Bestemming opbrengst verkoop onroerend goed - erfenis

Dave01
Topic Starter

Bestemming opbrengst verkoop onroerend goed - erfenis

#1 , 22 apr 2010 15:29

Even een vraagje ivm dit onderwerp, want ik kom er niet echt uit.

Mijn grootvader is een aantal jaar geleden gestorven, waardoor mijn grootmoeder daarna alleen in hun huis kwam te wonen. Mijn grootouders waren volgens het normale stelsel getrouwd, zonder testament of een ander contract.

Zij hadden twee kinderen, mijn vader en mijn oom.

Een paar jaar geleden is ook mijn vader overleden, waardoor mijn zus en ik nu als plaatsvervangende erfgenamen gelden. Wij hebben toen ook al successierechten op ons deel van het huis van onze grootouders moeten betalen.

Mijn grootmoeder is nu naar een bejaardentehuis verhuisd en haar huis is net verkocht.

Volgens wat ik zelf al heb begrepen, erft mijn grootmoeder de helft van de opbrengst van deze verkoop, en de andere helft gaat naar mijn oom en overleden vader, wat dus ook betekent dat mijn zus en ik dan nog elk de helft van het deel van onze overleden vader erven.

En nu komt mijn vraag, ik heb gehoord dat er een regeling bestaat waardoor mijn grootmoeder ook beschikking zou krijgen over het deel van haar overleden echtgenoot (dus het deel dat naar mijn oom, mijn zus en ik zou gaan) en dat zij recht heeft op de intresten van dit geld als het zou belegd worden. Klopt hier iets van en kan iemand schetsen wat het wettelijk kader is en wie er dan zou moeten/kunnen beslissen dat mijn oom, mijn zus en ik ons deel op dit moment niet zullen kunnen opnemen?

Binnenkort komt de hele molen van notaris en zo op gang, maar ik zou graag op voorhand al wat duidelijkheid hebben.

bedankt
grtz
Dave

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 apr 2010 15:36

En nu komt mijn vraag, ik heb gehoord dat er een regeling bestaat waardoor mijn grootmoeder ook beschikking zou krijgen over het deel van haar overleden echtgenoot (dus het deel dat naar mijn oom, mijn zus en ik zou gaan) en dat zij recht heeft op de intresten van dit geld als het zou belegd worden. Klopt hier iets van en kan iemand schetsen wat het wettelijk kader is en wie er dan zou moeten/kunnen beslissen dat mijn oom, mijn zus en ik ons deel op dit moment niet zullen kunnen opnemen?

Waarschijnlijk wordt bedoeld de waarde van het vruchtgebruik dat grootmoeder nog heeft op de reeds vererfde helft van het huis.
Bij verkoop zal de huidige waarde van dat vruchtgebruik ( waarde hangt af van leeftijd grootmoeder) bovenop de helft van de verkoopprijs van het huis dienen aan haar worden uitgekeerd.

Een andere mogelijkheid is dat de opbrengst op een rekening wordt geplaatst waarvan grootmoeder als vruchtgebruikster de interesten krijgt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dave01
Topic Starter

#3 , 23 apr 2010 08:33

Beste Roharro,

Klopt, ik denk dat het dit is wat ik bedoelde.

Wie bepaalt welke van de door jou opgesomde mogelijkheden wordt toegepast? Mijn grootmoeder wordt binnenkort 90, en heeft helaas geen enkel besef meer van geld en de waarde ervan. Ik wil zeker zijn dat zij genoeg van de opbrengst van de verkoop ontvangt om verder haar verblijf in het bejaardentehuis te kunnen betalen, maar ik weet (nog) niet welke van deze mogelijkheden de andere erfgenamen op het oog hebben. Ik veronderstel dat we daarin een consensus zullen moeten vinden, of moet mijn grootmoeder hierover zelf beslissen?

Reclame

wanton

#4 , 23 apr 2010 19:30

Vermits uw grootmoeder 90 wordt , is de waarde van haar vruchtgebruik berekend op 11.87 % ( bij 3 % rente en 3.25 % opbrengst) volgens de tafels van J. Schryvers. Dus jullie ontvangen slechts 88,03 % van jullie erfdeel.
Indien U het geld blokkeert op jullie naam met vruchtgebruik voor haar , maar zij overlijdt binnen enkele maanden , dan kost het jullie (praktisch) niets.
Ik zou opteren voor de formule van blokkering van de gelden , die vrijkomen - zonder kosten- bij haar overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”