en ik hoop dat iemand me wat advies kan geven. Vraag me gerust even als er details ontbreken of wanneer ik onduidelijk was.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 okt 2010 19:09

Aangetekend de syndicus bij herhaling het detail van de kosten vragen. Hem in het schrijven meedelen dat u hem in gebreke stelt indien hij u deze detail niet bezorgt binnen de 14 dagen na kennisname van het schrijven.

Andere huurders in het gebouw ervan overtuigen hetzelfde te doen.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 08 okt 2010 19:14

Op het eerste gezicht lijkt het hier te gaan om het doorrekenen van de effective gemeten verbruikskosten van de verwarming. Raadpleeg het huurkontrakt, daarin moet gespecifieerd zijn hoe en wanneer die kosten worden doorberekend. Het feit dat jullie moeten bijbetalen is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de voorschotten die jullie betaald hebben ontoereikend zijn omdat het effectieve verbruik hoger ligt.
Waarschijnlijk waren de voorafbetalingen gebaseerd op het gemiddelde verbruik van de vorige huurder en verwarmde die op lagere temperatuur of minder kamers.

ontvingen we van het immo-bureau plotseling een overzicht van gemaakte stookkosten (een rekening waarop de totale kosten van het gebouw eveneens vermeld staan)

Dit is hoogstwaarschijnlijk het dokument van de maatschappij die de opnames van het verbruik doet en de verdeling over de verschillende appartementen uitvoert. Het geldt als bewijs van het effectieve warmteverbruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

tjcombo
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 08 okt 2010 20:14

Vandebos, roharro,
Bedankt voor jullie reacties. Misschien ben ik niet volledig duidelijk geweest, maar de gemiddelde temperatuur in het appartement lag de afgelopen winter zo rond de 16 à 17 graden. Niet erg veel als je vervolgens zulke reusachtige stookkosten krijgt doorberekend. In ons gebouw waren er mensen die de hele winter helemaal geen verwarming hebben en het lijkt me (wettelijk) niet te rechtvaardigen dat alsnog kosten worden doorberekend vanwege een niet-functionerende ketel. Zijn er specifiek stappen te ondernemen om dit ongedaan te maken? Zou een overheidsinstantie me hierbij te hulp kunnen komen? Zou een gang naar de vredesrechter uitkomst bieden? (al wil ik dat liever voorkomen) Nogmaals, alle hulp wordt op prijs gesteld.

marcus47
Berichten: 1

#5 , 30 jan 2012 17:34

Beste TJcombo, anderen,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn verwarming heeft 3 jaar lang niet of amper gewerkt, en dit heb ik constant gemeld aan het immo bedrijf. Waar er telkens wel redelijk snel een reparatie kwam maar dan was het binnen een week weer niet werkend.

Nu wil mijn immo bedrijf mij 600eu extra laten betalen voor kosten boven mijn maandelijkse bijdrage - voor de laatste 3 jaar! Het lijkt mij dat dit na de eerste jaar gemeten kom worden en dat er dan maatregelen genomen konden worden. Maar sinds dat nu niet meer kan, lijkt dit mij het probleem van de verhuurders en kan ik hoogstens voor de voorbijgaande 12 maanden bijgerekend worden.

Net zoals TJcombo vind ik dit vooral belachelijk omdat ik echt dagen hub zitten vriezen in mn apartement, tot een levensgevaarlijk punt vorig winter.

mava105
Berichten: 22881
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 jan 2012 20:03

Heb jij ooit al eens een AS gericht aan de eigenaar van het appartement? Hij is uw verhuurder en niet de Immo.

Terug naar “Huren”